5.152 visninger
|
Oprettet:
Acurus A250 VS. Viincent sp. 998 {{forumTopicSubject}}
god søndag folkens.
har længe gået med tanken om at skifte mine 2 stk acurus a250 ud til et par vincent sp 998. men er lidt i tvivl om det er en god ide. da mine acurus har en dejlig lys i mine øre.
evt nogle som har nogle bud til andre forskærkere.
okt 2007
Følger: 4 Følgere: 3 AV-enheder: 1 Emner: 15 Svar: 38
maj 2009
Følger: 3 Følgere: 2 AV-enheder: 4 Svar: 77
Lidt om lyden generelt hos Vincent:
Lyden er lys, dvs. diskanten og mellemtonen er godt detaljeret, bassen er stram/tør og kontant.
Jeg har selv 2x Vincent SP-991plus, som er storebrødrerne til 998.
De lyder identiske, men 991 har større strømforsyning. Som gør der er mere kontrol over enhederne ved kraftig volumen.
Og er også 100W i klasse A, hvor 998 er 50W i klasse A.
Vincent er kendt for stabilitet, og man får rigtig meget for pengene. I flere test har de banket Mark Levinson og Krell til jorden, som anses for det ybberste på markedet. Det taler jo for sig selv.
okt 2007
Følger: 46 Følgere: 50 AV-enheder: 2 Emner: 98 Svar: 1.886
maj 2009
mar 2006
Følger: 3 Følgere: 22 Emner: 12 Svar: 1.746
Om de spiller bedre end Acurus'en, er selvfølgelig altid en smagssag, men jeg ville ihvertfald gå efter 998'erne. Du skal dog passe lidt på strømregningen, da de trækker en del på stikkontakten
maj 2009
Nu kommer det an på hvordan du ser på det, for både spec. og den fysiske størrelse er 991 større. Bare fordi 998 er efterfølgeren, behøver 991 ikke være en mindre storbror for det.
Men ja ang. strømmen, så tager de altså en del bare når de står, da det jo er klasse A, og 991´ern, sluger ca. dobbelt så meget, men levere jo som sagt også det dobbelte i Klasse A
mar 2006
Det er skam ikke for at nedgøre 991'eren, men Mk Disko skal jo ikke misledes
Men et strømforbrug på 2000W er selvfølgelig ikke vildt, men de gør det sgu konstant. Så sluk for radiatoren, da de bliver mere end håndlune.
Lyden fejler dog ikke noget, og de trækker det meste de bliver udsat for. Jeg havde selv et sæt Vienna Mahler dengang, og de er ikke en nem belastning.
maj 2009
Er helt enig i han self. ikke skal misledes.
Grunden til 998 er sat ned til 50W i klasse A er simpelt: Mindre køleprofilarial, og derved bliver for varm med 100W konstant. Som til sidst går ud over holdbarheden.
Her er størrelsen på dem... Så kan man selv drage sin egen konklution:
Dimensions (BxHxD): 265 x 458 x 420 mm (991)
Dimensions (BxHxD): 430 x 180 x 530 mm (998)
De 1000W du nævner i strømforbruget, er kun det absolutte maximam. Jeg målte lige på mine 991plus. De trækker 348W konstant fra lysnettet. (Og 998 trækker ihvertfald ca. det halve konstant)
Og det strømforbrug er enda mindre end 991 (ikke plus modellen) fordi på 991plus er de sat ned med 0,5A i BIAS, da folk havde problemer med at tænde for dem, fordi startstrømmen var for stor.
Ja, så med andre ord... Er man ligeglad med de ekstra 50W i klasse A ved 998, så spare man da strøm i længden. Og så kommer det jo så an på hvorvidt man kan lide de står op kontra at de "ligge ned".
mar 2006
Nu gider jeg egentlig ikke diskutere emnet, når jeg ved mit udsagn er korrekt. De fysiske mål du skriver er ikke rigtige, medmindre du bytter rundt på modelnummeret
Hvad 991'eren bruger i tomgangsstrøm vides ikke, men mine 998'ere brugte sgu noget mere end de 348W du skriver om.
Når du nu engang indser, at dine 991'ere er forløberen for 998'eren, er der taget et stort skridt. Den spiller lysår bedre, selvom den "kun" leverer 50W i ren klasse A.
Mk Disko:
Men for at komme tilbage på sporet, vil jeg stadig anbefale et sæt 998. Der fåes ikke meget til den pris, der kan hvad de kan. Over 60kg forstærker, der smider 300 velspillende watt, kunne sagtens koste en del mere.
Dine Acurus har jo efterhånden også en del år bag sig.
maj 2009
Ja jeg kan se jeg fik byttet rundt på det. Men så var det jo godt du lige spottede det.
Og nej jeg har efterhånden fanget du lukker af ved modtagelse af konstruktivt kritik / rettelser til dine indlæg..... Men nu er det et debatforum!!!
- Det her var jo ment i en god mening, hvilket jeg fornemmer lidt du ikke antager det for. Vi alle kan lære af hinanden (uanset alder).
okt 2007
Følger: 4 Følgere: 3 AV-enheder: 1 Emner: 15 Svar: 38
ja de acurus'r er ikke helt nye mere gammel teknik
maj 2009
Hvis du skal have 998 brugte, er de desværre sjældent til salg. Men der er sikkert nogle der ude der måske overvejer det, så kan du med fordel poste en købs annonce.
Ellers må du jo købe dem fra nye.
mar 2006
Du skal nok ikke lytte til en Gryphon'en, for så vender du ikke tilbage til Vincent
En DM100 kontrollerer højttalere betydelig bedre, trods sine "beskedne" 100W. Den lyd den samtidigt leverer, hører absolut til i den yperste klasse.
Prisen er selvfølgelig en del højere, men sådan er det jo næsten altid.
Du er altid velkommen forbi, hvis du ønsker et lyt på min.
Acurus A250 VS. Viincent sp. 998