{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Samme stelforbindelse
  • #1   14. maj 2011 Stel bør være så kort og kraftig som mulig
    og aldrig på batteriet
    Men på karosseriet husk at fjern evt. Maling


  • #2   14. maj 2011 var sku ikke det jeg spurgte om smiley

  • #3   14. maj 2011 Nej det ved jeg , jeg beskrev bare den optimale
    Måde .
    Kan ikke se grund til ikke at gøre det optimal det
    Koster gratis.
    Men det nok bare mig smiley

    Hvorfor vil du gøre det på den måde du beskrev?


  • #4   14. maj 2011 så du vil tage minus fra forstærker til forstærker og så videre til stelpunkt... ??
    STOOOOOOOOP... !

    det må du sgu ikke...

    2 stel kabler fra samme stelpunkt ud til forstærkerne, det kan lade sig gøre... eller bruge en stel fordeler...

    altså en boks hvor stellen kommer ind i og så kan du trække 2 kabler videre til forstærkerne...


  • #5   14. maj 2011 og Tommy, så må stel gerne være på batteri... på mange BMW'er sidder batteriet under bagsædet... så der vil jeg klart vælge at tage den direkte fra batteriet fremfor et stelpunkt...

  • #6   14. maj 2011 Nu sagde jeg ikke jeg ville gøre det... jeg spurgte bare hvad der kunne ske.

    hvad men sådan en fordeler boks.. hvor optimal er den i forhold til 2 kabler?


  • #7   14. maj 2011 Nu kan jeg så lige skrive hvad jeg har af udstyr.. også høre hvad dit råd er.

    2 stk monoblokke på 300W rms stykket.

    10mm2 forsyningskabel.
    og 10mm2 stel.

    ville de så kunne gå med 1 stel, som bliver delt i en fordeler?


  • #8   14. maj 2011 Ja det må godt være på batteriet , men det
    kan gi Problemer med støj ( og det vil det i de fleste tilfælle)

    Så det sådan set lige meget om batteriet sidder
    Under sædet som det gør i en gammel Skoda
    og i en BMW

    Lange kabel træk er aldrig at fortrække


  • #9   14. maj 2011 Tag den lige i en anden tråd smiley og hjælp mig med mit spørgsmål istedet, (køre ikke bmw) smiley

  • #10   14. maj 2011 Tommy:
    hvis batteriet sidder under bagsædet bliver kablet ikke længere end 30-50cm... som er maksimum for stel forbindelse... så NEJ, der vil ikke givet støj... og du kan også sagtens tage stelforbindelsen fra batteriet hvis den sidder i motorrummet... det skal bare være et motherfucker stort kabel så...

    10mm2 bruger jeg som ledninger fra forstærker til subwoofer... ?? 10mm2 er ikke strømkabel..,

    til 600watt RMS vil jeg minimum bruge 20mm2, helst en 25mm2-30mm2... og det samme med stel forbindelsen...

    og stel må ikke være mindre end plus... så tag samme tykkelse som plus fra stelpunkt til fordeler og i samme tykkelse ud til hver forstærker...


  • #11   14. maj 2011 Okay:)
    Du har fået mit råd , og det er fuldstændig
    Underordnet hvilken bil du køre i
    Stel på karossen
    og plus på batteri (husk sikring ved batteriet )


  • #12   14. maj 2011 Nu har jeg lavet anlæg et par gange før, men har denne gang fået en helt ny bil, og fik forhandleren til at lave det, og har så fundet ud af jeg gerne ville have 2 monoblokke i stedet for 1, og ville helst ikke skille noget ad i bilen, derfor jeg spurgte smiley

  • #13   14. maj 2011 altså. de er opgivet til 300W rms stykket, meeen de har kun 2x20A sikring hver, og ved ikke om det virker som 40, eller bare 20... og har også kun 40A forsikring, så 10mm2 er længe nok.

  • #14   14. maj 2011 og ja. kan godt ohms lov.

  • #15   14. maj 2011 det er jo SLET IKKE nok hvis du vil ha 2 forstærkere i...? så bliver det jo 80Ampere i alt...

    20mm2 er minimum til 600watt RMS...

    Tommy:
    du må gerne svare i PM så vi slipper for det her i tråden...
    Hvorfor SKAL en stel være på karossen... ? skal den også det hvis man har batteri lige ved siden af forstærkeren... ? ved du hvor stel fra karossen kommer fra, den kommer sjovt nok fra minus polen fra batteriet...


  • #16   14. maj 2011 Nej. det kan jo aldrig komme op på 80A når min forsikring er 40..

