{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
881 visninger | Oprettet:

Strømkablers effekt {{forumTopicSubject}}

Hej HG!

Nu har jeg længe gået med en undren, over hvilken effekt disse strømkabler har. Personligt bruger jeg bare std. der fulgte med mine komponenter, men har dyre rca-kabler og højttalerkabler. Jeg kan bare ikke lade være med at tænke på hvordan selve den strøm apparatet modtager, skulle kunne være bedre ved at komme igennem et 1,5 m supra eller van den hul AC-kabel? Der er jo en ENORM distance for elektriciteten at tilbagelægge igennem vores huse, fra transformerstationen osv. Hvordan kan 1,5 m kabel hjælpe på at få en anden lyd ud af højttalerne i sidste ende, taget i betragtning at AC- og signalkabler er adskilte bag på forstærkeren og cd-afspilleren?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Problemer med køleskab 1.125 kr.
  • Hjælp til opsætning af TV på væg 500 kr.
  • 2 stk grille - en Weber kul grill med bord og en CharBroil gas grill med 6 tændere 700 kr.
  • Elektrikker 500 kr.
  • Installation af opvaskemaskine 1.000 kr.
  • Køleskab køler ikke 1.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Strømkablers effekt
  • morten t
    morten t Tilmeldt:
    apr 2007

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 851
    #1   26. feb 2012 Jeg forudser en dejlig tråd fyldt med mudderkast og beskyldninger om alt muligt spændende...

Prøv dig frem, det er sgu lige så individuelt som pærer og bananer smiley

I de efterfølgende 10 indlæg er 5 nok for pissedyre kabler og kan høre alt muligt mere eller mindre definerbart, og de andre 5 er imod og vil ty til argumentet at strøm netop rejser flere 100km og den sidste meter (hvis dimensioneret nogenlunde fornuftigt), ikke kan påvirkes af noget kabel...

• #3   26. feb 2012 Nej det ved vi ikke smiley

• #4   26. feb 2012 Det er nu ikke for at jeg er på udkig efter nogen i den forstånd, da jeg tror på at opgraderinger andre steder bedre betaler sig:)

• rasmus c
    rasmus c Tilmeldt:
    dec 2007

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 122
    #5   26. feb 2012 haha hvor genialt, det hele er jo desværre "bare" fysik når det kommer til stykket, og det er nok en god ide at have skærmet kabler hvis de skal ligge op og ned af andre kabler, men det er bare min erfaring/vurdering

• #6   26. feb 2012 Enig med dig Rasmus.. Har man mange kabler - DO IT... Har man ikke - Så er der ikke de største grunde til det sys jeg..

• #7   26. feb 2012 Du kan må det ud med ohms lov hvor store kabler man skal bruge,
    Hvis man bruger alt for små kabler bliver de varme fx

• #8   26. feb 2012 der er ingen effekt

MVH ronnie der har PS audio på alle sine produker

• Holger W
    Holger W Hjælpe-administrator

Følger: 25 Følgere: 25 AV-enheder: 3 Emner: 142 Svar: 1.481
    #9   26. feb 2012 Hvis det skulle have nogen effekt, så snakker vi om EMC.

ElectroMagnetic Compatibility

altså elektrisk støj, dette kan påvirke dine signal kabler hvis de ligger helt op ad dine net strøms kabler smiley

men at give 1500 for "van hul i hoved" kabler, er spild af penge smiley

• #10   26. feb 2012 Holger W.
    At du siger at det er hul i hoved at bruge penge på strømkabler, kan jeg kun dertil sige.............. Du har hul i hoved! smiley

Strømmen er noget af det vigtigste i dit setup. Lige meget om der er X antal mange km fra elværket til din stikkontakt. De sidste 1,5 - 2 meter har kæmpe betydning.

Men det kan vi jo SKRIVE om resten af året, eller du kunne komme forbi denne adresse og få en åbenbaring..........

• Holger W
    Holger W Hjælpe-administrator

Følger: 25 Følgere: 25 AV-enheder: 3 Emner: 142 Svar: 1.481
    #11   26. feb 2012 nej nej. PR jeg siger ikke det er hul i hoved at købe gode strøm kabler... men jeg siger det er hul i hoved at betale 1500 for van hul smiley

• #12   26. feb 2012 Jeg tror ikke på det..

• #13   27. feb 2012 Holger:
    Arrrrrrghhhh, så forstår jeg smiley

Kristian F:
    Jeg tror heller ikke på at VDH laver gode kabler.................

