Dac, eller eksternt lydkort? {{forumTopicSubject}}
Jeg tager mit musik fra min Pc. Jeg bruger bare et "skodkabel" imellem Pc. og forstærker. - Grunden til, at jeg ikke har købt en D/A Converter (endnu) er, at jeg har købt et sonossystem/mediecenter hvor de fra butikkens side (Hifiklubben) siger, at der i forvejen sidder en converter i. - Det kan jeg også sagtens høre, når jeg sammenligner Normal Pc-forstærker i forhold til når jeg afspiller musikken via mit sonos, som tager musikken direkte fra Routeren, konverterer og sender videre til forstærkeren. Når sonosèn i forvejen konverterer, er jeg i tvivl om, om en Dac. ville være nogen fordel. Jeg overvejer om det måske ville gøre en større/bedre forskel, hvis jeg købte mig et eksternt lydkort til min Pc. og selvfølgelig noget ordenligt kabel. - Hvad mener du/i, at jeg skal gøre?
V.H. Michael.
jan 2007
Følger: 19 Følgere: 17 AV-enheder: 10 Emner: 33 Svar: 1.023
En USB DAC er kun til stereo. men den fungerer uden et lydkort. det er plug and play. USB kablet skal bare være et dødligt usb kabel, maskinen kender pakkadataerne så kablet kvalitet er ikke vigtigt da det er et digital kabel.
du kan se på min USB dac og få lidt inspiration, den er super tunet derfor ser den anderledes ud. men det er absolute den bedste DAC/cd afspiller jeg nogle sinde har hørt. den har en byggepris i ren komponenter på ca 4000kr.
lidt mere inspiration.. www.bursonaudio.com
aug 2005
Følger: 5 Følgere: 10 AV-enheder: 4 Emner: 40 Svar: 499
Selv den nye DacMagic fra Cambridge vil løfte dit lydnivo til nye højder og vist du køber brugt så er verdnen endnu størrer.
Jeg er selv ved at lege med Dac`s, bare i den lidt dyere ende
Vist du havde interesse så, så snart jeg har fundet en afløser til min egen Dac kommer den tilsalg. Skriv en PM vist du vil være intt. Den står DacMagic med LÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆNGDER
jan 2007
men dit sonos system, hvis da garantien er udløbet, så kan du opgraderes dennes DAC. igen det kommer så an på hvilke kvalitet DAC chip der er brugt, for det kan ikke rigtigt svare sig at opgradere på en boombox Chip, hvis du forstår. men af-koblings caps og OPA chips kan altid opgraderes / udskiftes til det bedere, og det er som reglen også ret nemt. normalt bruges der f.eks NE5532 eller opa2604 og det er middelmådige OPA chips. for en 100kr kan du få fingre i Burrbrown OPA627 chips, nogle af bedste der findes i chips og så lige lave en 0,1Uf - 0,33uf MKP afkobling hen over ben 4 og 7., normalt sidder OPA chipsene monteret i en sokkel så det er plyg and play, nogle gange er de loddet på med 8 små huller, som skal aftinnes, og værst er hvis det er med flade loddeben til topmontering, men med lidt snilde, en spids 15W kolbe og lidt sugetråd, kan det sagtens lade sig gøre. rundt om OPA chipsene sidder der nogle små kondensatorer, hvis det bare er små sorte elektrolytter, eller brune, kan du også med fordel udskifte dem til Muse elektrolytter og de helt små der sidder lige op af OPA chippen, eller 2 opa chips, eller 4 chips.. dem kan du "hvis ikke de er Wima" skifte ud til Wima caps, eller blackgate eller spraque caps. ja hvis der er plads så også muse caps. der er mange muligheder for at opgradere på DAC kredsløb, og i sig selv koster det ikke ret mange penge i komponenter, det eneste der koster, er din tid og evner med en loddekolbe, en tin suger, og tinsuge tråd. og så er det bare i krig med at opgradere.
og hvis det viser sig at sonos maskinen er af rigtigt god komponent kvalitet og DAC chip, så kan du smide penge på bordet og opgradere dine OPA chips til burson hi.end OPA kredsløb, som giver en absolute suveren lyd. hvis du igen lige afkobler den med nogle små gode kondensatorer.
jan 2007
mar 2009
Følger: 5 Følgere: 6 AV-enheder: 1 Emner: 26 Svar: 81
Jeg har ingen økonomiske rammer, så det gør ikke så meget, men tak for dit tilbud/råd.
V.H. Michael.
Dac, eller eksternt lydkort?