{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.397 visninger | Oprettet:

Knald når der tændes {{forumTopicSubject}}

Hej

Dette er mit første indlæg herinde. Så fortæl mig gerne, hvis mit spørgsmål / indlæg bør ændres eller lign.

Nu til mit problem:
Når jeg tænder min forstærker, kommer der et knald, ikke mega højt, men tydeligt i mine højttalere.
Det samme sker, når jeg slukker systemet.

Lidt om mit setup:
Jeg har et setup med en surround receiver, hvor jeg har tilsluttet mit Smart TV via HDMI.
Til surround receiveren har jeg tilsluttet en effektblok til frontkanalerne og endnu en effektblok til centerkanalen for, at løfte effekten lidt.
Derudover har jeg tilsluttet en subwoofer på begge frontkanaler og på centerkanalen. Så i alt 3 subwoofere.
Jeg har slettet subwooferen i konfigurationen på min receiver, så LFE bliver sendt ud på de 2 frontkanaler.

Kabling:
Subwooferne og effektblokkene er tilsluttet via RCA kabler. Jeg har desværre ikke XLR i min receiver.
Da jeg skal bruge et signal, både til effektforstærkeren og til subwooferen, bruger jeg en splitter på hver udgang på Receiveren, altså på de 2 front og center udgangen. Så fx venstre kanal bliver splittet op i 2 - Den ene går hen til Subwooferen med et Y-kabel og den anden går hen til effektforstærkeren med et enkelt RCA mono kabel.
Sådan er alle kanaler kablet op.
Jeg synes selv, at bruge kabler af rimelig kvalitet og har ellers ingen støj eller brum.

Når jeg fjerner subwooferne fra systemet, så stopper det "knald" ved opstart og nedluk.

Jeg har selv en idé om, at der måske skal laves en stel, mellem chassis på effektblokken og subwooferen ?

Det skyldes måske, at jeg splitter signalet og tilslutter 2 forskellige forstærkere ? (effektblok og subwoofer)

Fejlen er der ikke, når jeg lader splitteren sidde i receiveren, selvom subwooferen er taget fra.

Jeg håber ikke jeg forvirrer for meget med alt det skriv. Men spørg gerne løs, hvis der er noget der er tvivl om.
Håber at nogen har den gyldne og sikkert logiske simple løsning smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Knald når der tændes
  • #2   19. nov 2020 Mit gæt er et at det er koblet "forkert" eller to at forstærkeren i subne er dårlige. lidt billeder ville hjælpe meget. både på bagsiden af receiveren og subberne.

    Ellers er dine relæer i mono blokkene dårlige.? hvad er det for forstærkere? osv.

    Hilsen
    Henning


Kommentér på:
Knald når der tændes

Annonce