{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
427 visninger | Oprettet:

Højttalere. Højere watt eller lavere? {{forumTopicSubject}}

Jeg har før skrevet ind i forum og undret mig lidt over mit setup. Og der skrev jeg om ohm. Men det er egentlig watt jeg er bekymret for fordi min forstærker er på 200 watt og mine højtalere er på 600 watt. Kan jeg så ikke sætte dem sammen?

Kommentarer på:  Højttalere. Højere watt eller lavere?
  • #1   7. mar Glem alt om watt.

Du kan få forstærker på 2 x 20 watt der kan rive de størreste højttaler rundt. Det handler om strømforsyning. Du kan købe Sony surround sound receiver på langt over 100 watt. Men hvordan er de målt osv.

Og lige ledes er det med højttaler, glem alt om watt. De opgivet watt. på højttaleren er max belastning, men ved +/- Ohm ? og er det ved en sinus tone eller? Så glem alt om watt.

• #2   7. mar Jo, det kan du sagtens. Det betyder bare at ved høj volume har din forstærker ikke så meget styr over bas, mellemtone og diskant med risiko for at sprænge en enhed (som regel diskant). Det er som hovedregel bedre at have flere watt og strømstyrke i din forstærker end der er brug for til højtalerne, så skal forstærker ikke arbejde så hårdt så den forvrænger. Men bare du tænker over ikke at spille så højt at det forvrænger, så sker der ingenting.

• #3   7. mar Det var da noget plader at skrive thomas j.

• #4   7. mar Det handler ikke om watt. men strømforsyning. Du kan ikke se noget som helst ud fra watt. For hvordan er de opgivet og målt.

• #5   7. mar Nej, jeg nævnte også strømstyrke. Men jo mere power en forstærker har (strømstyrke), jo bedre kontrol har den over højtaler og skal ikke knokle hårdt som en sony forstærker skal. Det var sådan det skulle forståes, og ja der er stor forskel på hvordan de forskellige er målt. Dem der måler i 1khz med 1 kanal i drift, går man langt udenom.

• #6   7. mar Du kan få Audio Note rør forstærker til langt over 1 mill. på omk. 15-20 watt. men med en strømforsyning så stor at den uden problemer kan holde styr på de størreste B&W højttaler.

• Thomas C
    Thomas C Tilmeldt:
    maj 2017

Følger: 1 Følgere: 3 Svar: 227
    #7   7. mar Der er INTET strøm i en rørforstærker uanset pris og man kan ikke bare sige glem alt om watt, du skal bare ha masser af strøm
    De ting hænger sammen.
    Strøm er ampere som i princippet styrer enhederne
    Spænding er volt som afgør watt.

profilbillede
  • #8   7. mar Mange tak for jeres hurtige svar. Jeg tænkte i første omgang at de ikke skulle sættes sammen men da de teknisk set godt kan (målede højtt. Med et multimeter) tør jeg godt prøve.
    Jeg skal bare lige spørge, hvorfor er watt så højt på de to små højttalere, når en dobbelt så stor højttaler er på 100 watt? Og hvorfor er der ingen bass? Det er kun de korte bølger..

Thomas C. Nu nævner du volt og det gør mig nysgerrig på hvor mange volt sådan et elektrisk signal er ladet med?

• Thomas C
    Thomas C Tilmeldt:
    maj 2017

#9   7. mar Volt er spænding og det er sådan set spændingen der bliver skruet op for (meget forenklet) Så spændingen kan svinge fra 0 til f.eks 80 volt alt efter hvor mange watt forstærkeren der på.
    Skruer man højere op end der er spænding til fra strømforsyningen, forvrænger forstærkeren og forvrængning er det der i 90% af tilfældene brænder højttalere af.
    Derfor er det også nemmere at brænde en 500 watt højttaler af med en 100 watt forstærker end med en 1000 watt forstærker, fordi man ved den "lille" forstærker nemmere når grænsen/forvrængningen.

