{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  DAC - kabler
  • #1   13. mar 2010 så vidt jeg ved er spdif og optisk det samme:) så det skulle den nok kunne æde
    (link fjernet) det er denne der er tale om


  • #2   13. mar 2010 Om du bruger usb eller toslink er vel teknisk set ligemeget, da det jo er et digitalt signal.
    Men ret mig hvis jeg er forkert på den?

    Btw. Den dac er godt nok fin. Hvad måtte du give for den?


  • #3   13. mar 2010 Har søgt lidt på den og fundet ud af at coax og toslink burde være det bedste.

    Altså hvis jeg forstår det rigtigt. http://www.beresford-dac.com/


  • #4   13. mar 2010 Sebastian J 800 kr inkl. forsendelse
    Jeppe S er også selv kommet frem til at usb nok ikke er det bedste har hellere ikke fundet nogen kabler på over 5 meter.
    Men ved i hvor man kan købe coaxial i den længde synes av-connection og av-cabels udvalg er lidt kedeligt


  • #5   13. mar 2010 Det var ikke galt, den har fået rigtig gode anmeldelser. Hvor har du fundet den til den pris? Dem jeg har fundet koster ca 1500 og det er fra USA.

  • #6   13. mar 2010 Jeg har et 5m HQ toslink fra av-cables mellem min mac og forstærker og det har jeg været godt tilfreds med. Så kan godt anbefale det

  • #7   13. mar 2010 den er jo brugt:)

  • #8   13. mar 2010 Jeg ville helt klart vælge at bruge Coaxkabel, det som du skal være opmærksom på er at det SKAL være 75ohm eller derover. Der findes desvære mange "digital" kabler som er under 75ohm.

    Du skal ikke være bekymret over længden, da jo længere kablet er jo bedre kan det korrigere for fejl.
    Og bare lige til info, digitalkabeler er ikke ens smiley der kan være stor forskel på coaxkabler.

    Jeg har et Chord Signature på 5m som jeg ikke bruger, men det er måske lidt meget overkill til den dac smiley Ellers et hammer fedt kabel.

    men vil du have et godt og prisvenligt coaxkabel så kan jeg 100% anbefale dette fra Blue Jeans cable, deres Belden 1694A til 43 pund incl fragt, oms og alt. bestiller du her i weekenden, så har du det på onsdag.
    http://www.bluejeanscable.co.uk/store/digital-audio/index.htm


  • #9   14. mar 2010
    jeg har selv en hi-end DAC. og har valgt at bruge usb kable, jeg kan bestemt ikke høre forskel på et dyrt taralaps coax kabel til et laser optisk kable, eller over til et alm billigt usb kable. derfor bruger jeg usb. coax kabler er ikke velegnet til lange afstande der skal man bruge optisk.

    men der er et problem med at bruge usb kabler, for når du plugger din dac i computren ved at bruge USB vil den lave nos i din lydopsætning. computeren vil næsten med garanti konflikte med dit lydkort pga du sætter et " usb lydkort til AKA DAC" du vil ikke kunne bruge dit std lydkort når du sætter en usb dac til. det er enten eller.

    men det smarte ved USB er at det vil kunne spille på hvilken som helt computer du plugger den til. selv de små netbooks kan håntere normal USB 2,0 men de har hverken optisk eller coax udgang.

    USB signalet som din computer leverer via usb 2,0 er et 16bit 44Khz signal, og det er nøjagtigt det samme som en almindelig CD er optaget i , DVS det signal som en CD afspillers pickup læser fra en CD er det samme signal som et usb interface leverer. derfor er der ingen forskel på at bruge coax optisk eller usb. JO det er der recivere der modtager det digital signal fra USB er ikke den samme reciver som det coaxiale eller optisk kable bruger. men gode DA chips har indbygget USB reciver

    min DAC har en CS8416 reciver chip i. til optisk og coaxial signal, og en BB1798 DA chip 24bir 192Khz koblet i sigma delta behandling. 32~48Khz 16bit . men i min DA chip er der indbygget USB reciver så ved at køre usb kører jeg uden om CS reciver og direkte i BB chippen. på den måde er der en mindre chip i signal vejen. men ærligt kan jeg ikke rigtigt høre forskellen.

    der hvor der er en forskel, eller desideret brist, er at et USB interface kun kan levere 16bit 44Khz signal. et coax interface kan levere op til 24bit 96Khz. og et optisk kan levere 24bit 192Khz signal. men musik er altid optaget i 16bit 44Khz, så at køre 192Hkz 24bit kabel til et 16bit signal er jofuldstændigt lige meget. måske din DAC er en 24bit DAC, men det signal din DAC får fra computeren når du spiller musik er 16bit. det eneste den gør er at upsample signal fra 16bit til 24bit og behandler det. men orginal signalet der kommer fra musikken på computeren er 16bit.



