{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
868 visninger | Oprettet:

Parasound HCA-2200II varme udvikling {{forumTopicSubject}}

Hej Alle,

Jeg har en Parasound HCA-2200II hvor køle-ribberne i højre kanal bliver 5-6 grader varmer end i venstre kanal og det undre mig lidt og mener at kan huske da jeg sidst justerede den at der ikke var denne problem.
Forstærkeren er ens opbygget i begge kanaler så kan ikke se at den ene kanal får mere køling end den anden og forstærkeren står helt frit.
Bias justeringen er angivet til 20mv +/- 2mv men stiller jeg den der så bliver den over 52grader i højer kanal og 46-47 i venstre.
Jeg har valgt at juster den ned til 14mv for at dæmpe temperaturen lidt så den er omkring de 45 grader i højre kanal..
Mener altså ikke den anden jeg havde blev meget over 40 grader ved de 20mv
overstående er i tomgang uden musik naturligvis.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Parasound HCA-2200II varme udvikling
  • #1   23. okt 2021 Hej Søren.

    Det er da noget af en bestykning, der er i udgangen på den forstærker.
    6 stk 2SA1294 og SC3263 i hver side.
    Jeg har på fornemmelsen, at det er en eller flere dårlige lodninger omkring disse transistorer, eller deres emitter modstande (o,22ohm), som skaber problemerne med den forhøjede temperatur.

    Men vær opmærksom på, at lodningerne "kan" se perfekte ud, set med det blotte øje. Så hvis du vil lede efter fejlen ad optisk vej, så er det frem med den kraftige lup. Selv bruger jeg et lomme mikroskop, eller hvis lodningerne er indenfor maks 10cm fra printkanten, så bruger jeg et digitalt mikroskop med en 7" skærm.

    Nogen gange er det faktisk hurtigere af gennemgå lodningerne en efter en.

    Da man fra EU´s side ville afskaffe brugen af blyholdigt loddetin, var der en overgangsperiode, inden loven trådte i kraft. De nyere tintyper har et højere smeltepunkt, som specielt ved bølgelodning og kraftige komponent ben gav problemer. Ofte med det resultat, at man valgte af hånd lodde denne type komponenter, indtil man fik styr på teknikken. Det kan meget vel være en forstærker fra denne periode.

    Hilsen Tommy.


  • #2   23. okt 2021 Hej Tommy,
    Den er fabrikeret fra 1995-97 så ved ikke om det er i den tidsperiode hvor man har ændret på det med blyholdigt loddetin, den er jo af amerikansk afstamning mon de er gået så meget op i det? kunne godt tvivle på det.
    Ved ikke så meget om udgangs transistor smiley men den er da bestyrket med 2 x 1200VA transformator og 4 x 25000uF lytter og ifg. specifikationer skulle den kunne lever 50 amperes continuous & 90 amperes peak, 1000 i Damping Factor.
    designet af den legendariske John Curl.

    Jeg må jo prøver at skille den ad og kontroller om lodninger ser ok ud, der er intet galt med lyden, men undre mig over den ret store forskel i temperaturen fra den ene kanal til den anden og det vil jo gå ud over levetiden, så vil da gerne have det fikset.


  • #4   23. okt 2021 Hej Thomas, det vil jeg da lige undersøge og måske give den en ny omgang kølepasta hvis det virker udtørret

  • #5   23. okt 2021 Hej Søren.

    Pas på med hensyn til kølepasta. Hvis der er nogen steder hvor der er lidt pasta der er presset ud ved samlingerne, så find lige ud af konsistensen. Er den stadig blød eller gummiagtig, så lad være med at skille samlingerne ad, for så fejler pastaen imellem samlingerne IKKE noget. Der kan jo ikke komme luft til. Laget af kølepasta SKAL være næsten mikroskopisk, ellers stiger den termiske modstand, så varmen fra transistoren ikke kan overføres til køleprofilet. Men en efterspænding, med måde, kunne måske være en ide.

