{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.940 visninger | Oprettet:

Hvilke højttalerkabler? {{forumTopicSubject}}

Hej derude.

Har fået anskaffet mig et par fine Avance Epsilon 980 højttalere som jeg indtil videre er ovenud tilfreds med - udover at de er alt for store til de 6-7 kvm jeg har nu, men det må vente til jeg flytter.

Nok om det, er så småt ved at skulle have fundet noget ordentligt højttalerkabel til når jeg flytter. Skal vel bruge et sted mellem 3 og 6 meter kabel ialt. Hellere have lidt til overs end mangle 5 cm smiley

Jeg er ikke typen der med glæde betaler flere hundrede kroner pr meter kabel, LÆS, det skal ikke være det allerdyreste smiley

Noget andet, har lagt mærke til at enhederne i højttalerne er tilsluttet delefilter med kabelsko, og ikke loddet på. Er rimelig til at lodde, men vil dette være at foretrække fremfor et stik?

Mvh. Mike


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilke højttalerkabler?
  • Jakob N
    Jakob N Tilmeldt:
    aug 2008

    Følger: 5 Følgere: 5 Svar: 371
    #1   16. jan 2014 Det er altid bedst med så korte HT kabler som muligt så heller lige tilpas end en halv meter for meget.
    Hvis du bestemmer dig for at lodde så sørg for at lederne er varmet ordentligt op, det er ikke altid lige nemt at lodde "korrekt" når det er multicore. Et spadestik er at foretrække frem for en kold lodning (givet at forbindelsen mellem spadestikket og ledning/stik er optimale)

    Jeg plejer at bruge 2.5mm2 ofc-kabler og det kommer man langt med uanset mærke.


  • #2   16. jan 2014 Det er meget længe siden jeg har lavet en dårlig lodning. Ved mig går ledningen til før lodningen.

    Havde godt nok tænkt på ganske normal kobberledning i en rimelig tykkelse som du selv skriver. Men hvad så med alle de fancy kabler med sølv, kulfiber og alt mulig gøjl. Gør de virkelig lyden så meget bedre som nogen gør det til?


  • #3   16. jan 2014 Jeg har lige været samme sted som dig.

    Jeg ville gerne finde en kabel, men ville ikke ofre en herregård. Der udover overvejede jeg tilslutningen. Stik eller kabelsko ....

    Syntes selv at jeg har fundet et rigtig lækkert kabel. Et Tara Laps Prism. Solid core biwire cable. Det kostede 120kr pr. meter da HiFi klubben solgte det, men jeg fandt det brugt på DBA til 20kr pr. meter.

    Lige som det her .... Hvilket også passer på dine mål. smiley
    http://www.dba.dk/hoejttaler-tara-labs-prism/id-1004754730/

    Ang. tilslutning, så besluttede jeg mig for at anvende mine skrue-terminaler.
    Kunne ikke se nogen grund til at bruge endnu en tilslutnings-overflade.


  • Jakob N
    Jakob N Tilmeldt:
    aug 2008

    Følger: 5 Følgere: 5 Svar: 371
    #4   16. jan 2014 Ja det er som regel kablet der går til. Jeg har selv været lidt frustreret når jeg har skulle lodde på de tykkere kabeltykkelser da det kan være svært at varme alle ledere på og påføre loddetin og holde eftervarmen på uden at der er et par ledere der stikker af eller isoleringen er ved at rende af. Godt med flus og noget godt gammeldags blyholdig tin så lykkes det som regel bedst.

    X3M, det han mener kabelsko osv er inde i højttaleren smiley Jeg er selv lidt i tvivl om hvordan man vil få det bedste resultat med de eksterne kabler, da et spadestik der er loddet på kablet jo har en stor kontaktflade i forhold til et kabel i terminalen. Det er til gengæld altid guldbelagt hvilket jo ikke ligefrem er det mest optimale.


  • #5   16. jan 2014 Jakob N - Selvfølgelig ! Han skriver endda "tilsluttet delefilteret" .... Jeg finder lige mine små "læs og forstå" bøger frem. smiley
    Anyways .... Jeg er glad for det kabel som jeg linker til.


  • #6   17. jan 2014 Tak for hjælpen indtil videre drenge!

    Kunne være jeg skulle have skrevet, at det er et ganske normalt højttaler kabel jeg er ude efter, da jeg ikke vil bruge ekstra penge på bi wire når jeg ikke kan høre forskel alligevel...


  • #7   17. jan 2014 Først, så er det en dårlig ide at lodde stik på (hvis det kan undgås). Det kan det heldigvis ved højtalerkabler. Der findes et hav af stik som bliver crimpet på eller skruet på. Vælge et af dem!

