{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.585 visninger | Oprettet:

Henrik P
Henrik P
Tilmeldt:
7. maj 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6

Serie kobling af forstærker.. {{forumTopicSubject}}

Hej Folks herinde på HiFigalleri.

Jeg har et sæt cerwin vega cls-15 højtalere.
http://www.productwiki.com/upload/images/cerwin_vega_cls_15.jpg
og har en Omnitronic p-500forstærker/effekt forstærker (tror jeg)
men hvordan serie kobler man forstærkere med hinanden,? så jeg evt. kan smide noget mere i højtalerne
da den Omnitronic, ikke kan instille bas og diskant, men kun lyd styrke..?
hjælp og forklaring søges.
er ny inde for HiFi. så har ikke den store viden endnu.
Mvh. Henrik P.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Serie kobling af forstærker..
  • Lasse K
    Lasse K Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 AV-enheder: 1 Svar: 21
    #2   7. maj 2013 Du kan ikke seriekoble dine forstærkere. De skal brokobles enkeltvis, hvis de kan det.

  • Henrik P
    Henrik P Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #3   7. maj 2013 okay, så bro kobles.. lige med at huske navnene.
    men er det da ikke alle forstærkere der kan det?
    og den jeg har her er en effekt forstærker, så den skal vel kunne kobles til en almindelig forstærker


  • Lasse K
    Lasse K Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 AV-enheder: 1 Svar: 21
    #4   7. maj 2013 Nej det er ikke så nær alle der kan det. Hvis ikke det er vist bagpå ved terminalerne, kan den ikke.

  • #5   7. maj 2013 Det er sjælendt du kan brokoble hvis ikke det er PA-udstyr.

    HVIS den kan så er det sansyneligvis noget i stil med at du bruger de to +terminaler fra henholdsvis højre og venstre kanal og benytter dém som din +&-

    Men find en manual så kan den sikkert fortælle dig om du kan, og hvis du kan står der stensikker også hvordan.


  • Henrik P
    Henrik P Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #7   8. maj 2013 super mange tak for den ekstra viden.
    smiley


  • #8   12. maj 2013 Omnitronic p-500 har brokoblings mulighed via en switch på bagsiden. Den bliver så til en mono forstærker på 500W/8ohm. Der skal da bruges 2 til stereo...der skal fandme nogle ordentlige basser til at omsætte den effekt. 2 15" pr kanal vil være passende...en kan måske klare effekten uden at brænde af, men kan ikke omsætte den til lyd.

  • Henrik P
    Henrik P Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #9   13. maj 2013 kan det forklares i mere dansk? eller er det så godt som det kan blive?..
    mvh


  • #10   14. maj 2013 Stereo:
    Du har 2 signalindgange (højre og venstre/rød og hvid) de bliver forstærker til 2 udgange/kanaler til dine højttalere så du kan spille stereo. Her kan din forstærker levere 130W pr kanal ifølge manualen http://www.premier-solutions.biz/User%20Guides/Omnitronic/P-1500.pdf


    Brokoblet:
    Her fokuserer din forstærker på at lave ÉN kanal. Altså bruger den kun ét input og har det store røde speakon stik bag på din Omnitronic til én højttaler. Her kan din forstærker til gengæld levere 500W men altså kun én kanal.

    Håber det gav mening smiley


  • #11   14. maj 2013 Til gengæld bliver modstanden halveret når du brokobler, og derfor vil det blive hårdere for din forstærker at trække.
    Så vidt jeg husker er CLS-15 på 8 ohm, så medmindre de svinger rigtig meget i impedansen, burde det ikke være et problem at brokoble på dem.


  • #12   15. maj 2013 Rasmus det er kun et problem hvis man parallelforbinde sine højttalere jo.
    Det går jeg ud fra at du (Henrik) vil gøre med mindre du har to forstærkere?
    Men hvis de er 8ohm så bliver de 4ish så det burde ikke være noget problem overhoved nej smiley


  • Henrik P
    Henrik P Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #13   17. maj 2013 giver både og mening..
    men hvis de bliver brokoblet så vil det være samme "sang/musik" der kommer ud af begge højtalere..?
    har ikke rød og hvide ledninger.. smiley


  • #14   17. maj 2013 De røde og hvide ledninger jeg snakker om er bare højre og venstre kanal. Det er ligesom de to stik du har bag på en CD-afspiller og det meste andet lydustyr. Phono-stik eller RCA som de vist mere korrekt burde betegnes smiley

  • #15   17. maj 2013 En forstærker spiller stereo. En brokoblet forstærker spiller mono - Altså kun én kanal f.eks. højre.

    Så hvis du brokobler den kan du kun bruge 1 højttaler MED MINDRE du parallelforbinder dine højttalere (Se illustrationen jeg har sakset fra nettet) så kører begge højttalere på samme kanal (den brokoblede).

    Det er super simpelt når lige man fanger hvad det hele betyder, hvis du kender en du kan se det i aktion hos så er det lidt nemmere at forstå, men det er virkelig simpelt man skal bare lige fange princippet smiley


    profilbillede
  • Henrik P
    Henrik P Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #16   20. maj 2013 ser ganske simpelt ud..
    mit problem lige nu er bare at har de kabler og de er rigtigt monteret, en får mere bass i den ene højtaler end den anden, hvor den anden spiller mere diskant og mellemtone..
    ved ikke hvad problemet er eller rettere hvordan det bliver løst


  • #17   21. maj 2013 Mener du at din ene højttaler spiller alle øvre toner og den anden spiller nedre?

  • Henrik P
    Henrik P Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #18   22. maj 2013 jae mere eller mindre det


Kommentér på:
Serie kobling af forstærker..

Annonce