{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Musikanlæg SAE/NAD på Dali højttalere 200000

3.451 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen av-enhed er oprettet og stemt ind. Opret din egen av-enhed

Steven Green
Mand | 38 år | Oprettet: 17. maj 2009


Musikanlæg SAE/NAD på Dali højttalere

Prisklasse:
200000
Forstærker/reciever:
EFFEKTFORSTÆRKER: SAE X-25A
• Forstærkertype: Klasse A
• Udgangseffekt i RMS Watt: 2x 250/375 Watt i 8/4 Ohm
• Frekvensrespons: 20Hz - 20KHz +0dB / -0.5dB
• Input følsomhed: 2.21V
• Max forvræning: 0.02%
• Signal/Støj: 90dB (1W)
• Dæmpningsfaktor: 20Hz - 20KHz >60
• Vægt: 21.3kg.

EFFEKTFORSTÆRKER: SAE P500
• Forstærkertype: Klasse A/B
• Udgangseffekt i RMS Watt: 2x 500/750/1000 Watt i 8/4/2 Ohm, eller i brokobling: 1x 1000/1500/2000 Watt i 8/4/2 Ohm
• Frekvensrespons: 20Hz - 20KHz +0dB / -0.5dB
• Input følsomhed: 2.5V
• Max forvræning: 0.025%
• Signal/Støj: 100dB
• Dæmpningsfaktor: 200@50Hz
• Vægt: 30.4kg.
Tuner
Høre aldrig radio...
Cd-afspiller
Alt musik er lagt ned på computeren, men hvis nødvendigt, bruger jeg Disk-drevet i computeren.
Pladespiller
Er ikke til LP'er
Båndoptager
Fortid, nye tider er digitale. :-)
DVD/Video
Bruger min computer.
Højttalere
FRONTHØJTTALERE: Dali Rubicon 8 (2 stk.)
• 29mm Soft-dome & 17x45mm bånd diskantmodul, 6,5" mellemtone i reflexkammer, 2x 6,5" basenheder i reflexkammer
• Højttaler princip: 2½ + ½ + ½ - vejs
• Frekvens opdelinger: 500Hz (bas) 800Hz (mellemtone) 2.5KHz (soft-dome diskant) 14KHz (båndiskant)
• Max SPL: 112dB
• Frekvensrespons: 38Hz - 34kHz -3dB
• Følsomhed: 90,5dB (1W/1m)
• Højttalerens impedans: 4 Ohm
• Dimensioner: 110cm høj x 22cm bred x 44,5cm dyb
• Vægt: 27,5kg.

SUBWOOFERE: Dali S1.5 (2 stk.)
Er blevet modificeret til at kunne køre passiv drift også.
• 15" long-throw basenhed i trykkammer
• Max SPL: 119dB
• Frekvensrespons: 23Hz - 140Hz +/-3dB
• Forstærker: Klasse A/B 300W RMS / 600W PEAK
• Enhedens impedans: 2 Ohm
• Dimensioner: 56cm høj x 45cm bred x 49cm dyb
• Vægt: 40kg.

- Alle højttalerne er afkoblet fra gulvet med Holfi Feet gummiplader.
TV/Projektor
Bruger min computer.
Ekstra udstyr
<--Delefilter:-->

ELEKTRONISK DELEFILTER: SAE 4000
• 1x Stereo ind
• 1x High stereo ud
• 1x Low stereo ud
• Frekvensrespons: 20Hz - 20KHz +/-0.25dB
• Max forvræning: 0.02%
• Signal/Støj: 95dB
• Vægt: 5kg.


<--Konvertere:-->

D/A-Konverter & forforstærker: NAD M51
• 35-bit/844 kHz (Opsampling)
• Output (Analog): 2x Phono RCA, 2x Balanceret XLR
• Input (Digital): 1x USB 2.0 Type B, 2x HDMI (Stereo), 1x XLR (AES/EBU), 1x Coaxial, 1x Optisk.
• Max forvræning: 0.0005%
• Signal/Støj: 125dB
• Vægt: 6kg.

D/D-Konverter USB til XLR (AES/EBU): Musical Fidelity V-Link 192
• 24 Bit 192kHz USB stream (maximum)
• Output: 1x Coaxial SPDIF galvanically isolated, 1x XLR AES/EBU Balanced Digital, galvanically isolated
• Input: 1x USB 2.0 Type B
• Vægt: 0.35kg.

STEREO TIL MONO KONVERTER: Monacor SMC-1
• 1x Stereo ind
• 2x mono ud


<--Media kilde:-->

BÆRBAR COMPUTER: Medion Erazer MD99085
• 2.4GHz i7-3630QM processor
• 16GB DDR3 1333MHz ram (opgraderet fra 8GB)
• 2x 250GB Samsung 840 EVO SATA-600 SSD, køres i RAID 0 som giver ét meget hurtigt drev på 500GB (opgraderet fra én 750GB harddisk)
• Intel HD Graphics 4000 & NVIDIA GeForce GTX 670MX 1.5GB GDDR5 ram, DirectX 11 grafikkort
• 17.3" LED-skærm med en opløsningen på: 1920x1080 pixels
• Bluetooth 4.0, 1Gbit/s (Killer E2000-Controller) LAN-kort, 802.11n WiFi, WiDi-trådløs display, Webcam
• 3xUSB-3.0, 2xUSB-2.0, HDMI, VGA, E-SATA, SD-CARD reader, Bluray & brænder drev
• 7.1 lydkort (Dolby Home Theather V4-certificeret), bærbaren har indbygget subwoofer og stereo højttaler
• 3.8kg


<--Hi-Fi Møbel:-->

HIFI-RACK: Sanus Systems Four Shelf
• Hylder: 4 stk.
• Specielle fordele: Kan skilles helt fra hinanden.
• bæreevne: 50kg pr. hylde.