    Bluejeanscables UK - gå ind på deres side og vælg speakercablet Canare 4S11. Find nogle WBT spader brugt (de er en smugle dyre, men det vær) Alternativ så har Hificable.dk nogle LOC rhodiun spader som også er rigtig gode.

    Denne kombo garanterer jeg dig for at du ikke vil blive skuffet over. Ja jeg ved godt at det ikke er bling bling som det HFK har eller andre flotte kabler. Men dette spiller fantastisk til prisen.

    Jeg bruger faktisk dette kabel med WBT som reservekabel på mit setup.


  • #8   17. jan 2014 Extra penge når du ikke kan høre forskel ....
    Det jeg linker til koster ca 17.50kr pr. meter.
    Du havde vel ikke regnet med at få top kvalitet til mindre ?

    Så kan du lige så godt køre i Harald Nyborg.


  • Jakob N
    Jakob N Tilmeldt:
    aug 2008

    Følger: 5 Følgere: 5 Svar: 371
    #9   17. jan 2014 PR !
    Hvorfor skal man undgå at lodde dem? Er man rigtig besværlig kan man jo investere i ekstra vidunderligt loddetin:
    http://www.ebay.com/itm/CARDAS-Silver-Quad-Eutectic-Solder-100g-shipped-from-USA-free-/200661798167
    Jeg spørger fordi jeg ikke forstår hvorfor en crimp/skrue skulle gavne mere elektrisk end en lodning.

    angående kablet forstår jeg ikke at 50kr meteren er for dyrt hvis det kun er til 4 eller 5 meter, jeg ville ikke selv spare aaalt for meget til fronterne ihvertfald.


  • #10   17. jan 2014 Sidder lige pt og hører forskellige kabler, venligst udlånt af HIFI Klubben.. Vender tilbage senere smiley

  • #11   17. jan 2014 Har nu lyttet til lidt forskelligt og er kommet med en konklusion som nogen nok vil mene er helt hen i vejret, men her er det.

    Det billigste jeg har prøvet er et Van den Hul Snowline kabel, til 49,- pr. meter. Til at sammenligne dette, bruger jeg et Van den Hul CS-122 kabel, koster 119,- pr. meter. Jeg har tilsluttet det således at det ene kabel er i A udgange på min forstærker, hvor det andet er i B udgangene. Kablerne er monteret med samme type Argon bananstik bag på højttalerne.

    Jeg kan konkludere, at det over dobbelte så dyre CS-122 med kulfiberafskærmning og alt muligt fancy, lyder NØJAGTIG lige som Snowline kablet... Jeg har prøvet flere sange, lige fra Caribbean Blue af Enya, I See Fire af Ed Sheeran, til noget moderne umpti umpti musik, såvel som Metallica, Guns N Roses, Green Day, Pink Floyd. Alt lyder ens.

    Jeg er faktisk en smule skuffet, for der er jo RIGTIG mange der mener der er så stor forskel som nat og dag på kabler.

    Jeg fortsætter testen med et par kabler til en 300 meteren jeg skal have testet, men forventer ikke at lyden bliver bedre.

    Har prøvet ved høje såvel som lave lydstyrker.

    Med min kraftfulde og gode vintage klasse AB Phillips for og effektforstærker sammen med et par detaljerige Avance Epsilon 980, kan jeg ihvertfald ikke høre forskel. Udelukker ikke at man på mere kraftfulde og bedre opsætninger kan høre forskel, men min far og jeg kan ingen forskel finde på dette setup.

    Tror jeg har fundet ud af hvilket kabel jeg skal købe mig... Men ihvertfald, mange tak for jeres indsat alle sammen!


  • #12   18. jan 2014 Bare lige en detalje du har undladt...
    Hvordan afspiller i musikken?
    Og hvis det i så fald er fra en PC, hvor høj er kvaliteten så? smiley
    Jeg gætter på det er HiFi Klubben i Odense i har lånt den kuffert ved? smiley
    Det er nu næsten synd at det er sådan en forstærker (der skulle måske prøves med noget lidt bedre forstærker til de højttaler ! smiley )
    Desuden, så har jeg oplevet på mange højttalere at der er forskel på lyden, altefter om man montere højttalerkablerne på terminalen til diskanten, eller om man gør det på bass terminalen smiley
    En af de billigste og bedste upgrades jeg selv har lavet er at sætte et kabel af højere kvalitet imellem, istedet for de standart bøjler ! smiley smiley
    Men sådan et par kabler er vidst også ikufferten - i en af de sorte lommer i kufferten - HVIS det er fra Odense afdelingen.