• #10   7. mar Thomas C prøver du at forklar der ikke er noget strøm i sådan en sag her?!

https://www.audionote.co.uk/jinro-shochu

• Thomas C
    Thomas C Tilmeldt:
    maj 2017

#11   7. mar
    Lidt strøm er der nok ellers spiller højttalere ikke ret godt...… Gætter på 1 til 3 Ampere.
    En almindelig transistor forstærker leverer nemt 30 til 100 Ampere.
    Rørforstærkere kan ikke levere strøm pga røret og udgangstransformatorerne

Målt som alle andre forstærkere yder den flotte (og sikkert dyre) Audio Note forstærker en HEL watt i 4 ohm og hele 0.3 watt i 2 ohm smiley

profilbillede
  • #12   7. mar Den kan træk stort set alle højttaler, med 100% kontrol på alt.

Jeg havde et par B&W 805S sammen med en Cambridge Azur 851A på 2x120 watt... Og det spillede da super fint sammen. Dem havde jeg en dag med forbi Audio Consult som sælger Audio Note i Danmark. Og dem prøvede jeg på det helt store system til ca. 5 mill.! For satan det var vildt! Lyden fra den lille 805S blev jeg ved ikke hvor mange gange større, og der kom virkelig smæk i bassen, og det var kun 2x20 watt i den forstærker! - Der var så meget mere kontrol på dem end med mine 2x120watt. der hjemme.

profilbillede
  • #13   7. mar

profilbillede
  • Thomas C
    Thomas C Tilmeldt:
    maj 2017

#14   7. mar Tjae smiley Mere bas, mindre kontrol

• #15   7. mar Jeg sagde smæk i bassen - ikke buller bas!!! Prøv tag et smut ud og hør på noget musik, i stedet for dine watt og lommefilosofi ...

• #16   7. mar Et billede der hjemmefra, hvor de står sammen med en 851A

profilbillede
  • Thomas C
    Thomas C Tilmeldt:
    maj 2017

#17   7. mar Jeg har selv haft rigeligt med rørforstærkere så det behøver jeg ikke.
    Og 5 mill. så er man da pisset godt og grundigt op og ned af ryggen.

• #18   7. mar Du helt væk!!!

Så er streaming lyd også high-end. Og LP noget skrammel eller smiley smiley

• Thomas C
    Thomas C Tilmeldt:
    maj 2017

#19   7. mar Ja og du kan stadig ikke finde ud af at opføre dig menneskeligt på et forum.
    Alle andre kan jo ikke gøre for at du ikke forstår dig på elektronik og ikke kan få ting som steaming til at virke smiley
    Jeg har ikke mere at debattere med dig.

• #20   7. mar Shots fired! smiley

• #21   7. mar Menneskeligt hvad mener du der???

Så du mener at streaming lyd er bedre end LP....

Streaming har på ingen måde samme dynamik og musikalitet som en LP eller CD.

• #22   7. mar #20

profilbillede
  • Thomas C
    Thomas C Tilmeldt:
    maj 2017

• #26   7. mar

profilbillede
  • rasmus c
    rasmus c Tilmeldt:
    dec 2007

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 124
    #27   7. mar #21

CD og streaming kan da nemt sammenlignes er det ikke bare digital lyd? det lyder da mere til det ikke er dig der har styr på det...

• Thomas C
    Thomas C Tilmeldt:
    maj 2017

#29   8. mar Dynamikområde
    Vinyl = ca 70-80 db
    CD = 96 db
    Streaming Wav/AIFF/FLAC = op til 144 db

https://www.technics.com/dk/high-res-audio/what-is-high-resolution-audio.html

profilbillede
  • #30   8. mar JaJa i for ret og jeg for fred...

Brug ørerne drenge smiley

Alt HiFi er ikke forklarligt = f.eks høre forskel på kabler osv.

• #32   8. mar Hvis alt skal være målbart, så burde man ikke kunne høre forskel på kabler, i det at spændingen er den samme på alle kabler, lige gyldig om det er sølv, guld eller kobber.

Pixels i et kamera bestemmer heller ikke hvor godt billedet bliver i sidste ende, det er objektivet.

• Thomas C
    Thomas C Tilmeldt:
    maj 2017

#33   8. mar "Brug ørerne drenge"

Det er der så nogle der har gjort i længere tid end du har levet smiley

• #34   8. mar Gå du under kategorien drenge der stadig kan lære noget???

