{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.256 visninger | Oprettet:

Delefilter - En generel forklaring ? {{forumTopicSubject}}

Hej forum !
Er helt ny indenfor selvbygger faget og har nu siddet og søgt og læst og læst...... og læst i 3-4 dage nu.
Er stadigvæk mega i tvivl omkring delefiltre !

Er med på at der findes MANGE fine begreber, forkortelser og fine ord osv. indenfor den her verden, blev overrasket over hvor kompleks det faktisk var, så forklar den venligst på nybegynder niveau.

Det jeg specielt er i tvivl om f.eks her:
http://www.discoworld.dk/product_info.php?cPath=302_314&products_id=5933

Er "Crossover frequency" der står 3000 Hz, derudover, for mig at se, intet om hvor den deler i Hz osv. ??

Og 2nd spørgsmål:
På et tovejs filter kan der f.eks så 2,5 Khz. Betyder det så at Low indgangen er f.eks 20-2500 Hz og HIGH er >2500 Hz.
Tænker bare at det lyder underligt hvis en sub skulle køre op til 2500 hz ??????

Håber nogen kan forklare, er ved at blive sindsyg af at læse og blive mere forvirret end klog smiley

God dag derude !


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Delefilter - En generel forklaring ?
  • #1   5. aug 2012 Crossover frequency = delefrekvens.

    At et tovejs filter deler ved 2,5 kHz, betyder at den ene ht enhed, dækker området under nævnte frekvens, og den anden det over. Så det har intet med en sub at gøre, en subwoofer benyttes for det meste fra omkring 100 hz og ned efter.





  • #2   5. aug 2012 det delefilter du har fundet der, det er til fx en lille tovejs standerhøjttaler.

  • #3   5. aug 2012 men du skal så vide, at man kan IKKE bare lave et delefilter og så sætte to random enheder til, et delefilter laves nøjsomt til hver eneste enhed, skifter man så en enhed, så skal filteret laves om igen

  • #4   5. aug 2012 Ja som der bliver sagt så er Crossoverfreqency = delefrekvensen mellem f.eks. en mellemtone og en diskant.

    Det kan typisk være omkring 3500 hz det deler.

    Men så noget andet der er på tale er så os hvor "stejlt" den deler det.. det kan være endten: 6,12,18,24 db i "flankestejlhed" som det hedder med et fint ord.

    Og det betyder hvor hårdt falder kurven.. jo større et tal den falder med jo stejlere falder den..

    http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articleid=1774&zoneid=2 - der er lidt om det der..


  • #5   5. aug 2012 Aha, fedt ! Så var der da noget der var som jeg havde troet.
    Men hvorfor kan man så købe færdiglavede filtrer når selvbyg er = Special byggede filtrer smiley ??

    Derudover hvis man finder et 3-vejs filter der deler ved 200-2500 og det er det man ønsker til sine enheder, hvorfor skulle man så bygge selv hvis det præfabrikerede er af god kvalitet :)??

    Står og skal bygge en festivals-radio, ret lille format, spørgsmål igen:
    Kan man ikke "nøjes" med et præfabrikeret delefilter og så bygge en boombox som spiller højt, deler ved de rigtige frekvenser og som lyder bare nogenlunde godt ?
    Min point: Er med på at hvis man måler, bygger selv, studere det ned til mindste detajle og købe det HELT rigtige ind, ja så kan man sidde og få en tårer i øjenkrogen over et stykke mozart - Men kan det ikke lade sig gøre at bygge selv uden at skulle være ekspert ind til benet og så bruge et delefilter som er lavet for en og få et resultat der minder om en håndværker radio ??


    Jakob Kårl: Også en af de ting jeg var i tvivl om, fedt du lige nævner det, har ikke læst det hele endnu, gør jeg engang her i aften. Takker !


  • #6   6. aug 2012 Går ud fra når ingen svarer at i er så entusiastiske at typer som mig bare skal ud herfra eller ingen gider hjælpe nogen som gør noget halvt.
    Men må prøve mig frem så :\ Hygge...