    1 forstærker = 20A / 300W RMS 2 ohm
    1 forstærker = 20A /300W RMS 2 ohm

    12*20 = 240W RMS stykket = 480W i total.
    I = P/U = 480/12 = 40A og enssikring skal være større end eller = med forbruget.

    så vil ikke mene jeg skal op på 25mm2 før 40-60A


  • #17   14. maj 2011 300watt divider med 12 volt = 25A


    Så skal du oversikre med 10%

    Men 12volt er lige i undre kanten
    Når bilen er startet
    Der vil den normal ligge på 12.5 ~ 13.1
    Så her vil resultatet være 25A incl. De 10 % oversikring
    en automat sikring er også en mulighed

    Eller i dit tilfælle 2 de er


  • #18   14. maj 2011 ja. men nu sidder der jo kun 20A sikring i forstærkeren jo smiley

  • #19   14. maj 2011 Så yder den måske ikke helt det den lover, det har
    man jo før hørt om .
    Den rigtig pladsering af sikringen er ikke i forstærkeren
    Men ude ved batteriet ,
    Hvis plus kablet der kommer fra dit batteri
    gnaver hul i isoleringen og kommer i forbindelse
    med stel , og der ikke er en sikring mellem det punkt
    Og batteriet har du et problem


  • #20   14. maj 2011 Det er der.. det er jo den på 40A.

  • #21   14. maj 2011 40A er sikring nok til 432watt Incl oversikring
    På 10%


  • #22   14. maj 2011 hvor har du de 10% fra? hvor kan man læse om dem? smiley

  • #23   14. maj 2011 er uddannet mekaniker , De 10% er alm grund
    Viden inde for faget
    Hvis du har en sikring der ligger på grænsen til at
    springe vil den blive meget varm og plastiken
    omkring den vil smelte , og ja så kan en sikring
    der jo helst skulle undgå at der gik ild i bilen pluslig
    Være den der starter brænden,
    Det samme kan ske ved dårlige forbindelser
    Ved kortslutning springer sikringen og her er det ikke et problem


  • #24   14. maj 2011 Er i gang som elektriker, og kan se det ikke er helt samme regler vi køre efter...

  • #25   14. maj 2011 nu har jeg faktisk erfaret af dem der mest fucker op i det er dem der er uddannet elektrikere eller mekanikere...

    for bilstereo er slet ikke det samme som strøm i huset, men det er mange elektrikere for arrogante til at indse...

    grunden til jeg skrive 80Ampere er fordi at du nævner 2x20 ampere som jeg forstod til at være 40Ampere i hver forstærker...

    med 40ampere er 25mm2 nok hele vejen...


  • #26   15. maj 2011 for at starte med dit spørgsmål,så sker der umiddelbart ikk andet end at du hiver den mængde stel du ska bruge til 2 forstærkere igennem et kabel, og du skal derfor sørge for at det kabel der går til karossen er tykt nok (10 kvadrat er IKKE stort nok til 2 forstærkere), ellers kan det ende med at forstærkerne trækker stel igennem phono kablerne og igennem radioen og brænder den af, så jeg ville foreslå at lave en seperat stel til den nye forstærker.

    de 2 sikringer der sidder i hver forstærker sidder parallelt, så regn med 40 amp pr forstærker, personligt ville jeg altid holde mig langt væk fra 10 kvadrat strøm kabel da det maks ska sikres med 60 amp (for at være på den sikre side, en bil brand er en grim ting), så man bliver hurtigt begrænset til den "forholdsvis" lille maks strøm.


  • #27   15. maj 2011 Mikkel P

    det jo så dine erfaringer, synes du skyder lidt bredt hvis du tror det så
    altid er sådan med mekaniker og eletriker...........

    Og langt hen af vejen er vi jo enige

    vi er enige om at hvis stelet skal trækkes fra batt. skal det være STORT
    okay
    vi er også enig om at det bedre at spare de penge og alt det extra bøvl
    det giver at trække sådan et kabel eller hva

    vi er nok også enige om at lange kabeltræk ikke er så godt


  • #28   15. maj 2011 i snakker sgu som i har forstand til , den eneste her der er inde på det rigtige er Tommy H

  • #29   15. maj 2011 Og hvor har du så opbygget den viden fra Claus C?

  • #30   15. maj 2011 Claus C:
    er du så en anden bruger som Tommy har oprettet... ??

    Tommy H:
    min erfaring er da korrekt nok, du har endnu ikke sat spørgsmål ved de 10mm2 strøm kabler som skal fodre forstærkeren eller forstærkerne med strøm... ? for små kabler er ikke godt i bilstereo...

    og kablet behøves da ikke være stort hvis det er til 300watt RMS... ? det er da ikke større end 35mm2 der skal bruges fra motorrummet så... ? til 600watt RMS er det måske 50mm2...

    og nej, vi er bestemt ikke enige om at lange kabeltræk er dårligt... nogen gange er det nødvendigt... og så kan man montere en kondensator til at udligne spændingskurven... problem solved...

    nu hold dig til biler, for lige nu er viser min erfaring mig at jeg har ret... mekanikere og elektrikere er den største skyldnere til dårlig lyd i bilstereo...


  • #31   15. maj 2011 Mikkel p
    Ja jeg oprettede mig en extra bruger d 13/11-2010
    fordi jeg viste den dag her ville komme
    Alt for dig..... ja nemlig

    Slut herfra ..... held og lykke med bilstereo trådstarter
    Beklader at tråden kom ud på et side spor og jeg
    Tager min del af skylden

    Vh. Tommy


  • #32   15. maj 2011 du kan jo bare skrive det rigtige Tommy... ?? og så skriver vi også i PM, så hvorfor du ville svare mig herinde også forstår jeg ikke...

Kommentér på:
Samme stelforbindelse

Annonce