<--Kabler:-->

STRØM KABLER: Harbinger Audio Creator (5 stk.)
• Ledere: OFHC kobber
• Afskærmning: Teflonskum, PTFE & FFP system
• Diameter: 40mm

STIKDÅSE: Harbinger Audio Socket 8
• 8 stk. schuko udtag
• Indbygget støjfilter med DC fælde
• On/Off knap
• 10A sikring

HØJTTALER KABLER: Harbinger Audio Vivre Duo (2 sæt)
• Ledere: OFHC kobber
• Afskærmning: Teflonskum, Keramik, Alufolie & FEP rør-system
• Diameter: 40mm

ANALOG SIGNAL KABLER [RCA]: Harbinger Audio Alvar Airo FMS (3 sæt)
• Ledere: OCC kobber
• Afskærmning: Teflonskum, PTFE & FFP system
• Diameter: 20mm

DIGITAL EBU/AES SIGNAL KABEL [XLR]: Viablue NF-S2 (1 kabel)
• Ledere: OCC kobber
• Impedance: 110 Ohm
• Afskærmning: Teflonskum, sølv-flet & Alufolie.
• Diameter: 9mm

DIGITAL USB KABEL: Viablue KR-2 A/B (1 kabel)
• Ledere: Sølv
• Afskærmning: ViaBlue™ Triple Shield.
• Diameter: 6mm
Bemærkninger
<--Beskrivelse-->

Det var på tide at fokusere på kun ét anlæg, i stedet for jeg førhen havde to i samme rum, samt også prøve noget nyt (Dali Rubicon 8 og NAD M51.). Derfor valgte jeg at rokere lidt rundt på værelset og placere, med et nyt computerbord, det overfor mit "main" anlæg. Således jeg nu har den ultimative lyd til både musik, spil og diverse.

Den anden grund til dette, var også fordi at uanset hvordan jeg vendte og drejede tingende, så spiller den sølv farvet effektforstærker (SAE X-25A) bare bedst af ALLE de forstærkere jeg efterhånden har haft igennem tiden. Den vinder bare hver gang. Den har bare en åbenhed og opløsning i mellemtonen, som jeg simpelthen ikke kan finde ved andre forstærkere. Diskanten er super behagelig og detaljeret. Dog er bassen lidt kedelig, Jeg er mere til den kontante/dynamiske bass, hvor den her, er en blød og lidt tilbagelænet bass.

Derfor også valget af at have den sorte effektforstærker (SAE P500) til at spille som sub-forstærker, da den bare har et enormt dynamik perspektiv i bassen. Tror til dels det skyldes dens enorme strømreserver den har. Den er et rent kraftværk. Skulle den også være med sine hele 48 stk. udgangstransistorer, samt kan levere effekt i alle impedanser uden at svede. Der står fx i manualen at den kan levere op til 10x sin effekt hvis nødvendigt. Hvilket må siges at være ret meget, når den i forvejen måler 2x 500W i 8 ohm, ren sinus (RMS) begge kanaler drevet.

SAE P500 (sort), er sat til Dali Suite S1.5 subwoofer, som ellers er en almindelig aktiv subwoofer. Men er modificeret (af mig selv), således der kan tilsluttes ekstern effektforstærker. Så jeg selv kan bestemme hvilken lyd der passer mig bedst, og ikke mindst den effekt jeg ønsker at putte i dem.
SAE X-25A (sølv), er sat til Dali Rubicon 8 fronthøjttalerne, hvor jeg som beskrevet før med super lækker lyd, får endnu mere af den slags fra den meget velroste Rubicon serie.


<--Lyden-->

Diskantmodulet som indeholder en softdiskant og en bånddiskant i Dali Rubicon 8, harmonere virkelig godt sammen. Der er ingen tvivl om at Dali har lagt rigtig mange udviklingstimer ind i det modul, mht. at få bånddiskanten til at tage over præcis der hvor det fungere bedst i forhold til softdiskanten. Lyden fra toppen er virkelig silkeblød og det lyder slet ikke metallisk. Alle lyde står totalt klart i lydbilledet, og man er slet ikke i tvivl om hvad man hører.

Mellemtonen er åben og klar, således stemmer, guitar etc. står virkelig klart. Man kan høre alle de små finesser der er i lyden i det område. Mellemtonen er perfekt balanceret i forhold til diskanten og bassen. Den er hverken for høj eller for lav. Enheden der bruges som mellemtone er den samme som der bruges til bassen. Der er bare gjort det at den spiller i et højere frekvensområde, og ruller af hvor bas-enhederne skal tage over.

Bassen er overraskende kraftig. Man kan ikke andet end blive imponeret over hvor meget Dali har formået at presse ud af et forholdsvis ”lille” kabinet. Bassen er meget stram, kontant og super ren. Selvom specs. Siger denne højttaler ikke går super dybt, så har Dali formået at gøre baslyden af den karakter at det faktisk ”lyder” som om den går meget dybt ned.

Alle enheder i højttaleren arbejde perfekt sammen, med enorm præcis timing, som gør at man føler alle instrumenter lydmæssigt rammer en på samme tid, hvilket gør at lyden virker super præcis og kontant i hele lydbilledet. Højttaleren har en kanon god spredningsvinkel, der betyder du her ikke behøver at vinkle højttalerne mod lytte position, men de lyder faktisk bedst når de bare er rettet lige frem.

Den eneste begrænsning disse højttalere har, er slaglængden på enhederne. Hvis man som mig høre meget elektronisk musik, og elsker ekstrem lydniveau så bassen virkelig kan mærkes i maven. Vil man opleve at alt over ca. 70 ægte watt i frekvensområdet 0-130hz ca. høre enhedernes begrænsning i form af at bassen bliver mudret og upræcises, fordi vandringen bare ikke er længere.

