{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.241 visninger | Oprettet:

Brigdemode nad272 {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg har været ude og investere i en effekblok mere til mit setup. Jeg har nu været ved at sætte det til. Mit spørgsmål går så på, er det ikke meningen at begge nad c272 skal stå i brigde mode? Hvis jeg gør det er det kun den ene højttaler der spiller. Men slår jeg den ene over på stereo mode spiller den godt nok. Eller er det fordi jeg skal ændre noget på min receiver?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Brigdemode nad272
  • #2   24. okt 2019 Tak. Jeg havde sat den i henholdsvis r og l på effektblok. Det virkede ikke. smiley

  • #3   24. okt 2019 Er du klar over at bridge mode ikke er specielt godt ?

  • #5   24. okt 2019 Søren A. Hvilken årsag har du til det ikke skulle være godt? ??

  • #6   25. okt 2019 Når du brokobler så ser dine forstærker højtalerens impedans som det halve, så lad os antage dine CV går ned til 3-4 ohm så ser dine forstærker belastningen som det halve desuden bliver dæmpningsfaktoren halveret.
    Så reelt får du en dårligere lyd (forstærker) mod lidt flere watt.
    Så ville ikke anbefale du køre med brokobling.


  • #7   25. okt 2019 Nu har jeg ikke CV. Men hvis alternativet er at forstærkeren ikke er stor nok og højttalerne så ikke får watt nok så er det jo også et problem. Jeg har aldrig hørt om det du siger. Men jeg vil da tage det til mig og undersøge det nærmere. Spørgsmålet er jo så om det er noget man i realiteten kan høre. Kontra hvis højttalerene ikke får watt nok.

  • #9   25. okt 2019 Thomas, så meget er jeg slet ikke inde i det område må jeg sige smiley men altså tænker stadig at hvis forstærkeren er for lille de højttalere man har, så er det også et stort problem. Så ved jeg et eller andet sted snart ikke hvad der er mest rigtig. Men nu er det koblet til og jeg må indrømme at selvom de siger man får "dårligere" lyd synes jeg ikke det lyder dårligere smiley god weekend

  • #10   25. okt 2019 Lånte fgl. indlæg fra en helt anden forum.

    Ved brokobling af en stereoforstærker opnår du følgende:

    Indgangsimpedans fordobles.
    Forvrængning fordobles.
    Udgangsimpedans halveres.

    Hvis du skulle være i tvivl, så er ingen af delene positiv.

    Ved bi-amping, er det ikke sikkert at der sker noget hørbart godt, men det er sikkert at der ikke sker noget hørbart eller målbart dårligt.

    Og det kan jeg fuldt tilslutte mig.

    At Tomas C har en anden opfattelse, så er han nok blandt de få der har den.

    Fakta er at hvad du får i ekstra watt mister du i andet, og jeg har selv været der (prøvet brokobling) og det har alle gange været tydeligt, nu har jeg tilfældig vis lige skiftet en del
    kondensator i en C272, så kender godt forstærkeren som jeg syntes er meget slank i lyden i forvejen.
    Men hvad gør du så ? lever med den du har eller skifter den ud med noget der kan det du søger.


  • #11   25. okt 2019 Her kan du læse mere om brokobling http://nerds.dk/article/?aid=358

  • #13   25. okt 2019 Jeg var ikke klar over det var lavet på denne måde. Jeg forstår egentlig ikke hvorfor de har lavet muligheden for brokobling når det ikke virker til at være en fordel. Hmm. Lidt øv når jeg lige har købt en til:)

  • #14   25. okt 2019 #12 nu er der jo stor forskel på en balanceret kontrolforstærker samt indgangstrinnet i effektforstærkeren og så på effek delen.
    Langt de fleste effektforstærker med muligheden for brokobling er underdimensioneret og nej det er ikke forkert at prisen for de ekstra watt er dårligere kontrol og lydkvalitet.
    Nok også derfor de fleste ikke anbefaler brokobling.
    Men TS kan jo selv afgøre om han syntes det er en fordel på hans setup, men har dine højtaler områder hvor impedansen kommer langt nok ned, så er jeg ret sikker på dine C272 står af en dag.
    Så prøv det af og giv en tilbagemelding om du syntes forstærkerne lyder bedst enkeltvis uden brokobling eller med brokobling.
    Hvilke højtaler har du ?