  • #7   7. aug 2012 Ja ved godt det ikke ligefrem er den helt rigtige tone, men sorry to say er jeg ret træt af forums hvor alt andet end det bedste af det bedsteste creme de la creme af de ypperste dyreste shit man selv laver og producere fra bunden og får håndbragt fra en fabrik ikke er godt nok. Slækker man lige på EN detajle er det bare ikke godt nok. Det er computer, motorcykel, hifi og et par andre generelle forums jeg har været på indtil videre for indstillingen er sådan.
    Det er 100% fair nok er folk er entusiastiske og synes det er mega mega fedt at der findes sådanne mennesker, er jeg selv med nogen ting. Men hvis man ikke kan acceptere at nogen måske ikke lige går lige så meget ind i det som en selv (måske har de andre ting som de gør det med ??) og evt. ganske simpelt ikke VIL have noget high-end sygt dyrt og godt grej som er custom made/bygget og simpelthen bare ikke gider hjælpe pga. netop det, så er det sq sunket for lavt.

    Et høfligt svar som "Synes ikke det er fedt når man ikke gør sådan og sådan, men at du vil kan jeg jo ikke sige noget til.
    Prøv evt. med den og den enhed og dét delefilter, så får du OK lyd, ikke noget jeg selv ville gøre men det tror jeg er det du søger"

    Så har man sq både sin ære på plads og har hjulpet en et skridt videre på vejen med et godt indtryk og hvem ved, måske blev jeg mega entusiastisk en dag ......Alle starter et sted.



  • #8   7. aug 2012 Jeg forstår udemærket godst hvad du mener..

    Men det er jo ikke sikkert folk er på når du er på lige til atr kan svare..

    Men en anden ting er, at det projekt du er igang med kræver ret mange lytteprøver o.s.v. inden det er i skabet.. fordi den skal vel bruges udenfor? og ikke indendøre.. så er der en del ekstra ting der skal tages højde for når det gælder udendøres lyd..

    både alt muligt med "delay" og ting og sager.. og det er ikke til at gøre i et pasivt filter.. der skal man over i noget aktiv deling..


  • #9   7. aug 2012 jacol FÅRLIG kårl, udtaler sig ENDNU en gang om noget han ikke aner noget om.

    selvfølgelig kan man lave et delay imellem enhederne på et passivt filter, men det er selvfølgelig inden for et mindre område. det samme gælder sig for et aktivt filter

    DUDEN

    jeg forstår dig jo godt, med at vi er entusiaster, men forstå det så den anden vej, der kommer en HEL masse på diverese fora hvor det bare skal være noget klamp, og tror de kan hoppe over den lette vej, den attityde er SÅ trættende i længden

    men de løsninger man skal vælge, skal selvfølgelig også være tilsvarende det resultat man forventer. og er det bare til en boombox, jamen så kan du sagtens bruge et pre bygget filter, det havde jeg nok selv gjort...

    gav det lidt mening.

    alle starter i det små, også jeg (selvom det jeg har ikke er verdens bedste/flotteste) men den dag hvor du vil lave noget du bliver glad for hver dag og som er mere serisøst, jamen så er der også hjælp at hente her..


  • #10   8. aug 2012 Hifitossen og Ronnie:
    Kan godt se det den anden vej også, og fik vidst også skrevet lidt mere end jeg egentligt havde regnet med smiley Er selv super entusiastisk med nogen ting så forstår godt, her virkede det bare lige som mentaliteten med at "Hej jeg skal bruge en lille bowle til 2 guldfisk, hvad skal jeg købe"
    "Jaaaamen sådan et 4000 liters krystalglas akvarie med hiflex 9000 pumper til 8000 kr stykket, ellers er det bare ikke godt nok"

    Men sådan er det så slet ikke kan jeg se, fedt smiley

    Det er NETOP "kun" en boombox der bare skal spille højt og når jeg mener godt, tja så er det nok 2 vidt forskellige ting der kommer på lystavlen ved henholdsvis dig og mig. Jeg mener bare at den ikke skal "spille over" ved volume 2 / 20, gerne være bare lidt bass - Thats it.
    Er håndværker så den kommer aligevel til at blive spillet oven i boremaskiner, save, hamren, råben osv.


    Men hvis jeg nu i denne omgang ikke vil ud i at lave egen delfilter og indstille med mikrofoner og diverse måleudstyr osv osv. og bare vil have noget "larm" smiley
    Er det så at bruge de 2 billige 35wrms 4" 50-20000 Hz højtalere til Bil jeg har liggende i kælderen (billige)
    Eller købe Diskant, mellemtone, Sub og delefilter dertil ? Eller kun mellemtoner og sub ?

