{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.647 visninger | Oprettet:

Byggestrøm tavle. {{forumTopicSubject}}

Hejsa:)

Ville lige spørge om der var nogle her inde der havde meget forstand på elektronik som kunne forklare mig, hvordan overstående virker.

Hvordan det kan være man for 230 V ud gennem de alm. stik og ikke de 400 V man kobler Strømtavlen op til?
Evt. med lidt illustrationer?:)

Mvh Christian A.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Handyman til små opgave 500 kr.
  • Få fjernet TV bord 250 kr.
  • Opsætning af en lampe. 1.050 kr.
  • afhentning forskelligt skrald 2.500 kr.
  • Opening a mailbox with a lost key and replacement of lock 770 kr.
  • Vaskemaskine op 650 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Byggestrøm tavle.
  • #1   9. aug 2011 Fordi, at der imellem fase og nul er 230V. De 400V er mellem to faser.
    Giver det mening?

Så i din tavle, får du 400V ind, faserne bliver så fordelt ligeligt til 1pol + N sikringsgrupper, sammen med en nul, som bliver sløjfet rundt.

• #2   9. aug 2011 Hej Christian L: tak for dit svar, jeg er sådan nogen lunde med, dog kunne jeg godt tænke mig at nogen kunne skære det ud i pap for mig, så jeg er helt med:)

Mvh Christian.

• #3   9. aug 2011 altså i CEE stikket er der 5 pinde.

3 af dem er hver fase som vi har
    1 af dem er til nullen.
    1 af dem er til jorden

tager man 2 faser har man 400V. men tager man 1 fase samt nullen har man 230 V.

forstik dig en motor. den er forbundet som en stjerne. for enden af hver stjerne er der 400V. men i mitten hvor de mødes er der det totale nulpunkt altså 0V.

der stortset altid nul med i et cee stik..

normalt må man KUN køre 13A på en alm stikkontakt men da det er byggestrøm er det andre regler så der er næsten altid 16A.

håber du forstod smiley hehe

• #4   9. aug 2011 Kilde: det hjalp en del tak:)

• #5   9. aug 2011 Hvis jeg skal finde ud af hvor meget strøm jeg må trække på en alm. stik kontakt skal jeg bruge Ohm´s lov ikke?

Dvs. 230*13=2990 Watt ikke?

På en strømtavle må jeg så trække: 230*16=3680 Watt.

Er mine udregninger korrekte eller er jeg helt galt på den?

• #6   9. aug 2011 Nu er jeg lige begyndt som elektiker og en byggestrømstale med cee stik i er bygget op med 3 faser 1 nul og 1 jord! altså 5 ben i alt.

på hver fase er der 230 volt... og til sammen vil det give 400 volt total.

i et almindelig cee stik er hver fase på 16A (ampere) og du kan derved belaste hver fase med 3680 watt så det vil total sige 11.040 watt på de 3 faser. tilsammen!

hvad skal tavlen bruges til?

men så er der jo også tavler til 32 og 63 Ampere.....

håber det hjalp ydligere smiley

• #7   9. aug 2011 Lidt hjalp det jacob, dog vil jeg gerne vide om min udregning på et stik direkte fra lysnettet er korrekt?

• #8   9. aug 2011 Jamen hvad er dine udregninger?

• #9   9. aug 2011 230*13=2990 Watt. Se evt. højere oppe.

• #10   9. aug 2011 ja det rigtig nok smiley men hvorfor tager du ikke 16 at starter ind med og så kører 2x13 og 1x16 smpere ud igen smiley

Kommentér på:
Byggestrøm tavle.

Annonce