{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.201 visninger | Oprettet:

René R
René R
Tilmeldt:
6. jan 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4

hjælp til bi-wirring og bi amping {{forumTopicSubject}}

Har været ude og købe lidt anlæg og vil gerne have det bedste ud af det.
Men kan ikke finde ud af hvad forskellem på Bi- wiring og bi amping er. Mit anlæg yamaha rx-v773 understøtter bi amping og det ser ud som om man kan trække ekstra kabler fra de to kanaler som man bruger til 7,1 (ekstra surround) til sine front højtaler, men havde bare forstået af bi amping var to forstærker til sammen højtaler.

Mine højtaler yamaha ns-555 har har nemlig to sæt indgange (eller hvad det hedder) og vil gerne have det bedst mulige ud af dem.

Og så lige et ekstra spørgsmål, på min sub yamaha YST-315 sidder der en række udgange, hvad er de til ??

Håber i kan hjælpe en nybegynder


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hjælp til bi-wirring og bi amping
  • #1   6. jan 2014 Du har fulstændig ret i at det NORMALT er sådan at det er 2 forstærkere der er sat til samme højttaler ved bi-amp'ing, men mange nyere surroundforstærkere kan også lave det samme trik.
    Din nye er en af dem som kan, men husk !
    At hvis du vil bruge bi-amp, skal du sørge for at der ingen forbindelse er imellem diskant/bass terminalerne på højttaleren, så smiley smiley

    Hvis der er noget der skal forklares yderligere, eller nogen har nogen rettelser skal i være mere end velkomne ! smiley


  • René R
    René R Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #2   6. jan 2014 Oki, jamen så har jeg forstået lidt smiley
    Men hvad mener du med at der ingen forbindelse må være ??
    Og tak for hjælpen !!!


  • René R
    René R Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #4   6. jan 2014 Oki, jamen tak for det smiley

  • #5   6. jan 2014 Husk at ændre det i opsætningen af din Yamaha

  • René R
    René R Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #6   6. jan 2014 Hvad mener du ??
    Har forresten også læst at man skal sætte de forreste højtaler som "små" i menuen, så sender anlæget automatisk mere bas til sub´en i stedet for ??


  • #7   6. jan 2014 Ikke enig med Strecker.

    Det er de færreste surroundreceivere hvor du kan trække hele strømforsyningens strøm resourcer ud igennem et sæt terminaler. Så man vil som regel kunne udnytte strømforsyningen bedre ved og køre "bi-amp", og dermed opleve at receiveren får et større overskud når du spiller i stereo.


  • #8   6. jan 2014 Strecker har ret i det med bøjlerne, men giver Thomas A ret i alt ang. forstærkerdelen ! smiley

    Men under alle omstændigheder kan du lytte dig frem, og høre hvad du syntes bedst om ! smiley


  • #11   7. jan 2014 Trådstarter må lige melde tilbage når det er prøvet ...

    Prøvede det på rxv 2067 og ikon 6 mk2 og der var forskel , ved ikke hvad forskellen skyldes


  • #13   7. jan 2014 Oplevede det ikke som et niveau boost , men som mere ro mellem instrumenter mørker baggrund

  • #15   7. jan 2014 Strecker

    Hvis der skulle kunne aflæses en større forskel i strømforbrug fra single til bi-amp, vil jeg også mene i skulle have spillet meget højere end 75db. 75db er ikke ret meget, tvivler på der er ret mange diskant/mellemtone sektioner i div højttalere der bruger meget mere end 8-14W ved 75db.

    Jeg tænker i skal op og trække mere strøm end hvad receiveren kan levere på en udgang.

    Men jeg ved ikke så meget om det, tænker bare det må være logik man ikke kan belaste strømforsyningen 100% på et sæt terminaler. F.eks. hvis en receiver leverer 120w x 2 i stereo, og strømforsyningen er på 700W, så er der jo et stykke vej. Hvis resten skulle gå op i varme, skal receiveren være konstrueret meget ineffektivt smiley


  • #17   7. jan 2014 "jeg vil mene at den bedste måde at teste på om højttalerne får mere power, er netop ved ikke at belaste strømforsyningen..
    dermed har den bedre mulighed for at udnytte muskler til Bi-amp funktionen.."

    Hmm, jeg vil jo så mene at at en højttalers samlede strømforbrug umuligt kan blive forøget udelukkende ved og gå fra single-wire til bi-amp. Det er de samme enheder og komponenter der skal trækkes i begge tilfælde. Højttaleren beder ikke om mere strøm bare fordi der er sat 2 sæt kabler til den.
    Efter min logik skal den op og trække mere end hvad receiveren kan levere på ét sæt terminaler før, at det samlede strømforbrug forbrug kan blive højere på 4 terminaler/bi-amp, kontra 2 terminaler/singlewire.

    Men er totalt enig i det nemmeste/bedste er, at trådstarter selv prøver og drager en konklusion ud fra egen erfaring.
    Jeg har ikke selv prøvet og "bi-ampe" min egen receiver da jeg ved den ikke er stærk nok til mine fronter. Har dog prøvet og lade den trække diskant/mellemtone og lade Rotel blokken trække bas, men det var ikke nogen succes da deres gain er vidt forskellige, dvs Pioneer's output ved en del højere end Rotel'en, og dermed gav det en temmelig lys klang.


  • René R
    René R Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #18   7. jan 2014 Kan se jeg har startet lidt af en samtale. Forsøger og sætte bi amp til og skriver hvad mine amatør øre syntes er bedst smiley


  • #20   7. jan 2014 Husk at ændre det i opsætning

Kommentér på:
hjælp til bi-wirring og bi amping

Annonce