{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Løsne 10 skruer 800 kr.
  • Ophængning af 3 billeder og et spejl 1.500 kr.
  • Samling av sofa 500 kr.
  • Vandtilførsel 500 kr.
  • Afmontering af gammel vaskemaskine + montering af ny (væg-gennemføring) 1.000 kr.
  • Udskifte kuglehane 843 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hvilket strømkabel til forstærker?
  • #1   17. nov 2009 kan du ikke bruge svaret på bilgalleri til noget?

    35mm2


  • #2   17. nov 2009 jo men det oprettede jeg bag efter da der ik kom svar her inde hehe...

  • #3   17. nov 2009 jeg syntes personligt at det ikke gir en skid at trække så store kabler.

    jeg ville bare bruge en 16 - 20 mm2. og så sætte en kondensator. meget bedre lyd syntes jeg.


  • #4   17. nov 2009 Mark K

    Hvor tykt kabel man skal bruge er ikke en "smagssag"

    Det er det antal Ampere forstærkerne trækker, som bestemmer hvor stort kabel man ska bruge.


  • #5   17. nov 2009 ja i know.. MEN.. man skal tænke på at forstærkeren ikke bruger de 1000 watt hele tiden..

    Yo - er elektriker så ved godt hvad du mener smiley jeg har bare undersøgt det og jeg har prøvet med 2 x 1,5 mm2 og så en 2000 watts forstærker smækket til og spillet fuldt ud. prøvede med dårlig varme afledning og resultatet var at kablet slet ik blev varmt eller noget og lyd mæssigt var der hellere ingen forandring., det er min mening om det.. så må i andre bruge massere af penge på tykke kabler smiley


  • #6   17. nov 2009 Mark K

    Der er jo tit bare det, at plus kablet er ret langt...

    Og desto længere kablet er, desto tykkere skal det være.....



  • #7   17. nov 2009 mark, nu hvor du pra´ler med at være trikker, så synes jeg lige du skal prøve at regne spændingsfaldet ud, sammen med den strømstyrke som forstærkeren trækker

    den forstærker jeg havde i min firmabil, den er på ikke ret stor, men der kræver phoenix gold en 25mm2 på som minimum


  • #8   17. nov 2009 dr. madsen - jeg troede det samme som dig.. og havde selv 2 x 35 mm2 ud til forstærkeren i bilen .. og det er en 90 A forstærker til bas og 50 A til højtalerne..

    men da jeg selv kom til at snakke om det i firmaet. ville vi prøve at teste det..
    vi tog 2 x 1,5 mm2 og satte 10 meter kabel og så satte det til.. vi fyrede op mens vi brugte fore fluke til at måle spændingen og ampere forbrug. og lod det spille fuldt ud.. og vi fandt ud af at der ikke skette noget ved det.

    det er mine data og fakta fra hvad jeg har undersøgt.. og jeg blev selv meget overrasket. idden fik jeg fra et tysk forum hvor en skrev det samme...


    men som sagt så er der jo 100 mennesker her inde der køre rent fakta. og derfor siger jeg min mening. og det er åbenlyst at det skal man passe på med..

    men vi kan blive ved at diskutere dette.. så derfor svare jeg ik tilbage mere da vi ødelægger mandens forum smiley
    forsat god dag.



  • #9   17. nov 2009 jeg havde en 2 farads kondensator i den anden ende..

  • #10   17. nov 2009 Mark K

    Du musik, er utroligt hurtige impulser......(og dermed gør det svært at måle)

    bør du så ikke have brugt et osiloscope (eller hvordan du nu staves) til at måle med..??

    Med mindre man måske afspiller en sinus-tone


  • #11   17. nov 2009 Fluken er et Osiloscope.

    en gammel satan vi har i firmaet..


  • #12   18. nov 2009 der er altså ingen grund til at trække 35mm2 ledning fra motorrummet med et std batteri i nok ej heller 25mm2. sådan kabel kan vel transportere op til 200ampere i 4 meters længde i gode køle forhold. et std batteri kan slet ikke nå at aflevere så mange ampere på så kort tid som det er krævet af en forstærker der f.eks skal levere 2000W rms bass. en kondensator kan rette op på spændingstabet når bassen slår, men den kan ikke få batteriet til at levere mere strøm hurtigere. sæt et extra 60amp batteri i bagagerummet, et vedligeholdeses frit et så kan du trække en 16mm2 mellem batteri motorrum, og batteri bagagerum. og så bruge 16mm2 fra batteri bagagerum til stor forstærker. og "undgå" spændingsfaldet igennen den lange ledning, og i kraft af at der nu er 2 batterier der kan levere en hvis mængde lynhurtige ampere så er der også dobbelt op hurtig ampere til din forstærker og cap. så du får endnu mindre blinke blinke i forlygterne og endnu mere power.


    ellers kan du gøre som de vilde og montere et deep cycle batteri og drop din cap.

    men et alm. syre bilbatteri kan ikke levere dets ampere ret hurtigt, det kan levere utroligt mange ampere, men ikke lige nu og her, der går ca et sek før batteriet er op på max kapasitet.

    generatoren kan er heller ikke lyn hurtig, plus den levere under normale omstændigheder måske kun 35 ampere som lys og tænding og batteri fodres fra, så der er ikke så meget at hente fra den heller. det kan godt være der står 65 ampere på den, men det er ved ca 6000omdrejninger.

    jeg har prøvet med 2 batterier i min BMW og der er mærkbart forskel. så jeg skal også have det i min fiat. jeg kører selv med 1000W rms bass amp og en 2 x 80W til hattehylden på en "16mm2" med 80amp sikring, altså ialt ca 1300W rms med cap, men men min bil kan bare ikke levere flere hurtig ampere, selv om jeg smider 3 farad er situationen stadivæk det samme, der er stadivæk synligt spændingsfald i forlygterne. så den eneste billige måde at komme det til livs på er at montere et extra batteri.


Kommentér på:
hvilket strømkabel til forstærker?

Annonce