{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
871 visninger | Oprettet:

Mislyd fra forstærker. {{forumTopicSubject}}

Når jeg tænder for min Thule IA60 på vippekontakten bag på kabinettet lyder der et ubehageligt skrald i mine højttalere - nogen som ved hvad det skyldes?
Har i dag efterset tilslutning af netkabel på klemrækkerne, vippeafbryder og dens tilslutning. Fandt ikke rigtig nogen fejl der.
Ligger den andetsteds?

Kommentarer på:  Mislyd fra forstærker.
  • #1   15. okt Måske relæ i udgangene

• #5   16. okt Søren A.
    Er relæet den sorte boks nær udgangene?

Lasse P.
    Den skal så sidde på de to termialer i de røde cirkler?

Tillægsspørgsmål.
    Jeg har skiftet netkablet til Supra Lo-Rad 1.5 (uden at montere netbrønd - mindre destruktivt/kan laves om) og min tanke i den forbindelse er så, om jeg skal/kan tilslutte jord til terminalen i den grønne cirkel. Forstærkeren har på bagsiden af kabinettet en selvstændig jordbøsning, som jeg dog aldrig har brugt.

profilbillede
  • #6   16. okt Ja den sorte boks er højtaler relæet (kan måske renses)
    Den lille kondensator kan monteres som du er inde på og stel kan jeg ikke vurder ud fra billedet om den skal på der hvor den grønne cirkel er, kan evt. monteres på kabinettet.

Måske det samtidig er en ide at skifte kontakten, den koster nok ikke alverden.

• #7   16. okt Glemte at skrive at det også kan være udtørrede kondensator der skaber problemet ! så intet er helt sikkert.
    Er det noget den er startet med eller blevet værre over tid eller har den altid gjort det ?

• #16   16. okt Jeg er helt på din side Lasse P.
    Det her sted er bestemt ikke det eneste hvor mangel på viden erstattes af plat humor.
    Prøver mig frem. Har jo også for nylig erfaret at Thule netop havde problemer med de små kondensatorer.

• #17   16. okt Søren A.
    Det er noget den næsten lige er begyndt med, i al fald i det omfang den gør det nu. Det virker ret voldsomt og jeg har taget konsekvensen lige at afmontere den ene leder af højttalerkablet, inden jeg tænder forstærkeren, når har været slukket.

• #27   16. okt Har fundet en manual og du sætter forstærkeren i standby mode ved at holde knappen på frontpladen inde i 2 sek normalt skal knappen bagpå altid være på "on" Der står følgende i manualen tændes forstærkeren på netafbryderen vil der gå 2-4 timer før optimal lydkvalitet opnås. Fra Standby går der kun 15-30 Min når den er i standby mode kan den tændes ved bare at trykke på knappen på frontpladen du kan også sætte den i standby mode på fjernbetjeningen hvis du har sådan en smiley

Ydermere så har jeg også haft en Thule forstærker engang og mener at kunne huske den gjorde det samme TROR det er noget med startstrøm eller sådan noget fordi du bare "råt" tænder for den grunden til at det er blevet værre kan så måske skyldes at du har foretaget ændringer i dine tilslutninger til lysnettet andetsteds men dette er bare noget jeg tror

Kenneth

• #28   16. okt Hvis det er noget den er begyndt med så tror jeg på kondensatorerne er færdige det er mit bud men er relæ kan også skabe smæld

• #31   19. okt Søren A.
    Du skriver tidligere at relæet kan renses. Tror egentlig mest på det er det, som laver ballade.
    Har lige fået en tanke. Forstærkeren stod opbevaret, uden at være tilsluttet, i mit lytterum i sommer - inden jeg fik støttevarme på i form af en lille el-raditor. Havde det klasisske problem med varm, vandholdig luft, som ramte kælderen og skabte fugtproblemer. Der røg et par plakater i den proces, inden jeg fik problemet under kontrol. Kan det være årsagen mon?

• #33   19. okt Ove S. det er jo svært at svar på, men problemet er opstået og blevet værre.
    Mit gæt er kondensator, men hvis du vil rede den så vil jeg også anbefale at skifte kontakten og højtaler relæet hvis du alligevel er i gang med loddekolben, kontakten & relæet koster ikke meget..

