{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.554 visninger | Oprettet:

Mads Bach K
Mads Bach K
Tilmeldt:
2. jul 2017
Følgere: 5 Emner: 3 Svar: 2

JBL selvbyg af toppe {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen

Jeg skal igang med at lave to toppe. Jeg har købt enheder, da jeg fik chancen for et rigtig godt tilbud (tror jeg smiley )

Højtalerne behøver ikke at være de skarbeste i klarheden. Det er vigtigere de kan larme, da de skal bruges til ungdomsfester...

Enheder:
2x http://www.jblpro.com/pub/components/2445J.pdf

2x https://www.jblpro.com/pages/pub/components/2226.pdf

Jeg har to overordnet problemer -

Første problem omhandler delefiltre. Skal jeg vælge et aktivt eller passivt? Jeg tænker umildbart at dele ved 1khz (max, måske mellem 600 og 800), fordi basserne klarer 1200hz og hornene 500hz. Bliver det for dyrt at lave passive delefiltre frem at købe et aktivt?
Jeg har ikke lavet så mange filtre selv førhen, så jeg havde faktisk bare tænkt at købe et færdigt lavet (ved godt det er en nem løsning, som er noget rigtig l*rt lydkvalitets mæssigt - men de skal som sagt primært bruges til fester og ikke til hifi), men efter som det er 8 ohms basser og 16 ohms horn, tænker jeg ikke jeg kan koble dem på samme filtre (right?). Er der nogen der evt. kunne beregner delefiltre, hvis det ikke er bedre med aktive?

Andet problem er kabinetter. Der sidder "tragt" på hornene. Skal de bygges ind i nogen kasser, for at optimere lyden, eller skal de bare sættes i som det nu passer?
Højtalerne skal som sagt kunne larme. Mest muligt! Hvilke kasser skal jeg lave til basserne? De skal som minimum kunne spille op til 500hz, da hornene står fra der. Jeg har tænkt på at lave en form for hog scoops, da jeg har læst man får rigtig meget lyd for pengene, og så synes jeg det kunne være spændende at lave, da de umildbart er sværere at bygge end en "alm bass reflex kasse". ( Jeg læser til tømrer). Men er de ikke mere beregnet til decideret bunde/subs? Eller findes der nogen der kan nå de minimum 500hz, eller er det mindre vigtigt at de kan spille op til 500hz?

Jeg håber i vil hjælpe med de (rigtig) mange spørgsmål!

Mange venlige hilsner fra Mads smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  JBL selvbyg af toppe
Kommentér på:
JBL selvbyg af toppe

Annonce