{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
345 visninger | Oprettet:

RIIA/rør. {{forumTopicSubject}}

Er der nogen som kan fortælle hvordan det går for sig, når radiorør "dør"?
Min rørbesykkede RIIA-trin med 6AK5 rør, er pludselig begyndt, niveaumæssigt at spille ret uregelmæssigt i intervaller på omkring 8-10 sekunder. Niveauet svinger fra stort set ingen lyd til hvad der umiddelbart virker som fuld styrke.
Rørene er begge omkring 2 år gamle og en opgradering fra de tidligere 6J1.

Kommentarer på:  RIIA/rør.
  • Søren A
    Søren A Online Tilmeldt:
    jul 2019

Følger: 14 Følgere: 52 Emner: 27 Svar: 1.796
    #1   10. dec 2022 Har du tændt for din Riaa døgnet rundt eller kun når du lytter til plader ?
    Tænker hvis du kun har den tændt når du lytter så burde de ikke være færdige allerede, de holder normalt i mange tusinde timer, men det kræver jo en rørtester for at kontroller dem og der er der jo ikke mange der har til at stå, så alternativ kan du jo købe nogle nye for at teste om der er der fejlen er.
    https://www.dba.dk/radioroer-6ak5--5654-mang/id-1093021288/

Hvis det er i begge kanaler den gør det så tænker jeg heller ikke det er der problemet ligger, da rør i begge kanaler i så fald skulle lide af det samme problem på samme tid og det tvivler jeg meget på.
    Mon ikke problemet ligger i strømforsynings delen ?

• #2   10. dec 2022 Tak for kommentar.
    Jeg har normalt slukket for RIIA'en når den ikke bruges, men den kan fra tid til anden godt være tændt en dag eller to, når jeg med sikkerhed ved, at jeg kommer til at bruge den flere gange.
    Har selv tænkt på at prøve mig frem med en anden strømforsyning, da fænomenet netop optræder i begge kanaler.
    Tak for tip til DBA rørsælger. Lidt billigere end udlandet.

• Søren A
    Søren A Online Tilmeldt:
    jul 2019

Følger: 14 Følgere: 52 Emner: 27 Svar: 1.796
    #3   16. dec 2022 Fandt du en løsning?

• #4   25. jan ****UPDATE****
    Har haft alt for travlt med husbyggeri/bogskriveri til at kunne tage mig af problemt, men endelig i dag tog jeg mig sammen og lavede noget fejlsøgning.
    Strømforsyningen målte jeg til 13,2 V vækselspænding (nomenielt 12 V) og helt stabil.
    Til gengæld så det ud til at begge rør ligesom stod og flimrede en smule.
    Jeg tog dem ud og rensede alle terminaler grundigt med isopropanylalkohol. For sjov byttede jeg om på dem, for at se om det havde nogen effekt. Bingo! Nu spiller alt som det skal igen.

Kommentér på:
RIIA/rør.

Annonce