1.173 visninger
|
Oprettet:
Vægt på forstærker {{forumTopicSubject}}
Hej,
Jeg ved ikke om det er en skrøne eller fakta, men det er også grunden til dette oplæg. Folk siger ofte at en forstærkers vægt siger noget om dens kvalitet, er det sandt? For hvis man ser på nogle af Rotel's stereo-forstærkere, som i min verden er produkter af høj kvalitet, men de vejer jo ofte "kun" omkring 4,5-6 kg. Jeg ved godt at strømforsyningen er en af de komponenter der vejer mest men, og man gerne vil have en strømstærk forstærker. Er der nogen der kan udrede min forvirring?
jan 2007
Følger: 19 Følgere: 17 AV-enheder: 10 Emner: 33 Svar: 1.023
generelt er vægten en god tommefinger regl, men idag bliver der også produceret forstærkere med KL.D effektrin. et almindelig mos fet trin har ca 50% effektivitet, og en kl.d ligger på ca 90%. men man kan jo lave en forstærker i støbejern, så den vejer 40kg, men så bare smide et lille trin ind i den, og sminke den op, så har du en 45kg skod forstærker..
men vægten siger som reglen noget om hvor meget power den yder. f.eks et denver anlæg i bilka på 500W rms på 2kg. det hænger ikke sammen, men f.eks en NAD på 2 x 50W der vejer 15kg den vil æde den denver selv om den er slukket
nov 2006
Følgere: 25 AV-enheder: 7 Emner: 234 Svar: 5.325
feb 2008
Følger: 1 AV-enheder: 1 Svar: 12
hvor de letteste forstærkere kan spille lige så godt som en tung forstærker..
Det er ligesom at sige "Er det ikke korrekt, at en stor bil kører kortere på literen end en lille?" - Ja, det gør de generelt, men der er jo også blevet lavet store biler der kører længere literen end en lille...
Hvis du forstår? Det er generelt en god tommelfinger-regl at en god tung forstærker på en 15-20 kg, kan give mere knald på, end en på 2 kg..
nov 2006
Følgere: 25 AV-enheder: 7 Emner: 234 Svar: 5.325
jan 2007
der findes også rørforstærkere der heller ikke vejer noget, pga der ingen trafo er. men det er stadivæk særtilfælde.. gængs for det meste er jo bedre jo tungere. det er ikke for sjov at store hi-fi forstærkere vejer over 20kg der er en vis sammenhæng mellem de 2 ting, og det kan du modagumentere lige så tosset du vil med Linn, men der findes også andet grej..
jeg har selv en forstærker på på 23kg 2 x 110W og en på 26kg 2 x 50W og det er Hi-FI forstærkere,
jeg har sørme også en panasonic surround forstærker på 8kg der skulle yde 5 x 110W. og så har jeg sørme også en phillips multi maskine der skulle kunne yde 350Wrms.. og sørme også en technics stereo reciver på 7kg der hedder 2 x 120W .
og hvilke en tror du selv der lydder bedst.. det er sjov nok den tungeste, og det er sjov nok også den med de færeste Watt. men allgevelle så er også en af dem med mest power
og nej Hifi spiller ikke altid bedre end PA, og det er hørt med egne øre, en stor crown eller PA digital blok, kan spiller med en så overvældene dynamik, drive og power at det ikke kan matches med en almindelig HI_FI forstærker, og derfor giver en helt anden fornemmelse af musikken der spilles.
jan 2007
nej, prøv at læse det jeg skriver, generelt er det en meget god indikator hvis svinet vejer af HT det indikeret at det er solidt lavet. der der findes mærker der laver grej der ikke vejer, er en ting, men stadivæk er det stadivæk en tommefinger regl, jo tungere jo bedre..
Vægt på forstærker