{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.721 visninger | Oprettet:

hva siger i det dette bil anlæg {{forumTopicSubject}}

hey hifi

tror jeg har fundet det anlæg jeg vil have:

radio: Alpine CDA-105Ri
(link fjernet)

front højtt i døren: Pioneer TS-A130CI
(link fjernet)

bag i døren: Pioneer TS-A1303i
(link fjernet)

bag højtt: Pioneer TS-A6903i
(link fjernet)

forstærkere: 3 stk. Alpine MRP-F300
(link fjernet)

sub: 2 stk. Alpine swe-1043e
(link fjernet)

kontensator: 3 stk CAP-10T - Kondensator 1 Farad M/ Disp
(link fjernet)

tilbehør: 3 stk. Hot Stuff Powerkit
(link fjernet)

har i noget at sige om det

nogen komponerer i ville lave om på
det skal sidde i en Toyota sportsvan

hilsen holm

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Assemble IKEA Hemnes and Ramnefjäll beds 1.500 kr.
  • Toilet vil ikke skylle ud 750 kr.
  • Fjerne og bortskaffe haveaffald 1.000 kr.
  • Cykel lås 400 kr.
  • plæneklipperservice Klippo Comet SE 1.000 kr.
  • Havemand til at flytte jord 1.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hva siger i det dette bil anlæg
  • kenno
    kenno Tilmeldt:
    feb 2007

Følger: 1 Emner: 41 Svar: 164
    #1   17. jul 2011 ville droppe 6x9

• kenno
    kenno Tilmeldt:
    feb 2007

#2   17. jul 2011 (link fjernet)
    lidt bedre model på tilbud.

• #3   17. jul 2011 hvad jeg ville gøre var at skippe de højtalere i bagdøren (man kan ikke rigtig selv høre dem)
    skippe 2 af dine forstærkere, og give lidt mere for en ordenlig mono,
    og købe en 10" alpine type-r med 2 svingspile (så spare du også lidt plads, har monteret type-E i en kammerats bil, og en 10" type-r med 2 svingspole gør det mindst ligeså godt:)...
    en mono har en lidt anden måde en styre din sub på end en brokoblet stereo..
    og så nøjes med 1 kondensator til din monoforstærker :).. og de penge du så sparer, ville jeg bruge på at købe en alpine radio med 4-volt på linieudgang:)... og lidt bedre strømførende kabler (stel og bat).. bare mit forslag.:)....

• #4   18. jul 2011 få en bedre radio, bedre fronthøjtalere, en enkelt subwoofer og så køb noget i en højere prisklasse...

6 højtalere i en bil, det bliver ikke godt, medmindre du bruger et par timer på at indstille det, og der skal man have et kritisk øre...

fronthøjtalere og eventuelt højtaler i bagdørene vil være rigeligt... hattehylde højtalere er for brianer og folk der er for dovne til at lave det ordentligt...

og så er en enkelt kondensator nok, det er jo ikke de helt vild Ampere du bruger...

• #5   18. jul 2011 Mikke p.. det er nemmere at høre hattehylde højtalere end dem i bagdøren.. og hvorfor er det ikke ordenligt? smiley

• morten t
    morten t Tilmeldt:
    apr 2007

Følger: 1 Emner: 5 Svar: 851
    #6   18. jul 2011 fjern alle højtalere bagi og brug det ekstra på et bedre sæt i fronten... Alt andet er spild af penge...

• morten t
    morten t Tilmeldt:
    apr 2007

#7   18. jul 2011 Det er egentligt ganske simpelt... Du spolerer stereoperspektivet hvis du har højtalere bag dig smiley

Hvad er det for et "helhedsindtryk" du forsøger at opnå ? Stereo er nu engang indspillet med to kanaler for øje -Højre og venstre. Og siden du heller ikke sidder med ryggen til højtalerne hjemme i sofaen, så vil den absolut bedste investering (og iøvrigt også den bedste lydmæssigt korrekte oplevelse) være højtalere i front - ingen højtalere i bag smiley

• morten t
    morten t Tilmeldt:
    apr 2007

#8   18. jul 2011 Jamen at du synes det lyder bedre når musik kommer fra alle sider er jo blot din mening - en mening du naturligvis har ret til at have ingen tvivl om det..

At jeg så synes det er noget forfærdeligt sludder er jo bare hvad det er.. smiley

• kenno
    kenno Tilmeldt:
    feb 2007

#9   18. jul 2011 godt råd : købt brugt! smiley

Dennis H- enig med dig, kan os bedst lide med et par højtaler bag.

• #10   18. jul 2011 Kan godt lide at musiken omgiver en.. og du ikke kan høre hvor de kommer fra, men at du stadig har stereo, det er en kunst at kunne få det til at spille godt sammen i din bil. og hvis du har godt anlæg i din stue og du har vinklet dine højtalere så lyden ikke slår tilbage.. så er det ligemeget om du sidder med ryggen til eller front smiley det handler om at fylde rummet du er i med musik.. er med på dennis h's plan.. mindst ligeså gode højtalere i bag..