Du 48 år og har tilsyneladende ikke hørt på noget "seriøst" endnu, så tvivler jeg på det kommer til at ske. / 48 år gammel og syntes digital lyd er bedre end analog..... Det lidt som fritgående burhøns, de også lidt forvirret....

• Thomas C
    Thomas C Tilmeldt:
    maj 2017

#35   8. mar Du skal have lov at tro lige det du har lyst til, men jeg vil gætte på at jeg har hørt og ejet mere end du kommer til.
    Jeg ved i hvert fald at jeg aldrig kommer til at spille på en 2 vejs højttaler der hænger på væggen smiley
    Men inden for den næste måneds tid kommer der 7 personer og hører mit, så må vi så se om de skriver lidt om det et sted. smiley
    ---
    Men ro på, jeg har også selv været der hvor jeg mente at kunne høre forskel på en CD jeg havde siddet og filet kanten på med en negle fil osv.
    Jeg er bare blevet en lille smule klogere med tiden smiley

• #36   8. mar 1. Jeg er sikker på jeg har haft mere end dig.

2. Hvis du heller ikke kan høre forskel på du sliber kanten på en CD rundt, og dermed lukker refleksioner fra læseren. Det lidt som at sige du ikke kan høre forskel statisk elektricitet på en LP og kontra ikke.

3. Hvad der galt med en 2 vejs på en væg?

Sidst men ikke mindst - hvad har du af anlæg, som du for til at lyde som om er noget helt specielt???

• Thomas C
    Thomas C Tilmeldt:
    maj 2017

#37   8. mar Det er nemlig noget helt specielt og jeg vil tro det er det eneste i landet smiley smiley

• #38   8. mar Jamen fortæl fortæl hehe

• Thomas C
    Thomas C Tilmeldt:
    maj 2017

#39   8. mar Det er der ingen grund til her på hifigalleri smiley smiley smiley

• #40   8. mar Så vildt er det måske alligevel ikke smiley

• Thomas C
    Thomas C Tilmeldt:
    maj 2017

#41   8. mar Jeg har aldrig sagt at det var vildt, men jeg har bare ikke et behov for at klistre alle fora til med billeder så snart jeg får noget nyt smiley smiley
    Der er ingen der kan høre det på de billeder alligevel, derfor kommer folk her og hører det smiley

• #42   8. mar Nu hedder det HiFiGalleri.dk = Vis billeder frem af det du har.

Det hedder ikke HiFi-kom-og-hør-hos-mig.dk

Så hvor ligger det forkerte i at vise det nyeste af det nyeste frem????

Tror det dig der er det forkerte sted batman....

• Thomas C
    Thomas C Tilmeldt:
    maj 2017

#44   8. mar Jeg har aldrig sagt at det er forkert, men at jeg ikke havde det behov

Og batinde, det er der ude i højre side, det er et DEBATforum, så jeg er næppe et forkert sted (hvad du aldrig kommer til at bestemme/vurdere alligevel) smiley

• #45   8. mar "klistre alle fora til med billeder så snart jeg får noget nyt " Vil du ikke forklar lidt nærmer?

Er det ikke et galleri det her???

• Thomas C
    Thomas C Tilmeldt:
    maj 2017

#46   8. mar

profilbillede
  • #47   8. mar Du for det bare til at lyder negativt "klistre alle fora til med billeder så snart jeg får noget nyt"

• #48   8. mar Har fundet ud af det.
    Det ikke det bedste men det spiller.

Tak for hjælpen, jeg tror jeg vil gå ud og investere i et par nye højttalere nu skal jeg lige se hvad den subwoofer der kommer hjem snart kan levere.

• Thomas C
    Thomas C Tilmeldt:
    maj 2017

#49   8. mar Pelle L
    Husk at hvis du får vendt + & - forkert på den ene højttaler så modarbejder de hinanden som lyder som ingen bas.
    Du kan finde ud af hvilken ledning der skal i PLUS ved at tage ledningen der er sat i højttaleren og sætte et almindeligt 1,5 Volt batteri på.
    Når enheden slår udad skal den ledning der er på plus på batteriet i plus på forstærkeren smiley

• #50   8. mar Mange tak! Der var tekst på minus så det var til at finde ud af.

