{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.206 visninger | Oprettet:

Støjklager pga. subwoofer {{forumTopicSubject}}

Godaften smiley

Sagen ligger således, at jeg netop har fået ny nabo, og han er umiddelbart ikke vanvittig imponeret over min subwoffer - tværtimod. Nu ved jeg godt at det ikke just er den mindste model på markedet (SVS PB12 NSD), men derfor er det da træls at skulle afskaffe den. Det skal her bemærkes, at der ingen underbo er, men at det som sagt blot er en nabo der henligger en klage.

Jeg har på nuværende tidspunkt 25 kg granit under såvel som lyddæmpende skum under granitten - men det lader ikke til at være nok. Klagen går umiddelbart alene på en "rungende bas", og lyden fra andet end bassen kan ikke høres. Jeg har været ved at undersøge sagen lidt nærmere, og kan pointere at der ikke forekommer nogen vibration i mit gulv, og væggene er af beton.

Jeg kunne derfor godt tænke mig at høre, hvad I andre i lejligheder gør, for at dæmpe gener hos naboerne. Har I noget specielt under subwooferen for at undgå en "rungende bas" hos naboen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Støjklager pga. subwoofer
  • Lasse B
    Lasse B Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 209
    #1   29. dec 2014 Jeg har købt nogle dæmpefødder af Jesper S herinde fra. Det er dog et stykke tid siden jeg har set noget til ham (tror stadig han er på H4A) og ved heller ikk om han laver dem mere. Systemet er meget simpelt med en over- og underdel adskildt af en kugle. Kabinettet kan vibrere og bevæge sig men vibrationerne har svært ved at komme forbi kuglen. Det fungerer udemærket og har ikke fået nogen klager.

    Lidt ala det her http://www.kosmic.us/images/resonance-fim/resonance-fim-305.jpg men udseendet er helt anderledes, kuglen ligger skjult inde i foden.

    Hvis sådan et par fødder oveni i dit nuværende system ikke afhjælper problemet, er der ikke noget der vil. Bas 'fylder' desværre rigtig meget. En 20Hz tone har en bølgelængde på ca. 17m og stopper ikke pga en betonvæg. Så skal den i hvert fald være meget tyk..


  • #3   31. dec 2014 Du kan afkoble lige så meget du vil, faktisk hænge den i snore ned fra loftet og det vil ikke hjælpe.......

    Kig på dit setup og hvad du selv skriver under dit setup. Jordskælv pga din sub.

    Dit rum er ikke synderligt stort, men pakket til bristepunktet med højtalere og en ordenligt sub.
    Derudover så er alle dine højtalere, incl sub, pakket ind i et hjørne og subben står enda klods op ad en væg og så en seng på den anden side og ikke meget plads bagtil.

    Alt dette giver voldsomme bass problemer og kan ikke klares ved afkobling fra gulvet.

    I hvilket frekvens område er din sub sat til at spille?




  • #4   31. dec 2014 Hej og tak for jeres svar,

    Hvad angår afkobling med de omtalte fødder fra Jesper, vil det så have en betydelig effekt når der i forvejen er afkoblet med 25 kg granit?

    For god ordens skyld, så er der tale om dette setup: http://www.hifigalleri.dk/galleri/8411-hjemmebiograf_studieanlaeg___sphinx___svs___evidence

    Givet, så er opsætningen ikke meget anderledes end det gamle, pånær nogle mindre højttalere som front. Subwooferen (og basporten) vender dog ud mod rummet og ikke direkte ind mod væggen. Crossover frekvensen for subwooferen er 120 Hz med volumen på ca. ½ styrke.

    Jeg har spekuleret lidt i, om det vil hjælpe at lukke basporten til, således at subwooferen i princippet bliver en lukket sub i stedet for en portet. Dog er subwooferen ikke designet efter dette princip, hvorfor jeg har en formodning om at frekvensresponsen ændres ved at gøre dette.

    Jeg er efterhånden lidt på bar bund med, hvad der er af øvrige muligheder.


  • Lasse B
    Lasse B Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 209
    #5   31. dec 2014 Frekvensresponsen vil helt sikkert ændres hvis du stopper porten til, præcis hvordan er svært at sige. Men det vil ikke afhjælpe problemet.

    Koblingen mellem din sbuwoofer har også indflydelse på hvor mange vibrationer der forplanter sig i huset. Bottom line; der er ikke noget at gøre ved dyb bas, med naturligt lange bølgelængder. Desværre.


Kommentér på:
Støjklager pga. subwoofer

Annonce