{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
793 visninger | Oprettet:

Mick Vega
Mick Vega
Tilmeldt:
4. feb 2019
Følger: 2 Emner: 2 Svar: 2

Ledninger inde i højtaleren {{forumTopicSubject}}

Halløj smiley
Har været ude og investere i nogle tykke højtaler kabler til mine Vega'er for et stykke tid siden, men kiggede ind i kabinettet af ren nysggerighed her den anden dag og lagde mærke til at ledningerne inden i var meget tynde. Har søgt lidt på nettet og det ser ud som om der er mange højtaler der har tynde kabler inden i. Nogen der ved hvorfor? smiley


Kommentarer på:  Ledninger inde i højtaleren
  • #1   13. jun 2019 tykke kabler koster penge

  • #2   14. jun 2019 du vil ikke kunne høre det, vis du satte tykke kabler på alligevel.

  • #3   3. jul 2019 Når du ser på signalvejen fra din forstærker til en højtalerenhed, sker der et mindre spændingsfald i kablerne fra forstærkeren til højtalerterminalerne. Inde i højttaleren er der kablerne fra terminalerne til delefilteret, banerne i delefilteret (ofte kun 75 eller 120µ tykke), samt kabel fra delefilteret til højtalerenheden. Der sker der ligeledes et spændingsfald.

    Jo større effekt der forlader forstærkeren, jo større er det samlede spændingsfald, som desuden varierer med amplituden af signalet. Størst med bassen, da den indeholder den største effekt.

    Den modstand der er i den samlede kabelvej, skal lægges sammen med den generatormodstand der forekommer i forstærkeren. Jo lavere værdi højtalerenheden "ser" ind i, jo bedre styr er der på højtalermembranens udsving.

    Så er spørgsmålet. Vil du kunne høre forskel hvis du skifter kablet i højtalerkabinettet. - Måske. - Nogle vil sige nej, andre vil sige ja.

    Nu ved jeg ikke hvilken forstærker du har. Men sandsynligheden for, at kablerne inde i forstærkeren er tyndere end kablerne fra forstærkeren til højtalerne, er absolut til stede.

    Kan du fange hvor jeg vil hen af? - Hvis det var mit anlæg, ville jeg forbedre HELE signalvejen (incl Amp.) optimalt med blandt andet Bi-Wire, og så vil sandsynligheden for at der vil kunne høres forskel, absolut være til stede.


  • Mick Vega
    Mick Vega Tilmeldt:
    feb 2019

    Følger: 2 Emner: 2 Svar: 2
    #4   3. jul 2019 Tommy A
    tak for et super godt svar smiley


  • Henning H
    Henning H Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 2 Svar: 29
    #5   21. okt 2019 Kabinetter til højttalere er ikke beregnet til at skulle åbnes for inspektion !!! Du vil måske også finde ud af, at delefiltrene er lavet af skod-komponenter med spoler af tynd tråd og bipolare elektrolytter. Hvis det er sådan, bør alt andet end enhederne Skiftes ud med kvalitetskomponenter. Gør du det, skal du lave filtrene som enkeltsektioner og sprede dem i kabinettet, så spolerne ikke kan “råbe til hinanden” !!

Kommentér på:
Ledninger inde i højtaleren

Annonce