Hi-fi og jobmuligheder: en god cocktail

Hi-fi og jobmuligheder: en god cocktail

25. feb

Dette indhold er sponsoreret


Siden internetrevolutionen for nu mere end 20 år siden er antallet af jobs inden for IT-sektoren steget og steget. Der er så stor efterspørgsel på gode IT-medarbejdere, at virksomhederne ikke kan følge med. 


Faktisk er efterspørgslen så høj, at rekrutteringsbureauer nu direkte headhunter de rette kandidater før uddannelsesafslutning. 


Derfor er jobmulighederne nu større og flere end nogensinde før, for folk inden for hifi, lyd og billeder. Men hvorfor det?

Danmark er en af de bedste IT-forretningsmiljøer

Ifølge internationale ranglister, er forretningsmiljøet inden for IT blandt de bedste i Europa. IT-industrien er i voldsom vækst i specielt byområderne i Danmark, og i de fleste store byer er der mange innovative IT-midtpunkter, inden for både cleantech, fintech, sundhed, miljø, landbrug og markedsføring.


For eksempel blev Aarhus’ IT-miljø kåret som den bedste i landet når det gælder om at vækste og etablere nye IT-virksomheder, en trend som mange storbyer landet over også følger trop på. 


IT-industrien i Danmark fokuserer samtidig på at operere i en synergi mellem lokale virksomheder, uddannelsesinstitutioner og forskere på området.


Hvad kan jeg blive med min h-ifi-interesse?

Hvis du går rundt og føler dig som en h-ifi-nørd, er du bestemt ikke den eneste. Som nævnt er IT og teknologi en trend der kun vokser sig større og større. Men hvad kan man egentlig bruge sin interesse til? Og kan man det?


Hi-fi beskæftiger sig som bekendt med fascinationen for en god evne til at gengive lyd og billeder i høj kvalitet. Derfor giver det mening at bruge sin interesse inden for det audiovisuelle felt, som i den grad boomer i disse dage.


Der er flere muligheder for at arbejde inden for et felt, man interesserer sig for. For eksempel er markedsføringsafdelingen i kæmpe vækst for tiden. Her kan man blandt andet arbejde med produktion, tilrettelæggelse og den praktiske udførelse af at producere en reklame. Det kan være både en stillestående reklame som for eksempel et billede, reklame på video, eller en lydlig reklame som skal bringes i radioen eller på en musikstreamingtjeneste. 

Mulighederne er mange - og efterspørgslen er høj. 


Hvordan kvalificerer og dygtiggør jeg mig?

Det er desværre ikke nok at have interessen og den berømte “ild i øjnene” for et punkt. En virksomhed kigger efter dine kvalifikationer. Derfor er det en rigtig god ide at lægge en plan for, hvordan du kan gøre dig tilnærmelser og komme tættere på din drømmekarriere med hi-fi. 


Et god sted at starte er uddannelsesvalg - her er muligheder for at studere inden for emnefelter som visuelt design, medieproduktion og lydteknik på de fleste videregående uddannelser. En god uddannelse er altid en vigtig vej til et hvilket som helst job.

Ydermere kan det være en god idé at skabe sig nogle praktiske arbejderserfaringer. Gå rundt med ansøgninger, hør virksomheder i dit lokalområder om de ikke kan bruge din hjælp. 

Frivilligt arbejde kan i mange tilfælde også være et godt sted at starte.



Følg og få notifikationer ved næste blogindlæg


x