Det derfor jeg har parret disse højttalere med Dali´s S1.5 subwoofere, som med deres 15” der har en slaglængde på godt 1cm hver vej, sagtens kan levere enorme bastryk ved højt lydniveau. Baslyden i disse subwoofer er meget stram og præcis, de går meget dybt og har en enorm dyb tung og behaglig sub-lyd. Der er bare noget over en 15" subwoofer som mindre enheder uanset hvad, bare ikke kan levere når vi taler om selve den lyd man oplever.

Ved så at fjerne frekvenserne fra 125hz og ned, fra Rubicon og smækker dem over i S1.5 subwooferne, kan jeg derved spille virkelig højt, uden at ødelægge Rubicon højttalerne med deres begrænsede slaglængde.

Herved har jeg samlet et system, der harmonere rigtig godt sammen og lyder fantastisk rent, om det er lav lydstyrke, eller meget høj. Således at uanset hvad musik genre det er, lyder det præcis som det skal.


<--Opbygning & delefrekvens-->

De to effektforstærkere er adskilt frekvensmæssigt ved 125Hz. Som klares af et SAE 4000 elektronisk delefilter, der deler med 12db pr. oktav, ikke specielt stejlt, da jeg godt kan lide frekvenserne mellem sub og fronthøjttalerne blander sig mindst muligt (48db/oktav er ellers mit foretrækkende), således man undgår udfasninger etc. Derfor har jeg eksperimenteret en del og fundet at delefilteret indstilles ved 150Hz for fronthøjttalerne og 100Hz ved subben, således de rammer hinanden ved ca. 125Hz -3db. Derved har man en så ren teoretisk overgang som muligt.

Det elektroniske delefilter SAE 4000 er sat til NAD M51 D/A-konverter som også er en digital forforstærker, så jeg med fjernbetjening fra computerbordet overfor nemt kan regulere den ønskede volumen.

NAD M51 er fra XLR digital inputtet sat til en Musical Fidelity V-Link 192, som konvertere USB signalet fra computeren til digital lyd. Som musik program bruger jeg Foober2000, der med Wasabi plugin, gør den køre udenom alle Windows’s EQ og volumenreguleringer og kan derved køre fuld 24Bit/192Khz, således man opnår den totale uforstyrrede og rene lyd, helt frem til højttalerne. Alt musik er lagt ned fra CD’er med programmet Exact Audio Copy, så man er sikker på at få ”BitPerfect” musik ned på sin computer uden læsefejl i ukomprimeret wave format.


<--Hvordan jeg streamer musikken-->

Jeg har lagt alle mine CD'er ned i wave filer, således jeg opnår en så god lyd som muligt. Da trance musik ikke rigtig udgives højere end CD kvalitet, så selvom jeg kunne streame 24bit/192Khz, så tillader min musik genre det ikke lige pt. Men det genere mig sådan set ikke, har altid været vant til 16bit 44.1Khz, så det "nøjes" jeg fint med. Bare det ikke er lavere, som fx MP3 etc.

Problematikken omkring at computeren "farver" lyden, er løst med at man kan køre udenom alle Windows/Mac EQ osv. ved at man har et USB lydkort, og fx Foober2000 der kan køre med WASABI plugin, som streamer musik-fil-bit’en direkte til USB stikket. Og derved fungere computeren som en mindst lige så god digital kilde som fx en streamer til anlægget til 200.000kr, da digital ER digital.

Faktum er også, at om man vil det eller ej, så læser en cd-afspiller UANSET pris altid bit-fejl, som betyder den er udstyret med software for at korrigere for dette. Men ved at en computer læser filer, er derfor "BitPerfect" og der vil ALDRIG være læsefejl.

Så kan man selvfølgelig begynde at snakke om hvad der går tabt når man ligger cd-en ned på computeren som jo ikke kan undgås at være fra et CD drev. Derfor bruger jeg programmet Exact Audio Copy, som med flere indstillinger, hvis man sætter sig ind i det, faktisk kan gøre det utrolig godt, da den bit-aflæser hver eneste bit, som er sendt ud fra audioindustrien, således den kan udfylde de manglende bit-aflæsningsfejl.
Alt det kan man læse mere om på Exact Audio Copy’s hjemmeside.

Men ingen tvivl om det bedste altid vil være at få filen direkte fra pladestudiets mixer. Og sådan kan man jo blive ved og ved.
Jeg vil mene denne løsning er holdbar nok hvis man går meget op i at sin musik er i orden, med de midler og muligheder man nu engang har.
Og så kan vi jo snakke om hvorvidt vi reelt kan høre forskel på de forskellige metoder. Men det jo en helt anden snak og en hel religion i sig selv. Da vi alle har forskellige oplevelser/opfattelser.


<--Mere uddybende beskrive af signalvejen-->

Vi starter fra USB stikket i computeren, hvor der er sat et 1 meter Viablue KR-2 A/B USB-kabel til, hen til en Musical Fidelity V-Link 192, som er en digital til digital konverter, der tager USB og omformer det til XLR eller Coaxial digital signal. Og derfra pga. af afstanden har jeg valgt at bruge et XLR digital kabel, som er på 7 meter, så jeg sikker på at afstanden ikke er et problem for overførelse, da XLR digital fra den professionelle verden, er bygget til afstande over 100 meter. Kablet er et Viablue NF-S2 (XLR), som er sat i NAD M51 D/A-konverteren. Derved har jeg holdt en så ren og problemfri digital linie-overførelse af musikken, frem til D/A-konverteren hvor alt det sjove jo sker.

