{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
228 visninger | Oprettet:

Hjælp til Sony CDPX 559ES!!! {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Er der nogen som kan hjælpe med en cd-skuffe som ikke længere vil køre ud/ind? Skuffen reagerer hverken på ordre fra fjernbetjening eller knappen på afspilleren.
Havde den for et par år siden hos den autoriserede Sonyreparatør i Viby J, men endte op med at betale kun for tjek af den. Men de ville da gerne smide den ud for mig!!

Den har desuden ny LClock x2 fra LC Audio, så jeg behøver vel ikke fortælle at den spiller formidabelt.

Er der ikke én som kender én - som har viden om hvordan den måske kan fikses?
Helst i Århus/Østjylland

På forhånd tak!

Kommentarer på:  Hjælp til Sony CDPX 559ES!!!
  • per F
    per F Tilmeldt:
    sep 2019

Følger: 1 Svar: 5
    #1   23. nov Hej hvad med at skru den plad af og se om det er ok tror at det er 4 skrue der skal ude elle må den bare ind til dem igen

• #2   24. nov Tænker den trænger til at skilles ad og smørres, har for mange år siden selv haft den Sony der er en tak større 777Es (så vidt jeg husker), men kan dog ikke huske hvordan mekanismen er.
    Men der er typisk 1-2 gummiremme og de skal sikker skiftes og kan sikkert findes på ebay mon ikke også der er en fjeder eller 2 og de kan være blevet slappe med tiden, så den skal skilles for at finde fejlen.
    Hvis du boede nærmere ville jeg gerne kikke på den for dig, dog uden jeg vil garanter det er noget jeg kunne fikse (men ved jo aldrig hvad der er galt og om reservedele kan skaffes)

• #3   24. nov Tak for svar Søren A.
    Det er dog nok ikke problemet. Selve skuffen har jeg selv holdt i topform og den kan meget fint bevæges ud og ind. Alle gummiringe er nye og hele.

Problemet er at drevet ligesom ikke får beskeden om åbning/lukning. Da jeg havde den hos reparatøren blev det nævnt at grunden til de ikke havde lavet den var at de ikke længere kunne skaffe reservedele til den. Skulle måske nok lige have spurgt ind til hvilken del det så var de ikke kunne skaffe.

• #4   24. nov Okay der er altså det elektriske den er gal med..
    Du kan finde service manualen her https://www.hifiengine.com/manual_library/sony/cdp-x559es.shtml
    Tænker hvis det er IC103 (motor drive loading) så kan det blive svært men det kan jo være alt fra en løs forbindelse (men den havde teknikeren jo nok fanget så)
    hvis du er helt lost smiley og vil sende samt retur fragt så kunne jeg give det et forsøg, men lover intet, for er det en IC så er den nok til skralderen..

• #5   25. nov Tak for hjælpen Søren!
    Det er lige sådan noget jeg kan bruge. Den IC kan den ikke skiftes? Man kunne måske finde én af de billigere ES modeller (2'er/3'er) som donor. Jeg tænker at der ikke er så stor forskel i eletronikken - lige hvad drevene angår.

• #6   25. nov IC103 (BA6287F) vist i bunden på side 16 i service manualen, den findes bla. her https://www.digikey.dk/product-detail/en/rohm-semiconductor/BA6287F-E2/BA6287F-E2CT-ND/1158676

https://www.ebay.de/itm/BA6287F-Rohm-SMD-Integrierte-Schaltung-SOP-8/202281787767?hash=item2f18ef2177:g:dEIAAOSwd4tTzT0y

MEN det er jo ikke sikkert det er den der er gået i stykker så man må gå lidt slavisk frem med måle grej, men er det IC103 som er i stykker så kan den nok skiftes. men find først ud af om den får de 7 volt og kontroller om motoren funger.

Hele drev mekanismen hedder CDM19C-6G50 (sort) CDM19D6G50 (guld) og søger du på de nummer så kan du se hvilke maskiner den bruges i og evt. om et nyt kan findes.

• #7   29. nov Har du fået målt på den ?

• #8   i går kl. 11:26 Nej - men fik efter mere end 3 år igen sat strøm til den og tingene er ikke helt som jeg husker dem - men måske bedre.
    Når jeg trykker på eject-knappen på afspilleren, kan man høre motoren køre - men der sker dog intet. Det mener jeg bestemt er godt. Det var også årsagen til at jeg i sin tid købte ny drivrem, da jeg mente det var den som var i stykker/slidt. Årsagen er så noget andet end drivrem...

• #9   i går kl. 13:55 ok du må have den skilt ad igen så, tjekke om diverse tandhjul er ok og smører der hvor det trænger.
    håber du får den fikset.

Kommentér på:
Hjælp til Sony CDPX 559ES!!!

x