{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.496 visninger | Oprettet:

Valg af komponenter til delefilter. {{forumTopicSubject}}

Godaften godtfolk..

Jeg er i gang med et "lille" DIY projekt, og til dette skal jeg bruge nogen delefilter komponenter.

Spoler til basenhederne har jeg styr på, men jeg er lidt vildrede omkring stumper til diskant og mellemtonen.

Jeg har vedhæftet et grov diagram over de værdier jeg skal bruge.

Diskant er en Wavecor TW030WA07 og mellemtone er en 6½" der stammer fra en Boston Acoustics T-1030 gulvhøjtaler.
Det giver en ide om hvor vi kvalitetsmæssigt ligger hvad angår enheder.

Spørgsmålet er så, hvad skal jeg skrabe sammen af komponenter for at få en ordentlig lyd ud af det?

Prismæssigt? Ja det behøver jo ikke sprænge banken, men vil hellere give lidt ekstra for ordentlig kvalitet!

Lad mig høre hvad folk har af gode erfaringer og forslag smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg af komponenter til delefilter.
  • #1   4. feb 2015 Prøv at kigge på monacor.dk de har en masse og go kvalitet

  • #2   4. feb 2015 skal vi ikke se nogle billeder smiley
    lyder spændende


  • #3   10. feb 2015 den der modstand på din mellemtone, den skal væk.... den bliver VAAAAARRRRRRMMM trust me

    hvad har du af data på dine enheder?


  • #4   10. feb 2015 Grunden til den modstand er for at kunne dæmpe eller fremhæve mellemtonen. Samme med diskanten.

    Har kun data på diskanten.
    Resten af enhederne og diagram til opbygning af filteret har jeg fået fra en bekendt.
    Så har desværre ingen data på enhederne.


  • #5   11. feb 2015 så du sætter en modstand på din mellemtone for at FREMHÆVE den?????

    for den gør jo det akkurat modsatte..

    men du kan ikke bare lave et filter på formodning, om noget du engang har hørt en sige som måske engang kunne være virkede....

    skriver det lige IGEN for at præcisere......

    først vælger man enheder efter deres db niveau (og efter hvad klang i lyden man egentlig ønsker, men en helt anden sag)

    derefter beregner man et optimalt kabinet (nogle vælger også bare at kaste enhederne i et tilfældigt kabinet, og resultatet bliver derefter selvølgelig)

    Så får man måle impedance, og et par frekvenskurver på hver enhed

    dem putter man så ind i et simuleringsprogram fx lspCAD og så simulerer man et filter DÉR..................

    og når man så har et filter der arbejder godt sammen med enheder, kabinet og baffel..... SÅ begynder lytte trimningen.....

    hvis du har brug for hjælp, så sig til, jeg kan måle det hele for dig, og hjælpe dig med filter...

    for kan se et par fejl i det filter der, som ikke helt spiller max


  • #6   11. feb 2015 Lad mig lige præcisere det lidt mere smiley

    Modstanden kan varieres op eller ned for at "styre" niveau af henholdsvis diskant og mellemtone.
    Sådan fik jeg det forklaret.

    Jeg har købt enhederne, fået diagram over filter og samtidig forslag til kabinet for at det vil passe til enhederne.
    Jeg går stærkt ud fra at det er korrekt når vedkommende i forvejen har erfaring med denne sammensætning smiley

    Men jeg skal så have fundet ud ad hvad komponenter jeg skal bruge. Altså hvilken fabrikater der er værd at kaste penge efter.

    Har fået foreslået Bennic kondensatorer og modstande, samt wicon og Monacor spoler.

    Men har ærligt talt ikke nogen ide om hvordan de lyder.


  • #7   11. feb 2015 Der hvor du skal bruge dine penge, det er i serie med enhederne, altså kondensatorer i diskant filteret, og spoler til mellemtonen.

    Men kan se du bor i Østjylland, du er velkommen til at kigge forbi Egå, så vil jeg gerne måle og det hele, skal ikke koste noget


  • #8   11. feb 2015 Er Det en 2 vejs?

  • #9   11. feb 2015 Okay smiley hvilken fabrikater har du god erfaring med?

    Det må vi lige se på når der er lidt tid til det.

    Det er egentlig 3,5vejs.
    Der kommer to 8" til at tage sig af det dybe. En til omkring 80hz og der kører op til 150hz. Og der tager mellemtonen jo så over.


  • #10   11. feb 2015 jantzen cross caps er rigtig gode til prisen synes jeg, men bruger også selv mundorf surpreme

  • #11   11. feb 2015 Mundorf har jeg faktisk kigget lidt på.
    Det er også til at komme til for penge smiley


  • #12   11. feb 2015 men hellere et helt korrekt konstrueret delefilter med billigere komponenter, en et der er kastet sammen med de dyreste man kan finde.....

    det billigste vil i det tilfælde være KLART bedst


  • #13   11. feb 2015 Jamen hvis det bliver bygget efter det diagram, så skulle det jo være i orden smiley

    Kan dog se at hvis jeg blandt andet vælger mundorf suprem, så bliver det dælme da hurtigt dyrt smiley


  • #14   11. feb 2015 har faktisk mine tvivl...

    MIT råd, ville være at bare prøve at bygge det op af de billigste filter komponenter, og så lytte det INDEN du bruger penge på dyre komponenter


Kommentér på:
Valg af komponenter til delefilter.

Annonce