NAD M51’ern, er valgt dels pga. jeg jo ikke er rig, og den holder et fornuftigt pris-leje som D/A-konverter efter min pung, og jo gør det ganske godt hvis vi kigger på test etc.

Den er hovedsageligt valgt pga. den meget roste og som NAD påstår ”verdens bedste digitale volumen kontrol” til prisen. Og jeg vil da give dem ret. Den går helt op til mine forventninger af at være en digital forforstærker. Således sparer jeg et led væk, som fx hvis jeg havde en D/A-konverter OG forforstærker, da man for hvert analogt led i sit system, uanset pris, vil der altid gå en smule lydkvalitet tabt.

Det jo kun et plus, at NAD M51 er super neutral i lyden, nogen vil måske sige den er kedelig og uden smag. Men jeg kan faktisk godt lide lyden ikke farves for meget, da jeg har mine SAE forstærkere til det, som lyder super godt.

Fra NAD M51’ern, køres der analogt fra Phono stik (ville helt klat helst køre XLR, men det er bare ikke lige muligt), kablet er et Harbinger Audio Alvar Airo FMS på 1 meter. Som er forbundet til et analog delefilter (SAE 4000) der deler (efter mine præferencer og test lyt) frekvensen mellem top og bund ved 125Hz. Som er velegnet til musik. Ved film ville man typisk dele længere nede fx ved 80Hz. Så der er mening med galskaben. Fordi alt det sjove punch etc, ligger mellem 100-120Hz i elektronisk musik, har jeg erfaret. Så det vil jeg gerne have mine store subwoofere til at tage sig af.

Fra delefilteret er der igen brugt Harbinger Audio Alvar Airo FMS (RCA/Phone) på 1 meter ud til hver af de respektive SAE forstærkere. Dog er der til sub-forstærkeren sat et stereo til mono konverter på (Monacor SMC-1). Således subwooferne hver især spiller præcis de samme frekvenser, og man opnår et betydeligt højere hørebart lydniveau, da udfasningerne mellem hinanden mindskes, som så er det man kan høre i praksis. Kablerne fra Monacor konverteren går til SAE P500 (2x 500W 8 ohm klasse A/B) der med kablerne Harbinger Audio Vivre Duo på 2.5 meter er sat til hver Dali Suite S1.5 subwoofer.

Med top-forstærkeren, køres der direkte stereo over i SAE X-25A (2x 250W 8 ohm klasse A), og igen via Harbinger Audio Vivre Duo højttalerkablerne hen til hver Dali Rubicon 8 højttalerne.


<--Det at indstille lyden med EQ-->

Hvert rum har det der hedder egenresonans, som betyder der nogen steder i frekvensområdet er et utroligt højt boost, som ødelægger resten af lydbilledet. Derved kommer udtrykket ”ikke alla højttalere passer til rummet” fra. Men hvis man udligner forskellene ved hjælp af EQ således den målte frekvensgang bliver mere lineær, opnår man faktisk tilpasning af sine højttalere til rummet.

Da jeg fik mine Dali Rubicon 8 hjem, var der ekstrem meget dybbass, som jeg tænkte, hvad F*** sker der her. Derved satte jeg mig lidt ind i tingende og fandt frem til, at mit rum havde en stående ”bølge” ved 40Hz og 100Hz. Som rummet boostede med hele +10db, som er ret voldsomt, og bestemt ødelagde lydbilledet, og bassen var over alt og ikke til at kontrollere, den var upræcis og rumlende.

Efter jeg via Foober2000 installerede et EQ plugin, fandt jeg frem til, ved at køre en sinus tone der gik fra 0-150Hz, de steder hvor bassen var alt for høj, og fik den justeret ned de steder, således jeg nu opnår en mere lineær frekvensgang i bassen, og den blev derefter super præcis og stram, at høre på.

Kan godt være folk nævner ”uuuh ha, EQ, det jo skidt”. Dertil kan jeg svare: NEJ – det afhænger af formålet. Desuden forgår EQ’en her digitalt, og derved ikke lyd-tap i den forstand. Men gunvundet rigtig meget lydkvalitet i det lys af ”mere korrekt lydbillede”.

Det sat også fokus på at en højttaler i producentens lytterum, kan være nok så præcis i linær frekvensgang. Men når man så kommer hjem i sit rum, så er ALT fucket op. Derved har man ALDRIG helt den korrekte lyd, uanset hvor dyrt systemet er. Med mindre man tillader sig selv at sætte sig ind i akustikken såsom, plader på væggen, formindske romklang (echo) og EQ med mindskning af rummets egenresonans.

Så kan man faktisk med et anlæg til 5000kr, slå et til 10 milliarder, hvis det på 5000kr, er kalibreret efter rummet, og det til 10 milliarder, bare er smidt ind i rummet som det typisk er i de fleste hjem. BUM End of Discussion … Hehe lidt skarpt sat op, men pointen af det, er faktisk ikke helt gal.
Kommentér på:
Musikanlæg SAE/NAD på Dali højttalere
  •   20. jan 2015 Jeg kan sagtens følge dig. Det var også en af de ting der irriterede mig lidt. Men jeg valgte at leve med det i kontrast af hvad jeg ellers ville miste. Som var alt det gode man får ved at få delay forskyde sin enheder rigtigt og undgå faseforstyrrelser etc. som virkelig løftede lyden til nye højder. Men nu blev det så bare tid til at fokusere på SAE og DALI, så den røg ud af systemet for denne gang. smiley

  •   20. jan 2015 Hmm øv, støj i baggrunden er et absolut "no go" for mig. Så måske jeg skal hoppe på en løsning med en MiniDSP i stedet for.

