{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Replacement of Toilet 1.000 kr.
  • Fjerne stikkontakt 1.000 kr.
  • TV-opsætning — der skal bores fire huller i betonvæggen. 500 kr.
  • Tilslutning af ovn 500 kr.
  • Låse dør op 1.145 kr.
  • Hænge lamper op 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Stående Bølger?
  • #1   21. jan 2011 stående bølger, kan du faktisk sidestikke lidt med rummets egenresonans, hvis jeg ikke tager helt fejl.

fx dit gulv har en egenresonans, selv betongulve, men gibsvægge og trælofter har en egenresonans

• #2   21. jan 2011 En højttaler laver lydbølger. Og de blive til Stående Bølger hvis de står og resunere mellem to lige flader.

• #3   21. jan 2011 Så det kommer til og lyde rungende (boomy) eller hvad?

• #4   21. jan 2011 Og det høres f.eks som runger.

• #5   21. jan 2011 Ja det er rigtigt :o)

• #6   21. jan 2011 Og det kan dæmpes med bla. Tæpper, sofaer, gardiner, planter alt hvad der kan bryde hårde lige flader.

• #7   21. jan 2011 Ok, det døjer jeg tilsyneladende med i nogle musik numre. Har et såkaldt standing wave filter i receiveren som fjerner det totalt, men tager desværre også en del af punch´en i bassen. Har flyttet mine front højttalere længere ud fra væggen, det har tilsyneladende hjulpet men det er ikke helt væk. Der er vel ikke andet jeg kan gøre?

• #8   21. jan 2011 Ok. Mange tak for hjælpen smiley

• #9   21. jan 2011 Det bedste du kan gøre er prøve ryk rundt på dem, og så lydt dig frem til hvad der lyder bedst. Og værste kan det resultere i skulle købe ny højttaler. Jeg kan ikke huske hvor mange forskelige jeg snart har prøvet. Og mit problem blev løst af et sæt system audio.

• #10   21. jan 2011 det du skal gøre er at begynde med, er at fjerne dine reflektioner, midt på væggen mellem dine højttaler og lytte position

• #11   21. jan 2011 og tæppe på gulvet

• #12   21. jan 2011 Det specielt også vigtigt at få dæmpet hjørner, da det der stående lydbølger virkelig kan stå og resunere.

• #13   21. jan 2011 prøv at hæng et tungt tæppe op i hjørnet/hjørnerne

• #14   22. jan 2011 Er det uanset hvilken signalkilde?
    Sker det også hvis du ikke har åbne glasarealer i lytterummet?
    Sker det også hvis du holder med fast hånd på signalkilde, forstærker eller højttaler.

Hvis du har et filter der løser problemet med stående bølger i din reciever uden at din reciever har nogle måleredskaber (mikrofon) så er det blot et subsonisk filter der filtrerer alt under en given frekvens med en forudbestemt stejlhed.

Du kan afhjælpe stående bølger ved at:
    - ændre dæmpningen af dit rum
    - ændre placeringen af dine højttalere
    - ændre størrelsen på dit lytterum

Er det derimod akustisk tilbagekobling (hvilket der også kan være stor sandsynlighed for) der er årsagen bag fænomenet du oplever så kan det afhjælpes ved:
    - en mere nøjsom placering af signalkilder og forstærkere så de er længere fra højttalernes udstrålingsfelt
    - dæmpende materiale som fødder under dine dele i anlæget
    - en sikring af at højttalere står fast forankret foran lydkiler med en hvis afstand spillende væk fra lydkilder
    - dæmpende materialer i lytterummet

Niklas

• #15   22. jan 2011
    det er formentligt lokalets bølgelængede du kan høre, alle toner under bølgelængeden på lokalet bliver forstærker med 12dB. du tager lydens hastighed. 345m/sek og dividerer med længede på lokalet i meter. og så har du lokalets bølgelængede. der er ikke så meget at gøre lige på lokalets egenresonance. men væge, gulve og vinduer resonerer også, men det kan du gøre noget ved. men lokalets bølgelængde, er svær. eventuelt kan du dreje hele stuen 90 grader i indretning.

