{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.687 visninger | Oprettet:

Billige eller dyre kabler? {{forumTopicSubject}}

Hej til jer alle.

Jeg sidder med en makker og vi er kommet ind på det farlige emne ang kabler. Er der hørbar forskel på billige og dyre højttaler kabler, og hvor går pris grænsen før det er hysteri ang lyden.

Hvad siger i til HDMI kabler. Dyre eller billige. Er det hul i hovedet at bruge oceaner af penge på dem, når nogle påstår de helt billige i Bilka er ligeså gode.

Ved godt det er et farligt emne, men jeg er af denne holdning at det kan svare sig med dyre til en hvis grænse. Skal passe nogenlunde til kvaliteten af ens Setup.

Kammerat mener det er fløjtende ligegyldigt om man så bruger 220V ledninger.

Nogle der kan give ham eller mig ret, og gerne med nogle forklaringer:-)

På forhånd tak.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle lounge sæt 270 kr.
  • Montere et skab 500 kr.
  • Handyman til små opgave 500 kr.
  • Ophægning af 11 billeder 1.250 kr.
  • Deep Cleaning of Two Bathrooms (Including Mold & Limescale Removal) 1.500 kr.
  • Ophængning af to lamper 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Billige eller dyre kabler?
  • Robert A
    Robert A Tilmeldt:
    feb 2012

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #3   22. jan 2013 HDMI er digitalt, så i princippet er det forbindelse eller ikke forbindelse.. så find et i respektabel kvalitet med gode stik, så er du kørende. Alt over et par hundrede kroner er hekseri, og hverken målbar eller hørbar forskel bare der er forbindelse.

Højttalerkabler derimod er noget helt helt andet, det er et analogt signal, der i høj grad påvirkes af kvaliteten af kablet. Ihvertfald hvis forstærker og højttalere er af en god kvalitet.
    Da jeg købte mine Audiovector SI3 signature lyttede jeg til flere forskellige kabler fra 2000-14500 kr per sæt.
    Jeg endte med det dyre til 14500 da der var himmelvid forskel på opløsning og hvor fast instrumenterne stod.
    Men her snakker vi også forstærker+højttalere til 60k

• Robert A
    Robert A Tilmeldt:
    feb 2012

#5   22. jan 2013 Jeg fik intet at vide om egenskaber, men kunne i høj grad høre forskel. priserne på kablerne fik jeg også først at vide bag efter, bortset fra prisen på det nordost kabel jeg købte.

Der er vel også forskel på hvor veludviklet folks høresans er? min kæreste kan ikke høre forskel på højopløste lydnumre på mit Naim/Audiovector anlæg og lyden fra vores b&o dock med lyd fra iphone, ligesom der er nogen der sværger til CV smiley

• #6   22. jan 2013 Tag evt. et kig i min profil, det er anlæg til ca 5-7.000kr. Jeg køre med et kabel til 10kr/m, det lyder forfærdeligt !
    Jeg ville, og kan, retfærdiggøre et kabel til 119kr/m, Van Den Hul CS-122

Jeg har AB testet mere end 10 kabler samme dag, på mit eget anlæg, og er ikke i tvivl om forskellen, og specielt forskellen på kabel-producenter !

(Det er en ældre højttalerkuffert fra HiFi Klubben jeg havde lånt, med bla. de ældre QED XT-400)

Med Signalkabler er min erfaring, at der er nærmest INGEN forskel i lyden før vi kommer op i 1.100kr/m, men så sker der tilgængel også noget !
    Med signalkabel mener jeg analog.

Som andre også har sagt, er der INGEN forskel på Digitale kabler, dette gælder også HDMI, Optisk og Coaxial kabler. (Det var dem alle?)

• Robert A
    Robert A Tilmeldt:
    feb 2012

#8   22. jan 2013 Nu har jeg brugt mine ører en hel del i mit liv, både som musiker, og også arbejdsmæssigt, hvor jeg har beskæftiget mig med lytteri af en anden slags der stiller store krav til at skelne næsten ens lyde.
    Jeg prøvede en del lytning frem og tilbage mellem de kabler jeg hørte, da jeg selv ikke havde lyst til at spendere så mange penge på et kabel, men det dyre havde kvaliteter der langt overgik de andre, så selvom det havde meget lav WAF, og kostede ca. 3x mit budget købte jeg det..

• #9   22. jan 2013 Hej igen og tak for svarene. Jeg er faktisk enig langt hen af vejen. Grund til jeg har brugt lidt flere penge på HDMI end de kabler der ofte høre med, er at stikket på de dyrere er lavet så de kan holde til at komme ud og ind uden at de går i stykker.

Ang højttaler kabler kører jeg for tiden "no name" men vil opgradere snarest til en god kvalitet. Tror selv på jeg kan få mere ud af mine højttalere.

Nogen forslag til mærker der er værd at gå efter?

Glæder mig til at vise kammerat alle beskederne i aften, det må da rykke lidt ved hans holdning:-)

Takker.

• #10   22. jan 2013 Hvilke mærker og priser på kabler, kommer fuldstændig an på hvad højttalere, og prisklasse vi er i smiley

• #11   22. jan 2013 Med hensyn til HDMI kabler, går jeg efter design, har en kammerat som arbejder med det, og han siger der ingen forskel er .. kun hvis man skal have skærmet kabler eller lign. ellers er resten det samme. Selvfølgelig er der HDMI kabler med forskellige funktioner.

