{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.994 visninger | Oprettet:

Bi-amping - hvordan? {{forumTopicSubject}}

Bi-amping skulle efter sigende, give højtalerenhederne bedre arbejdsbetingelser, og resultere i en renere lyd.

Men hvordan kobler man et sådant system op, for den mest optimale ydelse?

I vejledningen til mine højtalere (QUAD-Z3) vises hvordan højtalerne kobles op, både som Bi-wire, med én stereoforstærker, og Bi-amping, hvor én stereoforstærker driver både H&V diskant, og én anden driver både H&V bas/mellemtone.

I min opsætning har jeg fire monotrin. Jeg benytter 2 stk. 50Watt Class A til diskanterne, og 2 stk. 100W Class A for bas/mellemtone. De er alle trimmet så de giver samme gain, med en forskel på mindre end 0,1dB ved 1KHz.

MEN, - i en anden tråd har jeg læst følgende:
Bi-amping kræver elektronisk/aktiv deling, altså frekvensdeling før effektforstærkerne. Kobler man bare forstærkerne på, skal de “slås” med de indbyggede passive filtre. Med aktiv deling kobles forstærkerne direkte på enhederne.

Jeg var, indtil jeg læste ovenstående, overbevist om at den opstilling jeg benytter, er den mest optimale. Men er jeg helt forkert på den?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bi-amping - hvordan?
  • #1   21. sep 2019 Hej, og nej du er ikke forkert på den, dine højtaler er passive med delefiltre så det du selv er inde på er det korrekte for dig.


  • #2   22. sep 2019 Det er helt korrekt som du vil sætte det op, bare go for it. Skal nok komme til at spille godt smiley

  • Henning H
    Henning H Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 2 Svar: 29
    #3   26. sep 2019 At ofre klasse A forstærkere på højttalere i bi amping konfiguration og bibeholdelse af de passive filtre - - lige for en ordens skyld er der noget, der hedder dæmpning, og for klasse A forstærkere er den normalt i særklasse god og giver en god, fast bas, men også de andre enheder vil nyde godt af dette princip, men man sætter denne gode egenskab over styr ved at bibeholde de passive filtre. Aktiv deling er set i min optik langt at foretrække.

  • Henning H
    Henning H Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 2 Svar: 29
    #5   27. sep 2019 Hej Thomas C, hvis du ved lidt om filtre, vil du indse, at for bassens vedkommende ligger en spole i serie med basenheden, der anbelanger en del kobbertråd. Denne spole er en nødvendighed ved passiv deling, så dæmpningen af enheden er IKKE indregnet i filteret. Spolen er et nødvendigt onde, og det passive filter bør fjernes ved sand bi-amping.

  • Henning H
    Henning H Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 2 Svar: 29
    #7   27. sep 2019 Iøvrigt er aktive filtre rimelige i set i relation til, hvad man ofrer på forstærkere. Passive filtre er som regel på 12, sjældnere på 18 dB/oktav. Thomann leverer aktive filtre med 24 Db/oktav for absolut rimelige penge. Disse stejlheder er ret umulige i passive filtre.

  • Henning H
    Henning H Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 2 Svar: 29
    #8   27. sep 2019 Selfølgelig ændres lyden, når de passive komponenter fjernes, men det er til det bedre.
    Passive filtre er et kompromis. Har du en anden udlægning, vil jeg gerne have den beskrevet.


Kommentér på:
Bi-amping - hvordan?

Annonce