    og en exterm DAC er altid en stereo DAC, så du har ingen behov for at kunne trække et 24bit 192Khz signal igennem det optiske kabel, da du jo ikke skal/kan bruge din DAC til 7,1 surround. externe DACs er jo til musik eller stereo, så brug du bare et usb kable. og brug pengene på et godt signal kable mellem DAC og forstærker.

    men jeg har selv prøvet med op til 10 meter usb kable og der var heller ingen lydmæssig forskel fra et 1m meter kable til et 10 meter kable.
    det er det der er smart ved USB der er ingen interference på de kabler, intet tab, intet går tabt eller bliver tilfølet signalet.

    der hvor forskellen ligger i er hvis du bruger en Dvd afspiller, eller en bluray afspiller. for der er lydsignalet nogle gange optaget i 24bit signal. pga det er HD audio 7,1 bla bla. men til musik, der er 16bit lige så godt som 24bit. det er alt sammen optaget i 16bit. smiley




  • #10   14. mar 2010 ydermere. din DAC er en stereo DAC. så den kan på ingen måde håntere et 24bit 96khz / 192khz 7,1 signal alligevelle. den kan måske håntere et HDCD signal. men det er nok også det eneste. og dem findes der stort set ikke nogle af.


  • #11   14. mar 2010 Rasmus L godt nok noget af en lærerig stil du har skrevet der - fedt:)
    men du siger alså at det er lige meget om jeg bruger et kabel til 100 eller et til 500?
    jeg har bare ikke kunne finde nogen usb-kabler på over 5 m
    men jeg kan vel bare købe et biligt optisk kabel så?


  • #12   14. mar 2010 ja. men jeg skal så sige at på min dac har jeg aldrig kunne få optisk tilkobling til at fungere, kun fra en cd afspiller. det er fordi mint onboard lydkort et et HD lydkort bla bla .. 24bit 192khZ bla bla.. og detvil min DAC ikke acceptere. jeg får bare en masse støj. din dac vil sikker gerne da det er en 24bit.. men prøv dig frem. men USB stik kan købes hos t-hansen til en billig penge. 3 meter forlænger kabler fungerer glimrende. 3 stk i forlængelse af hinanden og du har et 9 meter usb kable.

    du kan prøve dig frem. men du skal ikke bruge COAX kabel over længere afstande, der opstår noget uventet i kablet, en fejlstrøm der ikke skal være der, kan ikke lige huske hva det hedder. COAX er til under 1 meter. optisk er diskutabelt, da du fra computeren, hvis du spiller CD, skal det. 1. trin lave laser om til elektrisk signal, som igen skal omdanne fra et elektrisk signal til lys, og det skal transporters nedi den dac for igen at blive lavet om fra lys til elektrisk signal. dvs du skal have flere laser convertere i signalvejen. om det er godt ved jeg ikke, men i den proces med flere convertere indblandet kan jeg kun forstille mig at der opstår fejl i signalet , jeg har kun brugt det meget kort for at høre, via en cony CDX 7XX cdafspiller, men kunne ikke høre forskel. så jeg gik tilbage til USB solgte CDafspilleren, og ding dong maskinen spillede. og det gør den på alle computere man sætter den til.

    det er så pisse nemt med usb.

    der er en stor forskel i at bruge analogkabler til enten 100kr til 500kr. men det er fordi analog kabler er modtagelig for elektrisk støj, og laver interference med det magnetiske felt der løber hen over kablerne, og det danner støj , lydmæssige favninger, underlige fenomener i de elektriske felter, tilføjer elektroner til kabler, alle analog kabler er meget modtagelige for omgivelserne, bla derfor der findes så mange forskellige måder at isolere analoge kabler, enten elektrisk skærmning, eller andre smarte løssninger. men et digital signal er pisse hamrende ligeglad med støj, det eneste det skal bruge er 1 tallerne og 0erne. om der så løber et helt symfoni orkestre af støj i kablet, så læser elektronikken kun 1tallerne og 0erne. der kan være så voldsom støj på et digital kabel, at det overdøver det digitale signal, så elekronikken ikke kan læse hele det elektriske signal og laver fejl. men i hjemmet er der knabt så meget støj, så det skulle kunne gøre det, det er noget der forkommer på laaaange afstande, f.eks med internet, bla derfor man ikke kan få en 25m/bit opkobling hvis man er 50km fra centralen. pga støjen, så "centralen" er nødtil at sløjfe signal flere gange, for at man kan opfange hele signalet. men på 9 meter tror jeg ikke der er nogle chance for at støjen skulle overdøve det digitale signal. jeg kan ihvertfald ikke høre forskel på 1 meter til 9 meter. smiley måske hvis du lader det løbe igennem en microovn, paralelt med en 220V ledning, og har 4 mobil telefoner liggende ved siden af kablet, og virklig seriøst forsøger at genere signalt med at genrerer støj. så kunne det måske være. men jeg har ikke oplevet det.