    Højttalerne BØR kunne afsløre en forskel på kabler, så om det er din musikkilde der ikke kan, eller om det er forstærkeren der kan være problemet, det ved jeg så ikke... smiley
    Men hvor i landet bor i ?
    Måske det kunne være sjovt at låne en forstærker af lidt nyere dato, og måske endda med højere lydkvalitet? smiley


  • #13   18. jan 2014 Det er jo uden sammenligning ....
    Jeg foreslog et kabel til 17kr pr. meter - brugt ! Og det var for dyrt

    Hold dig nu bare til Harald Nyborg Mike !


  • #14   18. jan 2014 Daniel:

    Det er Viborg afdelingen jeg har lånt kufferten af. Ingen ledninger til erstatte bøjlerne. Lydkilden er min pc hvori der er monteret et fornuftigt lydkort der gør jobbet rigtig godt. Har et tripple afskærmet kabel derfra og til forstærker for at undgå støj og en opgradering af det samt rca kablerne mellem for og effekt forstærker var virkelig noget der kunne høres.. Men sku ikke højttaler kabler. Spillede hovedsageligt fra Spotify, har premium så lydkvalitet er sat til Max.
    Brugte derudover Winamp til lidt forskellige flac filer jeg havde liggende.

    Jeg skal da sige, at forskellen fra det tynde kabel jeg midlertidigt havde på var virkeligt dårligt i forhold til dem fra hifiklubben. Der kunne man tydeligt høre forskel på små kobberkabler og mere korrekt dimensionerede forsølvede kobberkabler. Men derfra og så til de andre kabler med alt muligt smart i, absolut intet jeg kunne høre.

    Skal med en kammerat ud og købe ham nogen højttalere imorgen og der tager jeg kufferten med kabler med, da ham vi skal ud til har noget seriøst grej, så vi skal se om vi derpå kan høre forskel.

    Indtil videre køber jeg Van den Hul Snowline til 49,- meteren

    Og forresten, om jeg satte kablerne på high pass terminalerne eller low pass gjorde ingen forskel. Havde det billige kabel på low pass og så prøvede jeg de andre på high pass... Lyden ændrede sig ikke det mindste, heller ikke da det var omvendt


  • #15   18. jan 2014 Det lyder som om du har prøvet det meste så ! smiley
    Det er godt at høre !
    Mht. Spotify, så når den står på maks, så ligger kvaliteten stadig kun på 320kbps, hvor Flac ligger omkring de 1000kbps.
    At du kan høre forskellen fra de billigste gamle tynde, og til de Snowline kan sagtens passe.
    En af mine gode venner, har Ikon 2, der kan vi heller ikke høre forskellen på Snowline og CS-122, og endda dem som er langt dyere...
    Så det kan være du er en af de "heldige" hvor højttaleren på det nærmeste er "immun" overfor kablets performance smiley

    Men igen ! Super at høre du har testet det godt igennem, og gjort dig alle de tanker og erfaringer !
    Og så er jeg spændt på at høre hvordan din tur med din ven den går smiley


  • #16   18. jan 2014 Højttalerne minder meget lydmæssigt som en blanding af Dali Mentor 6 og Ikon 6 mkii, dog med lidt bedre dynamik.

    Skal nok komme med en tilbagemelding når vi har testet flere setups smiley


  • #18   18. jan 2014 VLC Player er også en udemærket musikafspiller, ja, Winamp havde jeg overset, det er VIRKLIG ELENDIG til at afspille musik smiley

    Men FLAC er et skridt i den rigtige retning, og har man ikke mulighed / adgang til en ordentlig CDafspiller og anden / bedre forstærker, så må man jo nøjes smiley
    Men det er da klart at langt mere ville blive afsløret med bedre udstyr smiley
    Vi venter i spænding på at du skal ud til ham gutten at lege med udstyr, evt. tag din egen forstærker med, så du kan høre forskellen der ! smiley


  • #19   18. jan 2014 Jeg har i forvejen brugt flere penge på det her end jeg ville til at starte med. Så vil ikke rigtig købe mig fattig i endnu mere, der er mange andre ting man skal tænke på når man er under uddannelse, har egen bil og skal flytte om et halvt års tid smiley

    Kan da være jeg skal prøve en anden musikafspiller.

    Men indtil videre har vi ikke leget med kabler, men hentet nogle dejlige højttalere til min kammerat og hørt forskellen på en NAD356 og 375. Der er forskel smiley

    Men skal nok teste kabler en gang i ugen eller næste weekend. Og prøver at bytte lidt rundt på lydkilder, forstærkeren osv. smiley


  • #20   18. jan 2014 Men jeg vil sige: Hvis ikke du føler du får en større forskel ud af at gå op i prisklasse med højttalerkabler, så er Snowline et ret godt alternativ.
    Men jeg sender dig lige en PM smiley


Kommentér på:
Hvilke højttalerkabler?

Annonce