• #14   27. feb 2012 Jeg tror slet ikke på at strømkabler og hifi voodoo kabler gør lyden mørkere og lysere i lyden..

• #15   27. feb 2012 Er det sikkert nok ja smiley
    Men jeg nægter at bruge en masse penge på at få den erfaring om et kabel på magisk vis kan lave lyden bedre.. Jeg tror virkelig ikke på denne placebo effekt..

Og da jeg ikke benytter mig af signalkabler men udelukkende hdmi kabler er signalet der enten eller ikke.

• #16   27. feb 2012 At tro der ikke er forskel på coax, hdmi, usb er igen et tegn på uvidenhed.

Så Kristian, gør mig og alle andre den tjeneste. Lad vær med at give nogle gode råd, for du har simpelthen ikke viden eller erfaringen til at udtale dig. Du vil altid gætte eller tro og ingen af tingene er troværdige..........

• #17   27. feb 2012 Jeg har aldrigt sagt at der ikke er forskel på coax, hdmi og usb ??

Jeg ved da godt at det er vidt forskellige kabler til hvert sit formål, de er dog alle digitale. Dvs. enten er der "hul" i gennem eller er der ikke.

Ligesom Lars C vælger at skrive at han ikke tror på gud vælger jeg at skrive at jeg ikke tror på hifi voodoo ( at kabler på magisk vis kan ændre lyden i ens setup).

At i så har en anden overbevisning er helt fint med mig :)? Det er nærmere jer som gør mig til syndebuk bare fordi jeg ikke tror præcist det samme som jer ? Det er lidt at drage en for hastig konklusion set fra mit perspektiv.

Desuden så er en A-B test ikke en skid værd. Det er blindtesten der virker fordi der ved man ikke hvilket kabel der er sat til og dermed kan placebo effekten ikke dominere i ens hoved. Sjovt nok vinder de dyreste kabler aldrig en blindtest. I WONDER WHY.

• rasmus c
    rasmus c Tilmeldt:
    dec 2007

#18   27. feb 2012 Kristian F

haha den med "enden er der hul igennem eller også er der ikke" holder overhovedet ikke smiley

jeg kan også godt vise dig at kabler har noget at sige det er bare et spørgsmål om at bruge ikke skærmet kabler i bunker, eller knæk på kabler kan også have en del at sige...

men vil give dig ret i, at hvis det er sat ordenligt op altså at tallene passer sammen og lortet ikke er irret af helvede til og lign. fejl, så er det forståeligt nok at high-end kabler i den billige ende er lige så gode som i den dyre ende...

• #19   27. feb 2012 Det er digitale kabler dvs. en masse 1 og 0'er. Hvis tallene ikke stemmer overens i den anden ende eller et går tabt må man formode at signalet ikke kommer...

Det er ved analoge signal at de godt kan være der halvt? Det er i hvert fald det jeg har forstået, både ud fra generel viden og fra dne fysik undervisning vi får i skolen.

Jeg har aldrig sagt at skærmning eller meget skrappe knæk på kablet ikke virker. Jeg siger kun at jeg ikke tror på hifi voodoo.

• rasmus c
    rasmus c Tilmeldt:
    dec 2007

#20   27. feb 2012 Kristian F

jeg ved godt hvad teorien er bag digitale signaler, men det laver stadig ikke om på at det sagtens kan falde ud og have både skratten/støj, jeg troede nemlig også at kabler kunne være fuldstændigt ligegyldigt når det var digitalt, men virkeligheden er en anden, dog er der meget større tolorance, før du høre fejlene hvis det er anlæg vi snakker om...

• #21   27. feb 2012 Må være ærlig at indrømme at jeg ALDRIG har hørt skratten og støj på mine hdmi kabler? Jeg har oplevet at de selv samme kabler havde udfald med et Sony 5.1 sæt jeg havde før mit aktuelle anlæg.. Med det nye anlæg er der ingen udfald. (skærmen blev hurtigt sort og så kom billedet ellers igen).

Jeg har disse:

(link fjernet)

(link fjernet)

http://www.av-cables.dk/div_kabler_bokse_stik/spillekonsol_kabel/playstation_3_kabel/hdmi_kabel_til_ps3/clicktronic_14_high_speed_hdmi_kabel_2_m_7117_da.html

• #22   27. feb 2012 Det er en farlig diskusion at starte... Jeg har jo selv deltaget i en, og jeg tror at konklusionen på vores diskusion, var noget i retning af, at det umiddelbart er meget svært at understøtte "videnskabeligt", MEN, der vil være individer der muligvis kan høre forskel.

Kommentér på:
Strømkablers effekt

Annonce