Med hensyn til Lyd (højtaler kabler) der kan man da sagtens bruge alm 220v.. har alle knægte da gjort engang.. det er da helt 100, men så kommer det også til hvad der er mest ledende osv. og hvor meget og hvor lidt modstand du skal have i dine kabler, og hvilket "metal" kablet er lavet af, min svigerfar køre eksempel kun med sølv kabler, hvilket man sagtens kan høre forskel fra de normale osv.
    Et godt fif er også hvis man køre med bi wire, så tag et stykke højtaler kable, sæt den på terminalen også vikle det rundt om det samme kabel som er koblet til, så man danner en spiral rundt om ens normale lyd kabel med det ekstra stykke kabel, det skal man sno sig rundt om en 20-30 cm ..det er rigeligt, det giver en bedre diskant.. smiley

• #12   22. jan 2013 Der er vi så langt fra enige Jonas D..
    Højttalerkabler, og i det hele taget alt analog kabel, det skal da ALDRIG være viklet ?! smiley
    Kablerne skal da helst være en solid core, som ligger så seperat fra hinanden og alt andet som muligt...
    Men sådan noget som Kulfiber, det er nu også noget helt andet at lytte til, men kobber... Det kommer jeg aldrig til at eje igen (til HIFI) så snart mit Noname kabel er skiftet ud !! Det skal da i det mindste være forsølvet...

• #13   22. jan 2013 Og så lige med den spoleeffekt du kommer til at skabe der, der kan da KUN smadre alt hvad der hedder diskant, samt resten af lydbilledet.

Tag evt. et kig i mit album med "Restek Mod" hvor jeg har viklet det så meget som fra hinanden, og afskærmet det så meget som muligt. Se DET er noget som giver en renere og mere KLAR lyd... smiley

• Karsten M
    Karsten M Tilmeldt:
    jul 2012

Følger: 1 Svar: 94
    #14   22. jan 2013 prøv selv at sammenligne kabler, hvis du ikke kan høre forskel så køb de billige smiley

• #15   22. jan 2013 Daniel K jeg snakker ikke om viklet kabler, jeg snakker om at putte et ekstra kaben som går fra terminal fra højtalere, også vikler sig i starten af det rigtige lydkabel 20-30 cm ned.. det giver bedre lyd.. smiley ved ikke hvorfor .. men gør det..

Se billedet jeg har lavet hurtigt i paint, Rene E håber det okay jeg har lånt dit billede, men var lige det eneste der slog mig da jeg tænkte på "billede af terminal med kabler.."

mine sorte pensel liner, viser at man tager et normal stykke højtaler kabel, forbinder på terminal og vikler så rundt om som en spiral, men kun lige i starten af kablet.

Det giver bedre lyd på både min tigris, og min svigerfars martin logan .. smiley

profilbillede
  • #16   22. jan 2013 Sikke mange forslag, men helt sikkert skal jeg ud at lytte først som i skriver. Troede egentlig ikke man kunne få lov at lytte i butikkerne. Men nogle har vist nogle leje kufferter med kabler i forskellige prisklasser har jeg hørt. Er det korrekt?

Skal også have nye front højtt. samtidig med opgradering af kablerne. Så kan være jeg lige spørger igen når tiden er inde:-)

Takker for rigtig god feed back

• #17   23. jan 2013 Dengang jeg gik fra kabel til 6kr pr. meter, til kabel der koster 90kr pr. meter, kunne jeg høre en minimal forskel i diskanten, men kan ikke afvise det var ren placebo. Så himmelhvid forskel på kabler har jeg aldrig oplevet, kommer sikkert heller ikke til det.

• #18   23. jan 2013 Meget interessant læsning:

http://www.matrixhifi.com/ENG_marco.htm

37% foretrækker lyden fra et low-end system, 26% foretrak lyden fra high-end systemet, og 37% kunne ikke bestemme sig. Genialt med sådanne blindtest's smiley

• Robert A
    Robert A Tilmeldt:
    feb 2012

#19   23. jan 2013 Det virker ikke som verdens mest valide undersøgelse eller troværdige side..

Men dem der har lyst til at bruge 220v ledning som højttaler kabler skal da være velkomne, jeg har valgt med mit øre, det grimmeste dyreste kabel som jeg testede

• Robert A
    Robert A Tilmeldt:
    feb 2012

#23   23. jan 2013 Godt nok er jeg glad for mig selv, men nej, liker ikke mine indlæg smiley

kort og godt, hvis jeg skal have det mindste tiltro til sådan en undersøgelse, skal det være noget mere kvantitativ.
    Man aner simpelthen ikke hvem der står bag den der frontpagedesignede side...

Jeg siger ikke at alt dyrt er godt og alt billigt er skidt, tingene skal matches op imod hindanden.
    En anden faktor der kan være gældene er, at meget musik er ret dårligt optaget og mastered, det hører man tydeligt på dyrere velopløst grej, hvor det billige slet ikke er godt nok til at afsløre detaljer, gode som dårlige.

• #25   25. jan 2013 thomas A: det kommer vel også meget an på ens opsætning, jeg kunne høre en stor forskel efter jeg skiftede ht kabler, især bas gengivelsen blev meget bedre, og virkede mere tør og kontant smiley

Kommentér på:
Billige eller dyre kabler?

Annonce