  • #13   14. mar 2010 ps jeg kan læse mig frem til at 4 meter er hva usb vil tillade. men det er for en forbruger, f.eks som en mus eller et keyboard eller et cam, der bruger strøm igennem kablet.

    her har du ingen forbruger, DAC funger jo som en slags HUB den har jo sin egen strømkilde. så spændingsfaldet er ikke så stort. det er kun meget svagt signal du tager fra usbinterfacet på computeren. jeg kan ikke høre forskel på et 9 meter kabel til et 1meter kabel. jeg har lige prøvet og der er ingen forskel. om der er det på din dac kan jeg self ikke sige. men på min er der ingen forskel.

    maximum længde for et usb kabel er 27M og kan forlænges yderligere med brug af en computer. mellem hver 4 meter hvis man har en forbruger kan man tilkoblen en usb hub. og derved forlænge forbrugers afstend med yderligere 4 meter. men det er en forbruger vi snakker om, altså hvis du f.eks vil trække en lille harddisk, og mus og keyboard, trådløs internet dongel og den slags. men i dette tilfælde er det kun en signal transport, der er intet forbrug som sådan, da USB reciveren har sin egen stabiliseret strømforsyning indbygget i Da converteren. smiley

    jeg kan vitterligt ikke høre forskel. smiley


  • #14   14. mar 2010 tror jeg hopper på en optisk så må jeg jo se om det virker;)
    mange tak for hjælpen


  • #15   14. mar 2010 så prøv endag at skifte mellem optisk og usb og se om du kan høre en forskel smiley eventuelt bare med en bærbar sat til din DAC. Husk signal er ens. så om det er en stationer, eller blærbar er det samme signal.

    men det er self og noget flottere at bruge et lakridsbånd tyndt laser stik. men brugerflade messigt er det ufatteligt nemt med usb. det virker øjeblikkeligt når du kobler det til.


  • #16   14. mar 2010 Det gør det også noget lettere at trække rundt når det ikke er så tykt:)
    men skal da prøve med usb-kabel engang selvom jeg ikke tror mit anlæg ligger helt i klasse til en kæmpe hørbar forskel.


  • #17   14. mar 2010 nej men det jeg sådan prøver at skrive imellem linjerne. istedet for at købe et 10meter optisk kabel til 500kr. kan det være at du ville kunne nøjels med et usb kabel til 100kr. jeg tror faktisk ikke du kan høre en forskel på optisk eller usb. kun på tykkelsen af din pung smiley hellere smide 500kr mere i signal kablet. smiley eller på højttalerkablerne smiley

    . nu har du ihvertfald en ide og lidt viden om hvordan det hele virker og hænger sammen. smiley

    god fornøjelse.


  • #19   14. mar 2010 tja jo. det ser jo ganske fint ud. igen. kaliteten på sådan et kable har intet med lyden af gøre. det er kun udseene og hvordan det føles at have i hånden. se det er et godt bud på et kabel der ikke er at skyde fugle med kanoner.

  • #20   14. mar 2010 men igen. prøv med usb, du kan være heldig at det lydder lidt bedere. pga du ikke skal konvertere det elektriske signal til lys så mange gange i signal vejen.

  • #21   14. mar 2010 men guldbelagt skærmet laser kabel. ! det er jo fis og spild af kræfter. der er jo intet elekrtisk over laser kablet så hvorfor forgylde det og skærme det ? smiley hvis du forstår hva jeg mener. flot er det self. men du ser jo ikke stikket. det sidder jo bagpå smiley

  • #22   14. mar 2010 burde nok egentlig købe sådan et her istedet:) http://www.av-cables.dk/lydkabler/optisk_toslink_kabel/optisk_toslink_kabel/standard_optisk_toslink_digital_kabel_10_m_111_da.html læste bare at de helt billige er stive i det så der er chance for at lederen knækker

  • #23   14. mar 2010 dette her kan gøre nøjagtigt det samme, og der er absolute ingen lydmessig forskel. skærmet mod interference. haha.. og forgylte stik fis i n hornlygte er det. så skulle du have laser støj i huset ?

    det er her lige så godt.

    http://www.av-cables.dk/lydkabler/optisk_toslink_kabel/optisk_toslink_kabel/standard_optisk_toslink_digital_kabel_10_m_111_da.html



    igen følelsen af kablet kan være anderledes, det kan føles bedere at have i hånden, og det kan være flottere. og måske lidt mere flexiblet. men alt i alt er det transport af laserlys det handler om. smiley


  • #24   14. mar 2010 self kan de billige kabler knække hvis du desideret laver knæk på lederen, men det kan de dyre bestemt også.. men omgås du kablet med respekt og ikke udsætter det for stressede bræk og kabelføring, så er det ganske fint at bruge de billige. igen brug pengene der hvor der er en forskel. se ved at bruge de billige kabler til laserlys. kunne du f.eks få råd til at købe SD feets. hvilket ville være end lydmæssig forbedring/investering der er til at forstå .. forstå mig ret.

Kommentér på:
DAC - kabler

Annonce