{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.170 visninger | Oprettet:

Hvad er vigtig for god lyd {{forumTopicSubject}}

Hej alle,
Som overskriften lyder, hvad er vigtig for god lyd.

Jeg mener selv det vigtigste er
1. indspilnings kvaliteten
2. akustikken
3 højtalerne
4. alt det andet

Jeg har i tidens løb hørt et par indspilninger optaget i en kirke uden der er pillet ved optagelserne i for af kompression eller noget andet, det lød på et godt anlæg fuldstendigt som om man selv var til stede, og kunne sikkert lyde endnu bedre på et bedre anlæg og bedre akustik.
Hvad syntes i om problemet at langt de fleste indspilninger er af middelmådig kvalitet ?
Jeg syntes selv der er et af HiFi største problem, det hjælpe jo ikke meget at have et super godt anlæg hvis det du fodre den med er tvivlsomt.
nogen der kender til indspilninger som der ikke er pillet ved ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad er vigtig for god lyd
  • #4   22. aug 2023 Torben kender du til optagelser eller udgivelser der er under den kategori ?
    evt. link
    Jeg er ikke af den opfattelse at der ikke er forskel på udstyr, som jeg skrev i starten så finder jeg optagelserne for det vigtigste, er kilden ikke i orden så bliver resultatet også der efter og jo bedre anlæg jo mere vil alt det der mangler skinne igennem.
    mit første indlæg skal bestemt ikke forstås sådan at udstyret på 4 pladsen ikke har betydning men at de andre bare er vigtigst i mit optik, men regner jo ikke med at et godt anlæg ikke også er sammensat så fks. forstærker og højtaler passer sammen.

    Og er i øvrigt ikke enig i at alle forstærker lyder ens hvis man bare holder sig til max 40% af ydelsen på den mindste som der (ikke af dig) blev postuleret i en anden tråd.
    Men som tråden ligger lidt op til er min holdning at så længe stort set alle optagelser er manipulerede strippet for naturlig dynamik så er der grænser for hvor langt vi kommer uanset hvor godt og hvor mange penge man smider efter HiFi udstyr


  • #6   22. aug 2023 Jo det er muligt 1-4 skulle være 1 men mener dog at hvis man skulle lave en rækkefølge så må den passe meget godt, desværre kan vi ikke gøre så meget ved nr.1 da den er uden for vores indflydelse, tænker producenterne er ret ligeglade med de få entusiaster der er tilbage på verdensplan.
    99% af alt musik forgår nok via mobilen når alt kommer til alt.

    Ps. håber ikke denne tråd skal handle om hvem der kan høre hvad, jeres indbyrdes fejden må i meget gerne holde i tråden i allerede diskuter i, her ville jeg meget gerne høre folks meninger hvad der er vigtig og om nogen har nogle link eller et sted hvor man kan købe/downloade musik der ikke er pillet ved.


  • #8   23. aug 2023 Jeg er meget enig med at indspilningen er vigtig...og selvfølgelig grejet der bruges.
    Jeg har fornyligt hørt en del DSD filer i op til 512 ...... (ikke mit eget anlæg...det kan slet ikke tumle den slags) Og jeg har læst mig til de bliver specielt indspillet til DSD. Og jeg har da aldrig hørt noget som lyder så godt smiley
    Samtidig synes jeg tit at især CD er dårligt indspillet.... måske er det fordi det skal lyde godt på både et high end anlæg og på en ghettoblaster smiley
    Men en spændende debat smiley


  • Michael N
    Michael N Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Svar: 27
    #14   24. aug 2023 Det vigtigste er højttalerne! Det bedste, og billigste man kan gøre, er at bygge dem selv. For dem de sælger idag som lyder godt koster en formue, fordi der bliver lagt langt mere vægt på udseendet, og det koster kassen!! Så ud på nettet for at kigge. Lige en ting som også er vigtig (meget), AT LYDEN ER ANALOG HELE VEJEN! Cd kan til nøds accepteres!! ????

  • #16   24. aug 2023 Syntes nu ikke man helt kan afskrive det Analoge, en spolebåndoptager eller en pladespiller i den gode ende med tilhørende Riaa i den gode ende kan bestemt følge med og efter min mening have fordele på den musikalske side, en ulempe kan jo så være pladestøj.
    Noget af det bedste lyd jeg har hørt er fa single-end rørforstærker men ikke i bas regionen men fra den lave mellemtone og op efter.
    Men min anke er at der er mangel på super gode optagelser uden man begrænser dynamikken som jeg syntes der er en mangel på stort set alle optagelser og det bliver kun værre og værre da næsten alle lytter via mobil på spotify eller lignende streaming tjenester.
    Det er derfor min nr.1 på listen er indspilningerne.
    Thomas har helt ret i at akustikken er noget af det vigtigste da ingen højtaler lyder godt i et dårligt akustisk rum.


  • #17   6. sep 2023 God lyd, at man har nok effekt til at spille højt med, ren og klar dynamisk lyd + plus ok store og gode højttalere for en god bas

Kommentér på:
Hvad er vigtig for god lyd

Annonce