{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.529 visninger | Oprettet:

Kan defekte højtaler ødelægger forstærker {{forumTopicSubject}}

Hej Hifi-nørder
Jeg solgte for nogen tid siden en forstærker, jeg havde brugt i nogle år, uden problemer. Køberen bruger et sæt gamle (og moderniserede) F3 højtaler. Efter nogen tid begyndte den at 'slå fra' når den blev varm. Først på Class A. Jeg forslog ham at skifte til udgang B, hvorefter problemet var løst. Men efter en tid opstod samme problem også der.
Min midstanke er at højtalerne har en periodisk kortslutning eller at der er overgang i højtalerne.
Er der nogen af jer eksperter der har et bedre bud....?
(Det er en Marantz PM 80 mk II, som jeg brugte sammen med BKS 175)
Hilsen Werner (Nordsalling)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan defekte højtaler ødelægger forstærker
  • #2   11. sep 2018 Ja, det kan sagtens være pga dårlige højtalere.

  • Bjarne S
    Bjarne S Tilmeldt:
    jun 2017

    Følger: 1 Svar: 6
    #3   13. sep 2018 Det må da være at den ohmske modstand er for lav i forhold til forstærkerens specifikationer; det vil svare til en kortslutning, da den ohmske modstand i almindelige, moderne højtalersystemer typisk ligger på 4-8 ohm . Dette i sig selv er rimeligt lavt, så hvis højtalerne er koblet så modstanden er f.eks 2-3 ohm vil det belaste forstærkeren unødigt: ca 60- 75 % for lavt, hvilket nærmest er en kortslutning. Nu har jeg selv Marantz og synes at der er noget af det bedre, og undrer mig over at "dyret" ikke selv slår fra, men måske ligger modstanden lige på grænsen til at kortslutningssikringen registrerer det. Det kræver noger af et instrument at registrere en markant ohmsk forskel på 1-2 ohm, hvilket de færreste multimetre kan magte; bare en fedtet probe og resultatet bliver for højt.
    MVH Bjarne S.


  • Jørgen M
    Jørgen M Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 57
    #4   14. sep 2018 Jeg forstår ikke, når du skriver, at du bad ham om at ”skifte til udgang B”. Du bad ham vel blot om at slå klasse A fra – eller hvad?
    Klasse A er ikke så effektiv som klasse B, hvilket kan forklare hvorfor det midlertidigt hjalp. Hvis ham forsøgte at spille med samme niveau i klasse A som i klasse B, vil forstærkeren havde været en del mere belastet i klasse A.
    Derudover er effektafsættelsen i forstærkeren betinget af:
    - Hvor kraftigt forstærkeren spiller
    - Højtalernes impedans (og ikke kun den ohmske modstand)
    Det første kan du jo spørge ham om. En effektforstærker kommer på overarbejde, når den spiller højt (når volumen er over 50%). Dette vil du også bemærke på varmeudviklingen.
    Hvis højtalerne gennemgående har en lav impedans, kan forstærkeren også bringes til, at smide håndklædet i ringen. Forstærkerne er sjældent dimensioneret til at arbejde med højtalere under 2 ohm, men det kommer helt an på konstruktionen. Jeg vil dog opfordre ham til, at prøve med et andet sæt højtalere. Du får ikke meget ud af, at måle den ohmske modstand, da denne kun fortæller dig modstanden ved jævnstrøm. Du skal måle impedansen, og det er en mere kompliceret opgave. Hvis du vil vide mere om hvordan man kan foretage en impedansmåling, må du sige til.

    Med venlig hilsen

    Jørgen Mortensen


Kommentér på:
Kan defekte højtaler ødelægger forstærker

Annonce