    Fordi min fornemmelse siger mig at får jeg sammensat et godt sæt Sub/mellemtoner og noget delefilter af en art så bliver jeg glad for den !
    Det er bare hvad for et (nogle?) delefilter jeg skal have til hvilke enheder OG hvor mange ? Man kan vel godt købe en rigtig god sub og 2 eller 4 små mellemtoner ?

    Er godt forvirret kan i nok høre.


  • #11   8. aug 2012 Lyder sq godt Hifitossen.
    Har 2 som beskrevet 4" 35w rms, købte dem for lang tid siden så prøver lige med dem.
    Tja har kigget på den her:
    http://www.wupti.com/Produkter/TV-HIFI/Biludstyr/KD-R331E/JVC-KDR331E.html

    4x 50 Watt i forstærker i den, men det er vel ikke ligefrem en god forstærker. spørgsmålet er bare hvordan den trækker dem ?

    Og køber jeg en forstærker der kan sættes 2 højtalere og en sub til, så er det bare at køre linie ud fra autoradio og så virker det hele (intet delefilter osv?)


  • #12   9. aug 2012 Kanon. Nej men regner heller ikke med at smide sub i lige p.t så skal det ihvert fald være direkte forfærdelig lyd hvis det skal overvejes smiley

    Tak for hjælpen ihvert fald ! Er både blevet klogere på nogen ting og på hvor stor en verden det egentligt er ! Troede faktisk ikke det var SÅ avanceret smiley Respekt til jer der bare kan det shit !


  • #13   9. aug 2012 Heh lige et spørgsmål til hvis nogen skulle have lyst.
    Mig og en kammerat kom til at diskutere hvordan man egentligt beregner på forbrug højtalere og om man kan ?

    Diskussionen gik på om man bare regner ampere ud på normal vis ( I=P/U)
    Og om det kan passe ? Vi fik mange ampere på højtalere som vi vidste kun var monteret med 1,5 kvadrat kabel men hvor ampere var så høje at det ville kræve 4 kvadrat f.eks.

    Igen overført til dét anlæg jeg f.eks bygger. Kan man regne forbruget ud nemt og så sige at batteriet holder så og så længe, eller hvordan :)?


  • #14   10. aug 2012 du tager den aktuelle watt der står bagpå din HU, det bruger den MAX

  • #15   10. aug 2012 IKKE hvad de skriver hvad den leverer i effekt, for den leverer ikke andet end 2*10-13watt


  • #16   10. aug 2012 Ronnie: Cool tak !

    Hmm. Tror lidt grunden til at jeg ikke helt ville lave det på den "rigtige" måde og springe til den nemme løsning var at hvis jeg skal lave det ved at lave mine egne delefiltrer og justere ind, lave en kasse hvor lyden bliver helt rigtigt osv. så skal jeg spørge jer om ALT som i A L T. Hvilke komponenter, hvor mange, hvordan sættes de sammen, hvilke enheder, hvilket batteri, hvordan sættes det til osv osv osv.

    Selvfølgelig ville jeg da nok kunne blive guided igennem det, har en del erfaring indenfor lodning og computere og er elektriker såååh, men måske er det også lidt frygten for at stå med alle delene og få 30% af hjælpen og så går i død i at hjælpe med alle de spørgsmål og så står jeg der med lorten i hånden smiley

    Men sad faktisk her i dag med den der fornemmelse i maven af at, hvis jeg bare klasker noget sammen med de der 4" enheder. At jeg vil, som den gør-det-selv type jeg er, fortryde det og tænke at jeg sagtens kunne have lavet noget med nogle diskanter og en god lille subwoofer som spillede 2 gange bedre eller sådan noget.

    Men uden at lyde som om jeg vil springe over hvor gærdet er lavest: Er der så kun ÉN udvej og det er lave egne delefiltre, bygge den HELT rigtige kasse måle, justere, måle, justere, måle justere, og så bliver det MÅSKE perfekt eller går helt i vasken ??

    Eller kan jeg "nøjes" med at lave mine egne delefiltre så de passer perfekt til enhederne, og så bygge det pænt ind i en kasse med resten af grejet og så skulle det ellers spille bare sådan nogenlunde ??

    Spørger fordi at hvis det er noget med man kan hente, for mig, u-hørlige forbedringer ved at gøre det helt store arbejde kontra "bare" at lave sine egne delefiltre så vil jeg 100% helst dét.