  •   20. jan 2015 Der sker absolut intet. Du brænder ikke noget af. Så længe din effektblok ikke forvrænger, så er alt i orden. Men det du vil opleve er ret meget støj i baggrunden, da du ikke kan skrue helt op for den, for så smider den 10V ud. og typisk er Hi-Fi effektblokke på de 2.5V i indgangsfølsomhed.

    Men det finder du hurtigt ud af når du får den sat til. smiley


  •   20. jan 2015 Tak for dit forslag! Men hvad sker der når man putter behringer'ens xlr udgange ind i en hifi/consumer effektbloks RCA indgange? Så vidt jeg ved er spændingen ca den dobbelte på balancerede udgange i forhold til ubalancerede.

  •   19. jan 2015 Jeg vil helt klart anbefalede dig at se om ikke du kan låne et elektronisk delefilter processor, hvor du kan indstille som du vil. Eller købe et selv. Jeg kan klart anbefalede dig Behringer DCX2496, som jeg har brugt i mit tidligere setup.

    Ikke at du skal bruge det permanent, men så du har muligheden for at kunne prøve dig frem, så du finder det som lyder bedst.

    Jeg deler altid så stejlt som muligt, da jeg ikke ønsker frekvenserne skal blande sig, og der ikke skal være et "hul" i lyden.

    Så 48/oktav er helt klart at anbefale. Men det jo ikke sikkert du synes det lyder godt i dit setup. Så derfor anbefaler jeg dig at du prøver dig frem med et delefilter hvor du kan gemme dine indstillinger osv.


  •   14. jan 2015 Nu kan jeg se du har lidt erfaring med aktiv delefilter. Jeg går selv med tanken om og drive mine XTZ Divine med aktiv deling, og har kigget lidt på dette delefilter:
    http://www.marchandelec.com/xm44.html

    Man kan få moduler til alle frekvenser og slopes mellem 6db/oktav til 48db/oktav. Jeg aner ikke en dyt om hvilke overvejelser der skal gøres når man vælger slope. Men kunne tænke mig og prøve 48db/oktav ved alle delefrekvenser. og dele ved hhv 200Hz og 3000Hz. Det passive standard filter deler ved 250Hz og 2500Hz. Men eftersom mellemtonen er blandt verdens bedste, tænkte jeg den skal spille så bredt et område som muligt. Hvis du har nogle inputs eller råd så fyr endelig løs smiley


  •   14. jan 2015 12kHz skulle der stå smiley

  •   14. jan 2015 Jeg har for nyligt læst, at behringer ecm 8000 plejer og måle rimelig lineært optil 1kHz. Så du kan i teorien godt prøve den sammen med Dirac selvom du mangler kalibrerings fil, og så bare vælge Dirac ikke skal pille over de 12 kHz.

  •   14. jan 2015 For de interesserede, har jeg i dag lavet en meget mere uddybende og opdateret beskrivelse under kategorien "Bemærkninger".

  •   19. nov 2014 Dirac består af to programmer. Et til opsætning af lyd system, altså om det er 2.1, 5.1 osv. Og vælge hvilke sample rates filteret skal understøtte 44.1kHz, 48kHz osv. Derefter Kan man vælge om måle positionerne skal koncentreres omkring en stol, sofa eller et auditorium. Så starter målingerne hvor man så flytter mikrofonen rundt i sofaen for hver måling. Til sidst kan man så se den målte frekvensgang, og lave sin target kurve. Så beregner den et filter, som så skal loades i det andet Dirac program. Det program skal så køre i baggrunden altid. Begge dele holder op med og virke efter de 14 dage desværre.
    Så vidt jeg ved skal du have en USB mikrofon, eller en mikrofon forstærker der bliver til USB. Men du skal også have en kalibrerings fil til din mikrofon, da ingen mikrofoner måler 100% lineært.


  •   13. nov 2014 Thomas A
    Jeg har denne målemikrofon:
    http://www.thomann.de/dk/behringer_ecm_8000.htm

    Dirac programmet er jo noget af en pris må man sige... 2500kr for basic, og 4000kr for fuld suite... Håber dæleme programmet kan lave kaffe for den pris... Hehe. Men så det jo godt man kan prøve gratis i 14 dage.

    Men hvad så hvis de 14 dage er udløbet, så kan man vel ikke længere bruge sine pressets for lyden? Eller indstiller den noget et andet sted for en, eller hvordan fungere det lige kort beskrevet?


    Martin S.
    Pas på du ikke ser dig blind på THD, det menneskelige øre opfatter ikke under 0.1%, så selvom det ser flot ud, indikere det ikke at den derved vil spille bedre, renere, eller andet.

    Man har self. sine udgangspunkter at gå efter, når man vælger anlæg, men efter mine erfaringer, ser mange af os for meget blinde på de tekniske data, som reelt INTET har med lyden at gøre. Derfor har jeg lært. Lyt, lyt og lyt. Så finder du det der passer dig bedst.

    Hvis vi fx kigger på SAE, har den jo ikke imponerende spec. når vi samlinger nutidens forstærkere. Men den kan alligevel slå alt (efter min smag) hvad der er på markedet af det jeg lige har prøvet, som ligger mange ligaer teknisk set over SAE. Men den kan bare noget i velopløsthed som jeg ikke kan finde andre steder.

    Fx havde jeg NAD M3 forbi, for at se om den ikke var noget, fordi jeg elsker designet, og den ros den har fået. Jeg havde den i 1 måned, så røg den videre. Og jeg gav virkelig forsøget på at det var den jeg skulle have.

    Men jeg valgte SAE igen, som jeg har gjort igen og igen. smiley


  •   12. nov 2014 Det er gratis og prøve i 14 dage. Men du mangler nok en kalibrerings fil til din behringer?

    Ellers skal du have fat i en Umik 1, den koster dog en god plovmand. Ellers kan jeg komme forbi med min Xtz mikrofon. Så Koster det gratis.