    Har du et berøringsfrit termometer? Hvis du har, eller kan låne et, så mål temperaturen på de store emitter modstande (0,22ohm) lige ved siden af transistorerne. De skal meget gerne have nogenlunde samme temperatur, men lad lige forstærkeren stå med strøm på i 10 til 15 minutter først.

    Apropos kølepasta. Da jeg læste på Teknisk Akademi, udførte vi nogle forsøg med kølepasta alene, kølepasta og glimmerskiver samt skiver af beryllium oxide. Sidstnævnte er nogle 2mm tykke hårde lyserøde isolatorer med en fantastisk varmelednings evne, men hamrende dyre. Kom der for meget pasta på, så var resultatet ringere, end hvis vi blot spændte transistoren direkte på køleprofilet. Man skal ikke "bare" tro, at hvis man spænder skruerne godt, så kommer alt det overskydende pasta selv ud. Den går ikke!

    Bor du på fastlandet, eller på Sjælland?

    Hilsen Tommy.


  • #6   23. okt 2021 Midtjylland ved Herning

    Har sådan en Infrarød termometer


  • #7   24. okt 2021 Hej Søren.

    Jeg er spændt på at høre, om du finder frem til hvad der er grund til temperatur problemerne.

    Jeg bor i Furesø kommune, omkranset af skov, Farum sø, Furesø og Søndersø.
    Havde du boet i nærheden, havde jeg gerne stået til disposition.

    Hilsen Tommy.


  • #8   24. okt 2021 Takker Tommy altid rart at nogen vil hjælpe.
    Jeg skal nok give en tilbage melding her i tråden, vil lige tjekke om profilerne er spændt ordenligt sammen i dag, så må vi jo se om det hjælper noget, ellers skal jeg have tjekket lodninger og temperatur på modstandene.


  • #9   24. okt 2021 Det tog jo ikke lang tid at kontroller om skruerne er spændt ordenligt, det virkede faktisk som om skruerne i venstre kanal var en smule løser end i højre kanal som jo er den der bliver varmest så det kan jo ikke være det.
    Lige når forstærkeren tændes ligger bias på ca. 50mv som så falder jævnt når temperaturen stiger og de følges pænt ad inden for 1 til 2mv men tænker er det normalt, altså at bias er så temperatur afhængig ?
    Andre forstærker som NAD og Denon der lader jeg forstærkeren stå i 5min juster og venter ½ times tid og der oplever jeg ikke den stor ændring som jeg gør ved min Parasound.


  • #10   24. okt 2021 Hej Søren.

    Der er jo tale om forstærkere der er konstrueret med klasse A/B udgangstrin. Da der ikke er nogen standard for, hvor langt op i effekt de kører i klasse A, inden de går over i klasse B er der også forskel på hvor varme køleribberne bliver i "tomgang".

    Forstærkerne er også konstrueret med kredsløb, der skal forhindre Thermal Runaway. Det er derfor, at bias strømmen falder, efterhånden som køleprofilerne bliver opvarmet.

    Hilsen Tommy.


  • #11   27. okt 2021 Når jeg blev enig med mig selv om at juster bias så den bliver 45-46 grader i tomgang (efter flere timer) hvilket betyder at bias ligger på 14,5-15,5mV og jeg kan ikke høre nogen lyd forskel på den indstilling eller om bias stå på 20mV
    Når jeg har justeret den ind på de ca. 15mV så er varmen inden for 1 grad på højre / venstre kanal.


  • #12   28. okt 2021 Hej Søren

    Har du målt om der er temperatur forskelle på emitter modstandene? Det er de store (0,22ohm) modstande, der sidder lige ved transistorerne?
    De har jo ikke kontakt med køleprofilerne, så en forskel i emitter strømmene vil hurtigt kunne konstateres på denne måde.

    Hilsen Tommy.


  • #13   28. okt 2021 Hej Tommy,
    Nej det har jeg ikke endnu da det kræver jeg skiller den ad for at få adgang til dem så det må lige vente til der er tid.
    mvh Søren


Kommentér på:
Parasound HCA-2200II varme udvikling

Annonce