{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.272 visninger | Oprettet:

Watt og RMS Watt {{forumTopicSubject}}

Hej smiley
Jeg er så gammel at alt blev målt i watt, da jeg var ung.. jo flere jo bedre smiley
I dag ser man ofte højtaler anbefalet til en forstærker mellem 50 - 200 watt.
Går man mere ud fra db i dag?
Og hvad betyder det når der står RMS Watt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Watt og RMS Watt
  • #1   10. feb 2020 I "gamle dage" var opgivelserne mange gange i "DIN" opgivelser altså hvor meget forstærkeren kunne afgive ved 1000hz i en kanal men producenterne bestemte vist selv forvrængningsgrade de målte ved.
    RMS er i hele tone området 20-20khz vedvarende effekt i begge kanaler samtidig.
    Hvilket giver en noget laver watt angivelse.

    sådan lidt forenklet forklaring smiley


  • #2   10. feb 2020 Mange tak, det hjalp da lidt smiley

  • #3   10. feb 2020 Har altid ment at watt opgivelser på højtaler er ubrugeligt forstået på den måde at jo større og bedre konstrueret effektforstærker alt andet lige vil spille bedre og have bedre kontrol over enhederne, har selv haft et par Snell E på en Mark Levinson No333 og aldrig før har de spillet bedre..
    Men glem alt om hvad højtaler fabrikanterne opgiver af watt eller hvad de anbefaler af forstærker.
    Den ohm der er forskrevet er der i mod vigtig især for forstærker af lav-middel kvalitet da det kræver mere af forstærkeren (strømstærk) svare lidt til moment i en motor.
    Det perfekte ville jo være at en 100 rms watt forstærker i 8 ohm ville kunne giver 200 rms watt i 4 ohm og igen 400 rms watt i 2 ohm 800 rms watt i 1 ohm og ja 1600rms watt i 0,5 ohm.
    Men selv højtalere fabrikantens oplyste ohm skal tages med en vis sindsro, da de typisk er oplyst som 4 eller 8 ohm men fakta er at den impedansen (Ohm) svinger gennem hele frekvens området og en højtaler benævnt som 4 ohm kan godt i nogle tilfælde komme noget længere ned og ligger den lavt så kan det give problemer med konsum fabrikeret forstærker da de i mange tilfælde ikke er bygget til at kunne spiller under de forhold som en sådan højtaler giver.

    Watt vs Db
    Her er det vigtig hvis man vil spille højt at højtalernes drift-effekt er lav eller Db opgivelsen er høj. Det menneskelige øre opfatter først at lydtrykket er dobbelt ved 10db over.
    Tager du en højtaler med en drift effekt på 8watt (87Db) så skal den højtaler bruge 256 watt for at spille lige så højt som en højtaler med en drift effekt på 1watt (96Db) kun skal bruge 32watt til.
    Altså for hver 3Db's forøgelse skal man doble watt op.
    Håber det hjalp på forståelsen ?




  • #4   10. feb 2020 Tak for det. Det hjælper lidt på forståelsen smiley

  • #6   11. feb 2020 #5 altså det jeg skrev i #3

  • Anders P
    Anders P Tilmeldt:
    aug 2020

    Følger: 12 Svar: 3
    #7   28. aug 2020 Hej!
    Jeg er i grund og bund enig,med Søren A i optegnelsen af Watt og dB.Man opgiver ikke udgangseff. på en forst. i dB!!!!
    Hvis en højtt. har en driftseff. på f.eks. 4 watt,betyder det,at de skal tilføres 4 watt,for at afgive et lydtryk på 96 dB i en afstand af 1 m.(2.83 V).Udgangpunktet er 96 dB,som svarer til en driftseff. på 1 w.95 dB svarer til en driftseff. på 2 w.MEN så springer man 94 dB over,på skalaen,og det gør man nedefter,hver 3. gang kontinuerligt.Man kan derfor meget bedre forholde sig til watt(mere korrekt!).Driftseff. på 4 w. og man ejer en forst. på 50 w.Det giver bare,bedre mening.
    En 2000 watts forst. spiller 3 dB højere,end en 1000 watts forst.Watt er beregnet til,at putte i skuldrene,sms!(som man siger!).
    Personligt synes jeg,at de mest vellydene(sammenhængende)højtt.,er dem med en høj driftseff.(desværre).De fleste kender nok,Rogers LS3/5a,også kaldet den spillende effekt modstand.Driftseff.:12w.Men,av!,hvor spiller de hovedrystende godt.De gør det slemme,ved langt de fleste højttalere(synes jeg!).Prøv at gå på en video,her på siden, hvor der spilles noget trommesolo på et sæt Graham LS3/5a.Det er helt naturstridigt, hvad der sker der!
    KISS princippet(Keep It Simple,Stupid),som Albert Einstein ofte sagde,vil holde til evig tid.Det enkles kunst er svær,ligesom begrænsningens kunst er svær,så jeg prøver,at slutte her!

    Vh

    Anders P.


Kommentér på:
Watt og RMS Watt

Annonce