{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.389 visninger | Oprettet:

af køling af forstærker {{forumTopicSubject}}

heej

jeg sidder med det problem at min forstærker bliver lun, mere end jeg syntes den skal... har derfor fået kigget på noget blæser... alså dem fra en computer af... havde lidt tanken at smide 2 stk 80mm lownoise bag på min skænk til at give noget luft cirkulation, men aner ikke hvordan jeg skal føde dem med strøm, skal jeg finde en gammel psu og sætte til ? hvordan tænder man og slukker sådan en ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  af køling af forstærker
  • #1   9. maj 2010 du kunne som du selv skriver, en gammel psu, du kan bare sætte en vippe kontakt på, og så tænde og slukke den sådan .. smiley

  • #2   9. maj 2010 ja det er jo en mulighed... men der må være en bedre?
    men hvis jeg finder en lille en ... så kan jeg jo sætte den til forstærkeren så de tænder sammen... men så må jeg jo selvf ikke overstige 110w tror jeg det er ( det gør 2 blæsere nok heller ikke smiley


  • #3   9. maj 2010 du skriver low noise,,, 80mm i low noise giver så dårligt luft at det er lig meget... køb 120mm eller større.. så kun brug 1 120mm. monter den evt i bund eller lign. så luften kom ned fra og ud i top...

  • #4   9. maj 2010 har hørt lidt om at man på NAD forstærkere kan sætte disse blæsere til i 12V trigger, men jeg har ikke selv prøvet det.

  • #6   9. maj 2010 http://www.webx.dk/oz2cpu/pcmod/fan-reg.htm

    Her kan du se et simpelt diagram til hvordan du laver en tempratur styret blæser med trimfunktion.


  • #7   9. maj 2010 Du kan også benytte en transformer til et ældre apperat du ikke har i brug længere.

    For eksempel en gammel router - eller andet, der passer nogenlunde med strømforbruget på dine blæsere. (De fleste transformere nu til dags transformerer ned til 12 Volt, og så skal du bare finde en med fornuftig Ampere).
    Og som de andre siger, så kan du benytte en vippekontakt - eller prøve dig ud i Rasmus L's forslag om temperaturstyring.


  • #8   9. maj 2010 hvis du betaler lidt for det kan jeg godt ætse printet til dig.


    der ud over skal du bruge.


    12VAC tranfrormator. ca 300ma..
    en diodebro.. eller 4 x 1n4001 dioder.
    2 små lytter. 10uf. 25V & 47uF 25v
    1 x lm7809
    1 x p-fet transistor..Finde i mangfoldighed.
    1 NTC transistor. 47K
    1 trim-potmeter 47K

    kan ikke koster meget mere end 50kr.


    Lm7809 kan du godt undvære. men så vil blæseren når forstærkeren bliver varm begynde at tage rigtigt mange omdrejninger. LM7809 begrænser outputtet til 9Vdc



  • #9   9. maj 2010 Rasmus L

    nej det er lige meget... regner med en anden løsning

    nok den med transformeren... eller bygger jeg et medie center... da mit kabinet lige er blevet smadret... så der skal ny til


Kommentér på:
af køling af forstærker

Annonce