Mit næste spørgsmål er, Når jeg får min subwoofer kan jeg så tilslutte den "højttaler system 2" den har følgende specifikationer:
    Indbygget forstærker 100 watt RMS
    Bass enhed - 10"

Har købt en subwoofer crossover i tilfældet.

profilbillede
  • Thomas C
    Thomas C Tilmeldt:
    maj 2017

#51   8. mar Hvis ikke der er pre out, subwoofer out på din forstærker, trækker du bare kabler fra højttalerudgangene til high level input på subwooferen.
    Om du bruger de samme udgange som de andre højttalere eller f.eks B udgang er lige meget

• #52   10. mar Skal så lige høre en rør forstærker kan forvrænge op til ca 8% når man spiller højt, men hvordan er det lige kontra en solid state forstærker da ca 8% forvrængning er helt anderledes når det er en solid state forstærker.

Forvrængning ødelægger ikke en højtaler ellers ville mange guitar forstærker/højtaler blive ødelagt næsten med det samme fordi de ofte forvrænger.

Dick dale's forstærker,højtaler gik ikke i stykker pga forvrængning men pga han spillede for højt så han måtte have flere watt og større enheder https://www.youtube.com/watch?v=yDSKOqxTrq8

Hvis ens højtaler går i stykker pga forvrængning så kunne ingen af os lytte til jimi hendix uden at højtaleren gik i stykker, gør de det ? NEJ

https://www.youtube.com/watch?v=_PVjcIO4MT4

https://www.youtube.com/watch?v=TKAwPA14Ni4

• Thomas C
    Thomas C Tilmeldt:
    maj 2017

#53   10. mar Michael L du bliver nødt til at læse lidt mere på lektien før du skriver med stort.
    Der er kæmpe forskel på forvrængning som er i musikken og en forstærker der forvrænger. En forstærker der forvrænger presses til noget den ikke kan og det ødelægger højttalere.

Du kan starte her:
    https://www.prosoundweb.com/topics/education/why_should_we_care_about_power_amplifier_clipping/

• #54   10. mar #54
    Thomas C
    https://smallvenuesurvivalist.com/clipping-does-not-kill-loudspeakers/

Thousands Of Guitar Amps Are – Miraculously – Still Alive

The Problem Is Too Much Power
    What I’ve come to understand over the years is that, assuming everything else is copacetic, loudspeakers are only killed by amplifiers that supply too much power. It might be too much power for too long, or it might be too much power for a short time…at a low frequency.

That’s it.

• Thomas C
    Thomas C Tilmeldt:
    maj 2017

#55   10. mar Ja HALLO det er guitar forstærker/enheder. Hvor mange mellemtoner og diskanter sidder der i dem ?

• Thomas C
    Thomas C Tilmeldt:
    maj 2017

#56   10. mar I en almindelig hifihøjttaler brændes bassen som regel også af af for meget effekt, men mellemtone og diskant ryger pga forvrængning/klipning

• #58   17. mar Hej igen det tog noget tid men har nu fået sammensat mit anlæg.
    Jeg giver lige specs for de forskellige enheder:

Forstærker: Marantz PM700
    System1: 8-16 Ohm 95 watt R/L, R/L
    System2: 8-16 Ohm 95 watt R/L, R/L
    System1+2: 16 Ohm 190 watt

Højttalere: Skytec (MAX26)
    8 Ohm 600 watt 2x 6" bass R/L
    8 Ohm 600 watt 2x 6" bass R/L

Ekstra subwoofer: Harman Kardon SUB-TS7
    4 Ohm 100 watt RMS 10" woofer R/L, R/L

- Alt sammen forbundet med Supra Classic 2,5 højttalerkabel

Før karakteriserede lyden sig ved at være meget høj og klar men uden særlig meget bass. Det var, taget i betragtning af prisen, ganske udmærket, kunne jeg godt vende mig til. Men efter den subwoofer kom på begynde væggene at ryste og nu er lyden både klar og tydelig samtidig med at den for afrundet de dybe toner. Ved lav volume er lyden mere behagelig at lytte på. Jeg ved det ikke er det mest optimale anlæg men det har kostet mig under 900 kr i alt. Så er meget glad.
    Og tusinde tak for hjælpen med teknisk info. Det har været en stor hjælp! Jeg synes alle mine spørgsmål er blevet besvaret.
    Jeg vil ikke sige jeg er ekspert nu, men har fundet ud af nogle af de mest grundlæggende forhold.