  •   12. nov 2014 Martin S
    Ja "Hi-Fi" subs i 15" udgave, er ikke ret udbredte her i DK. Da "forbrugerne" vil have små total boostet subkasser der lyder a BÆ.

    Også derfor jeg er glad for jeg ikke nåede at sælge min subs, da de faktisk ikke er til at opdrive nogen steder, og hvis jeg nåede at få dem solgt og fortryd efter, så har jeg et problem, hehe. - Så er super glad for jeg ikke nåede dertil.

    De ældre Onkyo sæt, har været meget roste igennem tiden, jeg har kun prøvet en surround forstærker fra dem, og jeg var MEGET glad for den. Så jeg tror bestemt du kommer langt med de gode gamle. smiley


    Thomas A
    Uuuhh nice.. Det altid dejligt med nye input. Tror da bestemt jeg lige vil give det et forsøg. Og ja det du nævner der. Giver da stor anledning til at bruge det. For nej den EQ, er ikke optimal. Men den er optimal nok til at fjerne det værste.

    Men akustik er et nyt område for mig, så er først begyndt rigtig at sætte mig ind i det. Og kender derfor ikke alverden programmer fra den side af.

    Og jeg har en okay fornuftig målemikrofon fra Behringer, der fulgte med deres DEQ24/96, som jo egentlig gør det samme. Det at den udligner frekvenserne til lineær frekvensgang. Så med de midler jeg lige har, ville jeg da kunne gå i gang med at lege lidt med det nu. smiley


  •   12. nov 2014 Du burde næsten prøve kræfter med Dirac rumkorrektion en dag. Det er oplagt når du kører alt fra computer. Den eq du bruger nu laver med garanti lidt noget crap I fasen/tidsdomænet, ligesom enhver anden parametrisk eq gør. Dirac optimerer i tidsdomænet, og forbedrer dermed også impuls responsen som den eneste eq på markedet.

  •   12. nov 2014 Faktisk kan jeg lige give en side bemærkning…

    Man jo jo tit om at ikke alle højttalere passer til det rum man sætter dem i. Det er til dels også rigtigt. Men nu har jeg sat mig ret meget ind i akustik osv. og fundet af de væsentligste problemer omkring fx Bass området fra den pågældende højttaler kan løses ved EQ.

    Hvert rum har det der hedder egenresonans, som betyder der nogen steder i frekvensområdet er en utroligt højt boost, som ødelægger resten af lydbilledet. Derved kommer udtrykket ”ikke alla højttalere basser til rummet” fra. Men hvis man udligner forskellene ved hjælp af EQ således den målte frekvens gang bliver mere lineær, opnår man faktisk tilpasning af sine højttalere.
    Fx da jeg fik mine Dali Rubicon 8 hjem, var der ekstrem meget dybbass, som jeg tænkte, hvad F*** sker der her. Derved satte jeg mig lidt ind i tingende og fandt frem til, at mit rum havde en stående ”bølge” ved 40Hz og 100Hz. Som rummet boostede med hele 10db, som er ret voldsomt, og bestemt ødelagde lydbilledet, og bassen var over alt og ikke til at kontrollere, den var upræcis og rumlende.
    Efter jeg via Foober2000 installerede et EQ plugin, fandt jeg frem til, hvad at køre en sinus tone der gik fra 0-150Hz, de steder hvor bassen var aalt for høj, og fik den justeret ned. De steder, således jeg opnår en mere lineær frekvensgang i bassen, og den blev derefter super præcis og stram, at høre på.

    Kan godt være folk nævner ”uuuh ha, EQ, det jo skidt”. Dertil kan jeg svare: NEJ – det afhænger af formålet. Desuden forgår EQ’en her digitalt, og derved ikke lyd-tap i den forstand. Men gunvundet rigtig meget lydkvalitet i det lys af ”mere korrekt lydbillede”

    Det sat også fokus på at en højttaler i producentens lytterum, kan være nok så præcis i linær frekvensgang. Men når man så kommer hjem i sit rum, så er ALT fucket op. Derved har man ALDRIG helt den korrekte lyd, uanset hvor dyrt systemet er. Med mindre man tillader sig selv at sætte sig ind i akustikken såsom, plader på væggen, for mindske romklang (echo) og EQ med mindskning af rummets egenresonans .

    Så kan man faktisk med et anlæg til 5000kr, slå et til 10 milliarder, hvis det på 5000kr, er kalibreret efter rummet, og det til 10 milliarder, bare er smidt ind i rummet som det typisk er i de fleste hjem. BUM End of Discussion … Hehe lidt skarpt sat op, men pointen af det, er faktisk ikke helt gal. smiley


  •   12. nov 2014 Lasse B.
    Hvis jeg skal beskrive selve signalvejen fra computeren frem til højttalere lidt mere. Så starter vi fra USB stikket i computeren, hvor der er sat et 1 meter Viablue KR-2 A/B USB-kabel til, hen til en Musical Fidelity V-Link 192, som er en digital til digital konverter, der tager USB og omformer det til XLR eller Coaxial digital signal. Og derfra pga. af afstanden har jeg valgt at bruge et XLR digital kabel, som er på 7 meter, så jeg sikker på at afstanden ikke er et problem for overførelse, da XLR digital fra den professionelle verden, er bygget til afstande over 100 meter. Kablet er et Viablue NF-S2 (XLR), som er sat i NAD M51 D/A-konverteren. Derved har jeg holdt en så ren og problemfri digital linie-overførelse af musikken, frem til D/A-konverteren hvor alt det sjove jo sker.

    NAD M51’ern, er valgt dels pga. jeg jo ikke er rig, og den holder et fornuftigt pris-leje som D/A-konverter efter min pung, og jo gør det ganske godt hvis vi kigger på test etc.