• #16   22. jan 2011 "Er det uanset hvilken signalkilde?" = JA

"Sker det også hvis du ikke har åbne glasarealer i lytterummet?" = Pas. Forstår ikke spørgsmålet smiley

"Sker det også hvis du holder med fast hånd på signalkilde, forstærker eller højttaler" = JA

Der er mikrofon med til receiveren, og man kan også manuelt justere filteret hvis man har mere forstand på det end mig smiley
    Nå men vi har lige købt et nyt vitrineskab, vil se om jeg kan lokke konen med på og stille det i stuen. Det dæmper formentlig lidt i forhold til den vandskurede væg den skal stå op af. Og så har hun også planer óm nogle flere malerier smiley

• #17   22. jan 2011 Det hedder dårlig akustik. Og hvis det ligger i bas området. Så er det meget svært at få styr på. Du skal også pas på med dæmpe rummet for meget. Så kan det ende med blive meget tungt og mørkt at høre på. mit rum har så dårlig akustik at jeg ikke kan dæmpe mig ud af det, så jeg måtte finde højttaler som passede til mit rum. Og der var system audio løsningen. Der er ikke et problem kan sige du skal gøre sådan og sådan så er det løst. Der er kun en ting at gøre. Prøve sig frem med forskelige ting og måder.

• #18   31. jan 2011 Update:

Købte nogle Argon damping feet:

(link fjernet)

Det har så lige fjernet problemet 112%. Alt bulder fra mine fronter er HELT væk lige meget hvor fu**ing højt jeg spiller med dem. Vildt sådan en lille ting kan gøre så meget smiley Der er godt nok mindre bas men det lyder super lækkert i forhold til før.

• #19   31. jan 2011 Så var det jo ikke stående bølger men derimod akustisk tilbagekobling som jeg foreslog længere oppe i tråden.

Niklas

• #20   11. feb 2011 Nå nu har jeg så spillet et stykke tid med disse Argon "Damping Feet", og syntes egentlig måske de har "dæmpet" lidt for meget, syntes der mangler lidt bas fra fronterne, selvom jeg fik afvide de ville blive mere kontante i bassen, så syntes jeg bare der er blevet mindre bas, men tilgengæld ingen runger.

Tænkte på om jeg måske kunne opnå en slags mellem ting ved og montere spikes, og så ligge VM ACOUSTICS VM TABLETS under.
    Dem her: (link fjernet)

Tror i der er en chance for at det bliver godt?

• #21   11. feb 2011 kender du en der kan bruge en drejebænk?

• #22   11. feb 2011 Thomas A.

En præcis og kontant bass "fylder" også meget mindre end en upræcis og boomy bass og vil derfor føles som om der mangler bass, end da man havde for meget smiley

• #23   11. feb 2011 jeg giver PR ret

jeg havde et par peerless xls i mine højttalere før, detvar masser af dejlig bas...................... dejlig i starten i al fald

så købte jeg et sæt scanspeak revalator 26w

først så synes jeg bare slet ikke der var en SKID bas i systemet, men efterhånden vænner øret sig til at der faktisk er lige så meget mas i, det der gjorde foreskellen her, var at membranen reelt vejede 1/3 del af hvad peerless'en gjorde

det gør at forstærkeren meget hurtigere kan starte membranen, og at den hurtigere kommer til at stå stille,derved forståes en mere præcis bas

• #24   11. feb 2011 Ja okay. Tror bare jeg prøver med spikes også. Kan sagtens lave de tablets selv, men 79.- bobs er jo ikke alverden.

• #25   11. feb 2011 men hvis man kunne lave dem for en 10'er, så var der jo lige en cd på tilbud

Kommentér på:
Stående Bølger?

Annonce