Grunden til jeg oprettede dette emne var dels fordi jeg ville prøve at forstå men sågar også fordi de enheder jeg har, er udgåede vare (gælder nu måske ikke skytec højttalerne) og så kunne jeg måske finde frem til de korrekte specifikationer, og det fik jeg! Så igen tak! smiley

Har også nogle pc højttalere som spiller rigtig godt men er mere opstemt efter lyden fra mit hifi anlæg.

Mine pc højttalere:
    Logitech Z-5500 Digital
    5.1 surround sound
    500 watt

• #59   17. mar Jeg har selv haft skytec engang i tidernes morgen smiley Spiller de ikke meget skingert?

• #60   17. mar Altså jo det kan man jo godt kalde det det lyder i hvert fald usædvanligt men ved endnu ikke om det er positivt eller negativt :s.

Det som om de spiller bedre efter noget tid. Og efter subwooferen kom på så lagde man ikke rigtig mærke til det. MEN de har nogen udsving i lyden når de spiller alene. Hvilket nok er et tegn på slidtage eller bare for billige.
    Grunden til jeg "tror" på dem er at de kan spille meget højt i forhold til deres størrelse, så kan skrue meget højt op uden at lyden forvrænger...

Jeg ønsker mig selvfølgelig et nyt sæt højttalere, har for nyligt hørt et par for bare 1000 kr. De spiller betydelig bedre end det her anlæg. Så der er måske håb om at få fingre i det helt rigtige.

• #61   17. mar Ja okay smiley

• #62   17. mar Hvilken model var dine?

Jeg vidste godt mine var nogen billige nogen men jeg troede at de var i den højere ende det er nok det modsatte tror det er de billigste skytec.
    Jeg har bare brug for nogle gange at få blæst hjernen ud og det spiller de højt nok til. Burde nok ikke have kunne holde det ud hvis de spillede meget dårligt. Men jeg har ikke så meget erfaring med anlæg (watt og ohm og dB, og sinus watt og jeg skal gi dig...), har feks. haft de samme pc højttalere i over 10 år før jeg skiftede dem ud, så jeg skal ikke kunne sige mig klog på det.

• #63   17. mar Det var dem her. De spillede øredøvende højt og skingert, men bassen var mildest talt skuffende.

profilbillede
  • #65   17. mar Neeej, så vidt jeg husker var det 12" (havde dem for 10 år siden) smiley

• #66   17. mar Men det er det samme med mine. De spiller 'øredøvende' højt men mangler virkelig bassen. Jeg troede til at starte med at de var en form for diskant højttaler som evt er bygget til at forbindes med andre evt woofer

• #67   17. mar Jeg købte dem fordi jeg ikke vidste bedre, og fordi de var så store smiley Men de vejede kun 25 kg smiley

• #68   17. mar Okay smiley
    Nej det rigtig det kan man godt fornemme på billedet.
    Har du dem stadig? Hvis ja hvilken model er de?

• #69   17. mar Nej, de er for længst smidt på de evige skrotpladser smiley

• #70   17. mar OK.
    Kunne være sjovt at vide om det er alle skytec højttalere der spiller sådan og om de er beregnet til et specielt formål. Kunne være forklaring på de høje antal watt.
    Mine er dog i pæn stand har en lille bule på en af dem men det betyder intet. Dem du havde på billedet der så lidt medtaget ud smiley

• #71   17. mar Det var bare et tilfældigt billede fra Google smiley De er bygget til at blive smidt i skraldespanden af døve mennesker smiley smiley
    Jeg har ihvertfald kun hørt dårligt om dem, og der er ingen diskoteker der bruger dem, og det er jo det de er "bygget" til smiley

• #72   17. mar Nåår okay :-D. Ja okay men er det skytec generelt??

Så er det jo spørgsmålet om prislejet har noget at sige eksempelvis de her, har nogen andre funktioner med beskrivelsen er nogen lunde det samme:
    https://www.discoworld.dk/da_p/højttalere/diskoteks_højttalere/vonyx_tx215_3_vejs_diskohøjtaler_2x15_bas_750w.html

Vi må nok bare konkludere at erfaring med skytec er utilfredsstillende. Jeg tror heller ikke jeg får solgt mine i fremtiden men det må tiden jo vise. Jeg er 2tal klar til en opgradering så skal jeg bare finde et andet formål med min Harman Kardon subwoofer.