• Lars M
    Lars M Tilmeldt:
    okt 2009

Følger: 1 Svar: 5
    #34   22. okt Hvis relæet er et klassisk højttaler-tilkoblingsrelæ - burde højttalerne slet ikke være koblet til ved power on, men først nogle sekunder senere, når alt er kommet op... Jeg kan ikke se, at el-kondensatorer skulle kunne forårsage denne mislyd. De støjdæmpende kondensatorer der bør sidde henover main switchen, kan man evt. checke. Find hellere fejlen i stedet for at skifte alt muligt i blinde.

• #35   22. okt Altså for mig at se lyder den forstærker helt fucked up sorry kan du ikke finde en ny brugt evt. Jeg ved ikke hvordan det står til med pengetanken men hvis du evt. Vil have en Thule igen så skulle den vel ikke koste alverden så kunne du måske opgradere til en Thule IA100 eller måske endda en IA150 bare mit bud smiley

https://www.dba.dk/forstaerker-thule-ia100-100/id-1080118651/

Kenneth

• #36   22. okt Kenneth det var jo også en mulighed, men hvornår går det så galt med den ??
    Men kan man ikke selv udskifte delene så bliver det jo hurtigt dyrt hos radiomanden...

Kan man selv så kan det ikke koste meget, men søger man lidt rundt omkring så er TS ikke den første der har disse problemer og her har det være de små kondensator som var problemet.

• #37   22. okt Ja ok det var også bare en tanke Søren smiley MEN den jeg linker til er lige serviceret dog smiley

Kenneth

• #38   22. okt ideen er ikke dum Kenneth, hvis TS ikke selv kan rode med det, radiomanden kommer hurtig på den forkerte side af 1000kr

• #43   22. okt Thomas C, dit forslag kan måske dæmpe problemet, men tænker du ikke det var bedre at fikse det problem der er opstået ?
    Den er jo ikke født med den kondensator over kontakten og problemet var der ikke tidliger ergo må problemet være andet sted som fks. udtørrede kondensator.

• #46   22. okt Spørgsmålet er vel om den relæ er on konstant ?
    Der skule jo helst ikke kunne komme et brag ud af højtalerne hvis den er off i start øjeblikket.

• #47   22. okt #45 jeg ved godt hvad intentionen med den kondensator er, men problemet er nyt og blevet værre med tiden som jeg læser det og den er altså ikke født med den kondensator over kontakten så fejlen er jo et andet sted, kan ikke huske hvor jeg læste om en Thule med helt samme problem stilling og her var løsningen at skifte kondensator.

Ove kan du høre om relæet slår til og fra (on/off)

• #49   22. okt også derfor mit spørgsmål i #46 til Ove

• #50   24. okt Som jeg skrev tidligere har jeg skiftet netledningen til Supra Lo-Rad så jeg er i gang med loddekolben alligevel. Jeg har lavet denne slags reperationer rigtig mange gange, så der er intet i processen, som skræmmer mig. Tror jeg simpelthen skifter kondensatorer/relæ/vippeafbryder samtidig.
    Søren A. Ja -man kan tydelig høre relæet slå til/fra.

• #51   24. okt Er det når relæet slå til at knaldet kommer eller er det med det samme du tænder (altså før relæet aktiveres)

• #52   24. okt Nu vil jeg helst ikke udsætte mine højttalere for det igen...men jeg mener dog det kommer, så snart vippeafbryderen aktivers. Da jeg satte det nye Supra strømkabel i, skilte jeg da også lige vippeabryderen af for lige at se om der var nogen synlige defekter - det var der ikke. Ved godt at en 13x19 mm vippeafbryder ikke koster meget og der er da også en ny på vej.

• #53   1. nov ---- UPDATE ----
    Så fik jeg endelig skiftet vippeafbryder og er problemet så forsvundet? Både og - vil jeg sige. Det er blevet kraftigt reduceret og optræder nu kun når relæet sætter ind. Derfor vil jeg nu forsøge at lokalisere korrekt model. Det bliver nok igen EL-Supply som kommer til at forestå leverencen.

Kommentér på:
Mislyd fra forstærker.

x