  • #15   25. okt 2019 balanceret signaloverførsel er alene at undgå/fjerne opsamlet støj. For opsamles der støj i kablet, og det gør der, er støjsignalet i de to parallelt liggende kabler ens. Men i modfase. Via balanceringen fjernes den opsamlede støj i modtageenden.

    Et signal uden støj lyder bedre end et med støj. Til formålet anvendes der flere komponenter signalet skal passere. Ofte Opamps. Og lydkvalitet bliver et resultat af disse.

    En ikke balanceret løsning med gode kabler og deraf ringe støj kan derfor meget vel være lydmæssigt bedre end en balanceret løsning.

    Og det kan man altså ikke "Bare" sige er det samme som brokobling i effektdelen i en effektforstærker


  • #18   25. okt 2019 Vi kan nok ikke blive enige smiley brokobling er i langt de fleste tilfælde noget møg og giver ringer lydkvalitet.
    Men det kommer jo an på udstyret og kvaliteten af disse, men en billig C272 vil 100% sikker lyde bedre uden brokobling.


  • #19   25. okt 2019 Søren A. Jeg har stadig mine Ikon 6. Men jeg overvejer at skifte dem ud med et sæt Dali opticon 8. Det var endda i hifiklubben at de anbefalede mig at jeg skulle sætte en forstærker til hver hvis jeg skulle have de højttalere. Men altså synes jeg trækker lidt i land igen specielt med hensyn til hvis det er hård ved forstærkerne uden grund. Så er spørgsmålet om jeg skal op i nad masterserie eller om jeg skal kigge et helt andet sted. Men det er sku svært. Så meget forstand har jeg ikke på effekforstærkere:)

  • #20   25. okt 2019 Dali opticon 8 er angivet til 4 ohm og med risiko for at de stikker længer ned end det og husk din forstærker seer impedansen som det halve og spørger du mig så vil jeg ikke anbefale du brokobler dine NAD C272 på dem ej heller på dine Ikon 6.

    Du skal passe på at lytte for meget til sælger - mange af dem aner ikke specielt meget om noget af det de sælger.
    Kan anbefale du låner udstyr hjem og lytter og her skal man passe på at man ikke opfatter ændringer som forbedringer, og så vil jeg anbefale dig at bruge tid på opstilling (akustikken) her kan man typisk hente meget lydforbedringer.

    Kender ikke de Dali højtaler men et hurtig søg siger der ikke er meget dyb bas i dem i forhold til deres størrelse.


  • #21   25. okt 2019 Nu står der bag på dine C272 at ved Mono forskrives der 8 ohm !

    Jeg kender ikke så meget til NAD dem jeg har hørt har ikke imponeret mig og endnu værre med Denon, men det er jo dig der skal syntes om det og ikke mig.
    Nu ved jeg heller ikke hvad du vil ofre på en effektforstærker ?
    Men et forslag kunne være at kikke/lytte lidt på Parasound ved ikke hvad en A21 kan skaffes for brugt men den er desværre nok noget dyre.


  • Dennis F
    Dennis F Tilmeldt:
    aug 2018

    Følger: 1 Svar: 3
    #22   1. nov 2019 Jeg har 3 stk. NAD c275 som driver to B&W 702.2 og en B&W HTM 71 S2.

    jeg har prøvet: Horizontal bi-amp., Vertical bi-amp. og Bridge mode.

    Hos mig er der ingen tvivl om at vertical bi-amp. er det bedste. Ved horizontal gav det mig ikke noget ekstra og jeg har så ikke en traffo pr. HT. som reducerer crosstalk.

    Ved bridge mode fik jeg power, men hørbar dåligere lyd, især i mellemtone og diskanten. Ved vertical fik jeg langt mere luft i toppen og bedre seperation og dybdte i lyden. Stadig med nok power smiley


Kommentér på:
Brigdemode nad272

Annonce