• #73   17. mar Skal lige spørge, har du, efter du smed dem ud, fået anbefalet nogle nye højttalere?

• #74   17. mar Dem du linker til er ikke en hak bedre. smiley Watt og tommer er langt fra alt. Og piezo horn er det samme som der sidder i skytec smiley

• #75   17. mar Nej, købte et komplet jamo surround sound med satteliter og subwoofer smiley

• #76   17. mar Når okay smiley men er det så skytec generelt?

Okay smiley

• #77   17. mar Ja, skytec er kinesisk discount når det er allerværst smiley

• #78   17. mar Okay smiley og det lærte du på den hårde måde? Hehe

• #79   17. mar Jep, man starter jo et sted. Og man bliver nødt til at prøve noget forskelligt for at blive klogere smiley

• #80   17. mar Jeg har gået til dj undervisning og har spillet på et par (små) klubber, dog kun en årrække, og har af en eller anden grund ikke lært det endnu.. Langt fra. Det var nok fordi jeg tog det lidt for givet at det bare virkede. Fordybede mig ikke nok formentlig. Har stadig en drøm om en pult med et par gode højttalere. Jeg kender heldigvis nogen der ville kunne vise mig og anbefale nogle gode enheder. Skal bare først og fremmest have økonomien i orden. Og der starter jeg hehe smiley

• #81   17. mar Jeg havde osse mixer sammen med de skytec og havde osse en dj drøm, men blev klogere da jeg fandt ud af hvad det egentlig kostede smiley

• #82   17. mar Man har jo nemt brændt 50.000 af før man har noget nogenlunde grej smiley

• #83   17. mar Ja altså hvis man går efter det nyeste og regner afbrændte forstærkere med pga en eller anden latterlig monterings fejl og diverse ødelagte enheder som kan forekomme og et lyntilbud på feks. En tap pad så tror jeg godt det kan ligne noget i den stil. Ellers hvis man har lidt forstand og får nogle gode tips og tricks evt. Samle rabat så tror jeg godt man kan få et godt hjemme anlæg til færre penge.

Selvfølgelig kan det feks. være godt med evt. bærbar koblet til som Music Storage. Så i sidste ende vil jeg godt turde indse at du nok har ret. Kan bare ikke lade være med at være så optimistisk omkring det og tro på man på en eller anden måde kan få fat i noget fornuftigt til en overkommelig pris.
    Igen, jeg har ikke fordybet mig tilstrækkeligt og har glemt det meste af det jeg har set og spillet på og er på ingen måde up-to date med det nye dj udstyr. Det er kun en drøm og tror inderst inde at jeg kun ville få den drøm opfyldt hvis jeg vandt i lotto.

Desuden koster software og selve musikken også noget, hvis man ikke har nogle rigtig gode kontakter.

Hold da op, nu får jeg helt lyst til at regne ud hvad det ville koste at få min drøm opfyldt alt i alt. smiley

• #84   17. mar Jeg regnede både software og hardware med. smiley

• #85   17. mar Okay jamen jeg tror i bund og grund man får hvad man betaler for. Og det er vigtigt at have noget ordentlig noget hvis man feks. skal bruge det til et diskotek. Derudover kommer dedikeringen til sådan et projekt. God musik hænger jo ikke ligefrem på træerne. Jeg har oplevelsen af at det kræver en stor passion for lyd, teknik og musik.

• #86   17. mar Ja, selvfølgelig skal man brænde for det og være villig til at ofre mange penge og alt sin tid hvis man vil gøre det til sin levevej smiley

• #87   17. mar Det er i hvert fald min oplevelse.

• #88   17. mar Men har du planer om at købe sådan et sæt eller har du allerede?

• #89   17. mar Et sæt hvad?

