{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.059 visninger | Oprettet:

Frisk cd afspiller :-) {{forumTopicSubject}}

Cambridge Audio 740C med noget upsampling, som er lidt frækt... smiley

Det var jo lidt interesant for mig, når jeg nu har en DAC fri løsning, om jeg så kunne forbedre signalet rent digitalt.
Der sker 2 ting med selve signalet. 1: så bliver opløsningen hævet fra 16 til 24bit, hvilket ikke bare gælder så DAC'en er mere præcis, men signalet bliver simpelthen resamplet med en større opløsning.
2: Antallet af samples pr. sekund forøges kraftigt, så der kommer langt flere "måle punkter" og med en større præcision i form af den højere opløsning.
Men det er der self. ikke meget ved hvis man ikke har noget ekstra data at fylde på... Så afspilleren bruger sin kraftige Analog Devices Black Fin DSP processor til at beregne værdier for de ekstra samples. Men ikke bare middelværdier, som en alm. upsampling. Derimod analysere den rent software medsigt signalet og beregner nye værdier, som de mest naturligt måtte være.

En gammel illustration jeg engang har lavet af funktionen: www.micma18.dk/temp/upsample.jpg
Og Cambridge har også beskrevet teknologien i en whitepaper her: http://www.micma18.dk/temp/q5whitepaper.pdf

Der skal self. ikke lægges skjul på at det er manipulation, men jeg var ved at falde ned af stolen og spontan brække mig (overdrivelse fremmer forståelsen ;-), da jeg kom til at slå den over på "bypass" mode. Så det er altså virkelig noget der rykker!
Det gør lyden meget mere rolig og behagelig, med en langt sortere baggrund. Bypass lyder næsten som sandpapir i ørene sammenlignet. Der er virkelig stor forskel, og også mere end jeg egentlig havde fået indtryk af. Men det er heller ikke helt let at lave sådan en sammenligning i butikken.


En anden sjov ting, det er faktisk at Cambridge ikke vil indrømme at 740'eren er udstyret med denne teknologi, og ikke omtaler den nogen steder. Men kun for dens storebroder 840'eren, hvor teknologien er det helt store salgs argument...
Meeen, hvis tager et kig ind i maskinerne, så er de helt ens smiley og hvis man kigger på bagsiden af 740'eren, så er der også en lille sladrehank: http://www.micma18.dk/temp/q5.jpg smiley
Så den store pris difference imellem de to er måske ikke helt retfærdig....? Medmindre man virkelig gerne vil have balancerede udgange og bare elsker 840'eren analog del frem for 740'eren.

Har hørt dem begge, og kan ikke høre forskel på digital delen. Derimod analog delen er forskellig, men vil ikke sige at 840 er bedre end 740, men de er bare forskellige.


Men det har helt sikkert gjort lytningen mere behagelig, og gjort opmærksom på grovheden af alm. cd...

Se profil for billeder, og gi en bedømmelse: http://www.hifigalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=3790


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Frisk cd afspiller :-)
  • #1   10. sep 2008 ok, tak, så er det lige noteret, det lyder som om du er godt tilfreds med den.
    PS, lækkert setup du har smiley


  • #2   11. sep 2008 jeg ikke med?.
    siger du at den der kan hive mange flere detaljer ud af en musik cd.
    (sådan groft fortalt?)


  • #3   11. sep 2008 Det lyder interessant .. Du køre med Vienna Acoustics Haydn Grand højttalere og Lyngdorf forstærker, men vælger et, forstå mig ret - "lidt billiger" mærke som Cambridge som cd-afspiller smiley Spiller den virkelig så godt? Fordi jeg står og slev er lidt på udkiig efter af købe en cd-afspiller smiley

    Mvh Phillip G


  • #4   11. sep 2008 Den spiller faktisk ganske udemærket, analogt, men internt i maskinen kan man vist ikke slå upsamplingen fra, så det har jeg ikke kunne sammenligne. Men det er helt sikkert et udemærket køb!

    Jeg ved ikke om Cambridge er specielt billig mærke... Eller jo det er det self. men er ret overbevist om at deres cd afspillere fra 640 modellen og opefter er ret anerkendte?
    840'eren har da en Hi-Fi choice Gold award, og CES award. Og 740'eren har Hi-Fi choice Best buy award. 640'eren har ligeledes en Hi-Fi choice gold award, foruden What Hifi, Smartchoice awards, og hfi+ product of the year.

    Men det spændende er helt klart dens digital del, og det er primært også det jeg skal bruge den til.


    >> Jacob
    I princippet ja, men den gør det ud fra de informationer der allerede findes på cd'en... Sammenlign det lidt med billedeforbedrings kredsløb i tv.
    Læs evt. den her: http://www.micma18.dk/temp/q5whitepaper.pdf


  • #5   11. sep 2008 det lyder nice smiley Jeg vil tager et smut i hifiklubben en af dagene og høre på den smiley Tak for info...

Kommentér på:
Frisk cd afspiller :-)

Annonce