    Håber i kan finde hoved og hale i romanen smiley


  • #17   10. aug 2012 Skal lige pointeres, uanset hvad vil jeg gerne have hjælp med at bygge et ordenligt anlæg der skal give noget lyd !
    Er mere eller mindre hooked på at smide nogle mellemtoner i med en rigtig god subwoofer (4-5,5 Tommer - Mobilitet).



  • #18   10. aug 2012 hvis jeg var dig, så ville jeg finde nogle komponentsæt med delefilter, og så sætte dem i, det er det letteste og bedste resultat taget dit projekt i betragtning.

    at lave et delefilter, kræver at du får taget akustiske målinger og impedance målinger af det hele, og så bruger man et par timer på at simulere det i LSPcad

    derefter køber man delefilterkomponenter og bygger det, og derefter skal man lytte trimme det

    så det er en lang vej til slut

    skal du bare have noget til arbejde, så gør som jeg skriver ovenfor


  • #19   10. aug 2012 Ja det lyder som en lang og sej omgang, specielt når jeg går direkte fra næsten helt uvidende til dét smiley Derudover lyder det som om det både kræver programmer og halv-dyrt grej.

    Fedt det kan lade sig gøre anyways ! Dog er jeg ikke faldet over komponent sæt endnu med subwoofer under 8 Tommer - Noget du evt har links til ?

    Derudover vil jeg lige høre din/jeres mening om det her:
    http://www.ebay.co.uk/itm/Boss-BX35-3-way-Electronic-Crossover-FREE-CELL-ANTENNA-/280607003545?pt=US_Signal_Processors&hash=item41557b1399#ht_1364wt_1163

    Elektronisk delefilter, findes i mange afskygninger på ebay, noget der duer sådan generelt (hvis man finder det rigtige) eller er det generelt bare noget man skal holde sig langt væk fra ?
    Så bare man kunne indstille gain, frekvenser og sådan lidt så virker da til at være ok ?

    Tak for hjælpen indtil videre, hvad skulle jeg dog ende ud med hvis jeg ikke havde spurgt herinde først og fået god hjælp smiley


  • #20   10. aug 2012 jeg synes du bare skal finde et sæt 6,5" komponentsæt, og så lave et kabinet til det.

  • #21   10. aug 2012 Yes, ville bare lige undersøge muligheden først smiley Subwoofer synes jeg lige bedst kontra komponentsæt, men "let-heden" i komponent sættene gør det jo også attraktivt smiley
    Men det er slet ikke værd at prøve de der elektroniske crossovers ? Kan godt se det er svært at vurdere hvis du ikke har erfaring med dem.


  • #22   10. aug 2012 jo det er det da, men så skal du have en 6 kanalt forstærker for at det kommer til at spille. det er da uden tvivl en hel del at gøre ud af det hvis du skal bruge den på arbejde bare

  • #23   10. aug 2012 Ja ja har aldrig sagt jeg ikke vil gøre noget ud af det smiley Tvivler bare på mine evner og lyst til at gå i dybden med målinger, justeringer og selvbyg af delefiltre smiley
    at bruge tid/penge på elektronisk delefilter, en god lille forstærker og lidt gode komponenter giver jo kun pote i sidste ende !

    Bær over med mig: Hvorfor en 6-kanals ?
    Tænker at jeg kun vil køre 1 diskant 1 mellemtone 1 sub, kan en 4 kanals så ikke gøre det ?
    Er lidt hooked på at købe det jeg har skrevet ovenfor, elsker musik på et bare nogenlunde godt anlæg, vil gerne ned omkring de der 30-35 hz ihvert fald.


  • #24   15. aug 2012 Har lige et spørgsmål:
    http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-delefilter/vnr/120120/

    Et 2-vejs delefilter som deler ved 2500 Hz
    Ifølge diagrammet tager mellemtonen alt fra 20 hz til 2500 hz.

    Giver for mig ingen logisk mening, det skal den da ikke ?? eller tager jeg fejl ?


  • #25   15. aug 2012 når det er et 2vejs filter du kigger på, så hedder det ikke en mellemtone, men en BAS/MELLEMTONE

    og den skal spille op til 2500hz, og diskanten spiller FRA 2500og opad indtil den ikke levere mere lyd


  • #26   15. aug 2012 På den måde.

    Takker !


Kommentér på:
Delefilter - En generel forklaring ?

Annonce