• #90   17. mar Kig mit galleri, så kan du se det anlæg jeg har nu smiley

• #91   17. mar Jeg mener en pult med tilhørende højttalere osv smiley

• #92   17. mar Nej, nu nyder jeg for det meste musik i mit headset smiley Det anlæg jeg har, står bare hjemme ved de gamle og samler støv og har ikke været i brug de sidste 12 måneder smiley

• #93   17. mar Okay ja jeg har mistet hørelsen på det ene øre så det er ikke noget jeg ville fortrække. smiley

Spiller højttalerne ellers godt?

• #94   17. mar Så forstår jeg bedre du har købt skytec smiley

Ja, de spiller udmærket når man tænker på de har været gratis smiley

• #95   17. mar Haha jeg fik dem til 100 kr. Det kunne jeg ikke sige nej til. smiley
    Du kan vel ikke prøve at forklare mig hvad pokker sinus watt er for noget?

• #96   17. mar Hvis du har en højtaler med 300 Max watt, så er sinus watt det halve. smiley

• #97   17. mar Sinus watt er kontinuerlig effekt smiley

• #98   17. mar Er det så rigtig forstået at det er deres faktiske watt de kan klare taget i betragtning af den måde de er testet på? Hvor max watt så er en anden form for test? Jeg tænker på, jeg har hørt at man tester højttalernes konstante belastning med viletid. Kontra at de bliver belastet uden viletid. Har det noget med det at gøre. Eller er jeg helt på et sidespor. Fordi en af metoderne er, så vidt jeg ved, mere korrekt end den anden.

Så altså sinus watt er den konstante belastning over en periode og max watt er med viletid over en periode.

Derudover er det vel ikke PRÆCIS halvdelen?

• #99   17. mar Du må undskylde. Plejer at være meget lærenem men lige præcis om det her emne vil det bare ikke gå ind smiley

• #100   17. mar Du er faktisk inde på det rigtige. De kan spille i 100 timer med en effekt på 150 watt, men måske maks spille i 10 minutter med 300 watt. Men igen, så kommer det helt an på kvaliteten af komponenterne. De vildeste diskoteks højtalere kan spille hele natten på fuld skrald, hvor imod en almindelig hifi højtaler ville være brændt af 40 gange smiley

• #101   17. mar Sådan, så er det sku ikke helt ved siden af. Tror måske bare jeg bytter om på dem, for har hørt om at nogle producenter laver test på deres højttaler hvor de spiller 2 min og så 1 min ventetid og så gentag i 100 timer. Er lidt usikker på hvad de lige finder frem til dér.. Og om det overhoved har noget med sinus watt at gøre.
    Jeg tror jeg forstår. Men så kan man vel i princippet ikke bruge max watt til noget? Det er da misvisende.

• #102   17. mar Præcis. Max watt ser flot ud på papiret, men kan ikke bruges til en fløjtende fis i det virkelige liv smiley

• #103   17. mar Og nej, det behøves ikke PRÆCIS være halvdelen forresten smiley

• #104   17. mar Du kan osse altid kigge efter RMS watt. Det er den kontinuerlige effekt smiley

• #105   18. mar sky tech det var da godt nok nogen afskyelige,forfærdelig højtaler at vælge til en udemærket forstærker, det sådan noget musik glade folk ikke engang vil røre med en ildtang

P.E.L.L er du en konfirmand eller bare en på lav offentlig ydelse ?

https://hifi-freaks.dk/webshop//produkter-hoejttalere-kompakte-hoejttalere-polk-audio-s15-p-3182.html

https://hifi-freaks.dk/webshop//produkter-hoejttalere-kompakte-hoejttalere-wharfedale-diamond-225-p-1881.html

• #106   22. mar Ja det er tydeligt smiley tænker heller ikke det er det forstærkeren er bygget til.

Jeg er dog er musik glad. Var også meget i tvivl om det var det rigtige at gøre.
    Er i gang med at spare op til nogen nye gulvhøttalere som jeg sagtens tror forstærkeren kan spille med. Har kigget lidt på de her:
    https://www.wupti.com/produkter/tv-og-hifi/lyd/hoejttalere/gulvhoejttalere/hifi-4-vejs-hoejttalersaet-440w

Er ikke konfirmand smiley

• #107   22. mar #106
    De er ikke bedre end dine skytec. Køb et kendt mærke. Du kan få nogle udmærkede dali brugt til den pris smiley

Kommentér på:
Højttalere. Højere watt eller lavere?