    Den er hovedsageligt valgt pga. den meget roste og som NAD påstår ”verdens bedste digitale volumen kontrol” til prisen. Og jeg vil da give dem ret. Den går helt op til mine forventninger af at være en digital forforstærker. Således jeg sparer et led væk, som fx hvis jeg havde en D/A-konverter OG forforstærker, da man for hvert analogt led i sit system, uanset pris, vil der altid gå en smule lydkvalitet tabt.

    Og så det jo kun et plus at NAD M51 er super neutral i lyden, nogen vil måske sige den er kedelig og uden smag. Men jeg kan faktisk godt lide lyden ikke farves for meget, da jeg har mine SAE forstærkere til det, som lyder super godt.

    Fra NAD M51’ern, køres der analogt fra Phono stik (ville helt klat helst køre XLR, men det er bare ikke lige muligt), kablet er et Harbinger Audio Alvar Airo FMS på 1 meter. Som er forbundet til et analog delefilter (SAE 4000) der deler (efter mine præferencer og test lyt) frekvensen mellem top og bund ved 125Hz. Som er velegnet til musik. Ved film ville man typisk dele længere nede fx ved 80Hz. Så der er mening med galskaben. Fordi alt det sjove punch etc, ligger mellem 100-120Hz i elektronisk musik, har jeg erfaret. Så det vil jeg gerne have mine store subwoofere til at tage sig af.

    Fra delefilteret er der igen brugt Harbinger Audio Alvar Airo FMS (RCA/Phone) på 1 meter ud til hver af de respektive SAE forstærkere. Dog er der til sub-forstærkeren sat et stereo til mono konverter på (Monacor SMC-1). Således subwooferne hver især spiller præcis de samme frekvenser, og man opnår et betydeligt højere hørebart lydniveau, da udfasningerne mellem hinanden mindskes, som så er det man kan høre i praksis. Kablerne fra Monacor konverteren går til SAE P500 (2x 500W 8 ohm klasse A/B) der med kablerne Harbinger Audio Vivre Duo på 2.5 meter er sat til hver Dali Suite S1.5 subwoofer.

    Med top-forstærkeren, køres der direkte stereo over i SAE X-25A (2x 250W 8 ohm klasse A), og igen via Harbinger Audio Vivre Duo højttalerkablerne hen til hver Dali Rubicon 8 højttalerne.

    Så jeg tror bestemt at denne løsning er ret holdbar, og det lyder da ganske enkelt også fortrinligt smiley


  •   12. nov 2014 Martin S.
    Yamaha'en, ser da også ud til at være en super fin effektforstærker. Men har dog ikke haft lyttet på den før. Jeg synes bare generelt der er noget over ældre forstærkere. Tror det har noget at gøre med at vi har så meget fokus på at alt ikke må bruge strøm i dag. og om man vil det eller ej, vil det jo gå ud over lyden, idet forstærkeren begrænses i hvor meget strøm de trækker fra nettet etc.

    Og den Jamo sub du har med den 15" i, ser da super fin ud. Og INGEN tvivl om du skal have en mere, hvis du høre musik på dit system meget. Da det giver et meget bedre stereo perspektiv, så du ikke sidder med fornærmelsen over at du kan høre hvor sub-lyden kommer fra. uanset om det er film/musik etc.

    Jeg kunne i hvert fald efter denne erfaring ikke drømme om at køre med kun en sub igen, hvis jeg kan undgå det. Kan jo ikke gøres så meget ved det hvis man bare ikke har plads. Men ellers hvis man har, så det helt klart at anbefalede. Og det skal naturligvis være to identiske subwoofere. smiley



    Lasse B
    Ang. salg af subwooferne, havde jeg faktisk ikke tænkt på at erstatte dem med noget andet. Det det faktisk efter min mening er nogen af de bedre lydende subs, efter min smag.
    Så det var faktisk bare meningen at jeg ville køre rent system. Èn forstærker, èt sæt højttalere. Bum ikke mere i det.

    Men som jeg skrev til Martin, fik jeg dem heldigvis ikke solgt, således jeg lige tog chancen af af prøve om de kunne matche Rubicon. Med en kæmpe overraskelse over hvor meget bedre jeg kunne få bassen til at fungere, og det at jeg altså bare uanset hvad, elsker at spille med meget høje lydniveauer, og der kan 6.5" UANSET pris, bare ikke følge med, da den har sinde naturlige fysiske begrænsninger.

    Så blev faktisk rigtig glad for ingen lige havde budt på dem. Så jeg beholder dem helt klart. smiley

    Ang. hvordan jeg streamer musikken, så står det faktisk fint beskrevet i min "bemærkninger".
    Jeg har lagt alle mine CD'er ned i wave filer, således jeg opnår en så god lyd som muligt. Da trance musik ikke rigtig udgives højere end CD kvalitet, så selvom jeg kunne streame 24bit/192Khz, så tillader min musik genre det ikke lige pt.

    Men det genere mig sådan set ikke, har altid været vant til 16bit 44.1Khz, så det "nøjes" jeg fint med. Bare det ikke er lavere, som fx MP3 etc.

    Og problematikken omkring at computeren "farver" lyden, er løst med at man kan køre udenom alle Windows/Mac EQ osv. ved at man har et USB lydkort, og fx Foober2000 der kan køre med WASABI plugin, som streamer musik-fil-bit’en direkte til USB stikket. Og derved fungere computeren som en mindst lige så god digital kilde som fx en streamer til anlægget til 200.000kr, da digital ER digital.

    Faktum er også, at om man vil det eller ej, så læser en cd-afspiller UANSET pris altid bit-fejl, som betyder den er udstyret med software for at korrigere for dette. Men ved at en computer læser filer, er derfor "BitPerfect" og der vil ALDRIG være læsefejl.

