Kan defekte højtaler ødelægger forstærker {{forumTopicSubject}}
Hej Hifi-nørder
Jeg solgte for nogen tid siden en forstærker, jeg havde brugt i nogle år, uden problemer. Køberen bruger et sæt gamle (og moderniserede) F3 højtaler. Efter nogen tid begyndte den at 'slå fra' når den blev varm. Først på Class A. Jeg forslog ham at skifte til udgang B, hvorefter problemet var løst. Men efter en tid opstod samme problem også der.
Min midstanke er at højtalerne har en periodisk kortslutning eller at der er overgang i højtalerne.
Er der nogen af jer eksperter der har et bedre bud....?
(Det er en Marantz PM 80 mk II, som jeg brugte sammen med BKS 175)
Hilsen Werner (Nordsalling)
aug 2009
Følger: 3 Følgere: 15 AV-enheder: 1 Emner: 11 Svar: 237
jun 2017
Følger: 1 Svar: 6
MVH Bjarne S.
apr 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 60
Klasse A er ikke så effektiv som klasse B, hvilket kan forklare hvorfor det midlertidigt hjalp. Hvis ham forsøgte at spille med samme niveau i klasse A som i klasse B, vil forstærkeren havde været en del mere belastet i klasse A.
Derudover er effektafsættelsen i forstærkeren betinget af:
- Hvor kraftigt forstærkeren spiller
- Højtalernes impedans (og ikke kun den ohmske modstand)
Det første kan du jo spørge ham om. En effektforstærker kommer på overarbejde, når den spiller højt (når volumen er over 50%). Dette vil du også bemærke på varmeudviklingen.
Hvis højtalerne gennemgående har en lav impedans, kan forstærkeren også bringes til, at smide håndklædet i ringen. Forstærkerne er sjældent dimensioneret til at arbejde med højtalere under 2 ohm, men det kommer helt an på konstruktionen. Jeg vil dog opfordre ham til, at prøve med et andet sæt højtalere. Du får ikke meget ud af, at måle den ohmske modstand, da denne kun fortæller dig modstanden ved jævnstrøm. Du skal måle impedansen, og det er en mere kompliceret opgave. Hvis du vil vide mere om hvordan man kan foretage en impedansmåling, må du sige til.
Med venlig hilsen
Jørgen Mortensen
Kan defekte højtaler ødelægger forstærker