• #11   18. jul 2011 Om der ska hjttalere bagi kommer helt an på hva man forsger at få ud af sit anlæg, går man ikke "så meget" op i detaljerne i musikken og ønsker noget der kan spille rigtig højt, ja så er baghøjttalere sikkert en udemærket løsning,går man derimod lidt op i den musik man lytter til, og måske gerne vil kunne forestille sig en scene, hvor man kan placere kunstneren bare tilnærmelsesvis korrekt, så er baghøjttalere absolut ikke at foretrække.

for som i selv er inde på, så er man omringet af lyd og ka ikke rigtig tyde hvor tingene kommer fra, men igen, alle har forskellig smag (heldigvis for det ) og eftersom vi ikke rigtig ved hvad kasper her sger, så er det svært at bestemme for ham smiley

• #12   18. jul 2011 Ja det er lidt svært når han ikke svare tilbage på hans egen tråd:-) men vil ikke give dig ret i det med detaljerne i musikken.. hvis man bruger tid på at indstille.. men som du siger så kan man ikke diskoter lyd og musik;-)

• #13   18. jul 2011 må sige at jeg aldrig har oplevet et ordentligt scene billed i en bil med baghøjttalere, det kan i mine øjne simpelthen ikke lade sig gøre, lige meget hvor meget du indstiller, men nok om det smiley

• #14   19. jul 2011 Baghøjtaler ødelægger stereo lyden, at påstå andet er noget værre sludder... Lydmæssige er det mest korrekte KUN fronthøjtaler, højtaler i bagdøren er så passagerer har stereo... Et fornuftigt sæt front højtalere vil til hver en tid spille langt bedre end crappy 6x9 højtaler... 6x9 højtalere har en alt for oval membran til at fungere som højtalere, da højtalerens formål er at gengive lyden korrekt, og det formår 6x9 højtalere ikke uden en masse forvrængning... !

• #15   19. jul 2011 det er godt med forskelige meninger.. men kunne godt tænke mig at give dig en lydmessig lærestreg.. men så er skrevet så kan lyd ikke diskuteres.. og forvrængninger sker ved for høj volume,.. mener at hvis du ikke kan høre forskelv så køb xsound..

• #16   19. jul 2011 Martin C:
    forvrængning sker ikke kun ved for høj volume, det kan også være dårlig bygningskvalitet ved højtalerne...

• #17   19. jul 2011 forvrængningen i en 6x9 højttaler sker i opbygningen af bassen, den runde spole vil ikke kunne give det samme tryk på hele den ovale membran uden den begynder at vride sig, og derved forvrænge, bevares, det kan da forhindres langt hen af vejen med at de har lavet membranen lidt tykkere/stivere på den ene led, men problemet vil altid være der i en vis omfang.

• #18   19. jul 2011 Toyota sportsvan

så kunne det være sjovt at vide om den var på gule plader
    eller om der ren faktisk er sæder i bag

Og lyd skal komme forfra smiley

Vh tommy

• #19   20. jul 2011 marin a.. hvis det er din påstand så fair nok.. men hvis du har sub i din bil.. så kan du ikke høre frekvenser lavere end 100 hz fra dine højtalere, måske endag allerede fra 120 hz.. så er du jo bare at stille din forstærker der efter.. men jeg tror ikke helt på din forklaring.. det er ingen hemmelighed jeg har 6x9 ibag og i fordør.. og jeg er kritisk med lyd.. og kan ikke høre nogen mislyde fra basområdet.. det eneste minus jeg har er,, at det svært at styre diskant.. men indstillig, indstilling og indstilling.. så mener jeg at 6x9 gør det lang bedre end så meget andet.. men vil gerne overraskes smiley

mikkel p.. også derfor jeg skrev.. at hvis du ikke kan høre forskelv så køb fra trine hansen..;) for dårlig bygning så forvrængninger alle højtalere

• #20   20. jul 2011 hmm, min sub spiller nu ikk højere end 63 hz, og der overtager mine 6.5" så, men det så også hva det er, men ja det er min påstand, men vil da i al retfærdighed også lige nævne at det da ikke er alle 6x9 der lider lige meget af det problem, men det vil forekomme i langt de fleste enheder, og det bliver selvfølgelig et større problem jo dybere man presser enheden.

Men som tommy er inde på, hvilken model sportsvan er det egentlig ??

• #21   20. jul 2011 ville gerne at ham kasper der han svarede på hans egen tråd.. ville gerne vide hvad hans ide og lydsmag var hehe.. og ja som i siger, hvilken model skal det smides i..

• #22   24. aug 2011 For lige at følge op på denne tråde, så har Martin A ganske ret i hans påstand, omkring membranen. Det skyldes bl.a at der ikke er mulighed for at sætte en centerdome i en coax højttaler, hvilket selvfølgelig går udover stivheden i membranen. Så kan man lave membranen stivere, så det kan så gå ud over mms, ellers kan man lave den af et eksotisk materiale som fx magnesium, det går så udover pengepungen, og giver en helt anden lyd. Det største problem jeg ser ved coax enheder, er at diskant og nogle gange også mellemtone sidder monteret i et variabelt horn, hvilket på ingen måde er noget der gavner lyder.

At sige man ikke kan høre hvad der sker under 100 hz, er ikke sandt, det må stå for din egen regning. Hvis du har en subwoofer i din bil, ja så lad den spille sub og ikke BAS. Sub området vil typsik være omkring 70 hz og ned. Jo længere man kommer ned af frekvenskskalaen, desto mindre kan man retningsbestemme subben, derfor er det som oftes en god ide at dele så lavt som muligt, da man ikke får fornemmelsen af "rear sub"

Lyden bliver på ingen måde mere "fyldig" med højttalere alle vegne, musik skal spilles i stereo, og det kan ikke diskuteres, for sådan er det. Jo flere enheder du tilslutter desto flere fasefejl får du, og jo flere fasefejl, jo mere fokus mister du, og alle detaljerne bliver ødelagt af refleksioner mm. Så ønsker man at have god og detaljeret lyd i bilen, uden at skulle investere 30.000 ++ på DSP udstyr mm, så skal man holde sig til stereo.

Kommentér på:
hva siger i det dette bil anlæg

Annonce