    Så kan man selvfølgelig begynde at snakke om hvad der går tabt når man ligger cd-en ned på computeren som jo ikke kan undgås at være fra et CD drev. Derfor bruger jeg programmet Exact Audio Copy, som med flere indstillinger, hvis man sætter sig ind i det, faktisk kan gøre det utrolig godt, da den bit-aflæser hver eneste bit, som er sendt ud fra audioindustrien, således den kan udfylde de manglende bit-aflæsningsfejl. Alt det kan du læse mere om på deres hjemmeside.

    Men ingen tvivl om det bedste altid vil være at få filen direkte fra pladestudiets mixer. Og sådan kan man jo blive ved og ved.

    Men jeg mener denne løsning er holdbar nok hvis man går meget op i at sin musik er i orden, med de midler og muligheder man nu engang har. smiley

    Og så kan vi jo snakke om hvorvidt vi reelt kan høre forskel på de forskellige metoder. Men det jo en helt anden snak og en hel religion i sig selv. Da vi alle har forskellige oplevelser/opfattelser. smiley

    Bare allerede det at til fx Hi-Fi & Surround messen, som jeg var til i KBH, hvor udstillerne med deres anlæg til flere millioner, ville tillade fil-streaming fra computer etc. Må jo tale for sig selv, og derved være et argument for at det er kommet for at blive, og det bestemt ikke er en dårlig løsning. Ellers tror jeg ikke de havde gjort det. smiley


  •   11. nov 2014 Og så tænkte jeg, hvordan streamer du musik fra computeren til forstærkeren?

  •   11. nov 2014 Hej igen... Kom lige til at tænke på noget i forbindelse med det Martin S skrev.
    .. Jeg kunne jo se du havde sat subwooferne til salg inde på DBA.dk? Hvad havde du egentlig tænkt du ville udskifte dem med?


  •   11. nov 2014 Martin S.
    Det gjorde jeg nemlig. smiley
    De er super flotte og spiller også som de ser ud. Så det jo perfekt.

    Nej subwooferne blev squ. Jeg kom til ved et "uheld" lige at skulle prøve at høre det sammen. Det skulle jeg aldrig have gjort... Hehe
    Altså der er ingen tvivl om de Rubicon bestemt lyder fed i bassen. MEN, af de fysiske begrænsninger de nu engang har med deres 6.5" basser samt deres slaglængde, så kan de bare slet ikke det samme som en 15" med lang slaglængde og det må jeg sige at jeg ikke ville undvære. For skal jo ikke glemme at det musik jeg høre jo ER bass fikseret, og ved meget høje lydniveauer, der kan Rubicon slet ikke følge med når vi taler om 0-120Hz området. systemet kan som helhed spille tordnende højt med ekstrem bass dynamik nu, som var du foran koncert højttalere, men hvor lyden bare her er laaangt mere detaljerig og præcis. Så de sub's de bliver squ, hehe.

    Og skulle jo også have noget at putte 1000W i pr. kanal, som den sorte SAE P500 kan levere i 2 ohm. Da enhederne i subben er på 2 ohm. Hehe


  •   11. nov 2014 Nicolaj hvid L
    Jeg hørte dem første gang i hifiklubben, dog ”kun” Rubicon 6. Men hold nu K***, der er smadder på den bass, når man tager størrelsen i betragtning. Det har Dali virkelig gjort godt, og det gjorde jeg at blev solgt lige med det samme og så det jo kun positivt at den er så velopløst som den er, super ren lyd.
    Jeg var i øvrigt selv på Hi-Fi & Surround massen. Og fik taget 232 knivskarpe billeder. Samt der er beskrivelser fra udstillerne selv. Så du kan da genopleve øjeblikket ved at rulle forbi min hjemmeside:
    http://www.worldofhifi.dk/?page=expo/hifi_og_surround_2014


    Oldtimer
    Som jeg også har givet en smule udtryk for i ”bemærkninger”, så kan jeg vidst ikke benægte, at jeg også er en smule glad for SAE forstærkerne, faktisk ret meget. Det er bestemt de bedste effektforstærkere jeg har haft og jeg har faktisk haft ret meget forskelligt igennem tiden. Og jeg må give SAE ret i deres design filosofi. At de kun byggede verdens bedste forstærkere, der skal kunne holde til alt tænkeligt og skulle kunne holde i en menneske alder. Og det beviser de jo ved de stadig køre upåklageligt. Så det kan anbefaledes at selvom det er fra 1980, så kan det stadig slå markedets udstyr. smiley


    Lasse B
    De lyder super lækkert. Som jeg skrev øverst, så hørte jeg dem først i hifiklubben, og det var sammen med B&W CM9, de nye gulvhøjttalere. Og jeg må sige at i forhold til dem, så slår de B&W væk med deres bass volumen, de lyder bare meget mere robust og præcist. Mellemtonen såsom stemmer etc. Var en smule bedre ved B&W, men så kom diskanten ved Rubicon, og den er uden samligning som bassen også var. Her er den virkelig detaljeret og med enormt åbenhed og utrolig silkeblød lyd.
    Jeg er helt solgt på de her Rubicon, og jeg er sikker på med Rubicon 8, at jeg er sikret virkelig fede højttalere i rigtig mange år frem. Ellers ville det dæleme være en skam at bruge 32.000kr på dem. Hehe.


  •   10. nov 2014 Velkommen

  •   10. nov 2014 Velkommen

  •   10. nov 2014 Åh hvad... Hvordan lyder de nye Dali Rubicon 8? Er du glad for dem?

  •   10. nov 2014 Fede højtaler

  •   10. nov 2014 Velkommen

Annonce