{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.041 visninger | Oprettet:

Ny sub {{forumTopicSubject}}

Hejsa hifidalleri

Jeg kom til at tænke på om man godt kan købe en ny og støre sub enhed og så lave sin egen kasse og bruge forstærkeren i mit Logitech Z-5500
Link: http://www.logitech.com/en-us/speakers_audio/home_pc_speakers/devices/224


Jeg syntes bare godt jeg kunne bruge lidt mere bas og hvis det kan lade sig gøre er det jo en klart billiger måde end at købe et helt nyt anlæg smiley

på forhånd mange mange tak :D:D


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny sub
  • #1   8. maj 2010 christian T
    Ville jeg ogs meget meget gerne men jeg har ikk pengene smiley


  • #2   8. maj 2010 det kan sagtens lade sig gøre...

    men bar sørg for at finde en subwoofer med en højere følsomhed end den nuværende, ellers er det ligegyldigt...


  • #3   8. maj 2010 MikkL !
    Jeg tænker også på en der er støre der sidder jo en 10" i så en 12"-15".
    Jeg ved bare ikk såe meget om det såe kunne du ikk komme med en ide til en sub der ville kunne bruges sammen med sættet? smiley ville være super fedt smiley


  • #4   8. maj 2010 Eller kan man koble en anden sub sammen med den på en eller anden mystisk måde? smiley

  • #5   8. maj 2010 vil ikke anbefale dig at sætte 2 forskellige subs sammen... de har begge 2 forskellige membran vægt og vil derfor ha forskellige toneskift...

    hvis du hører en ad gangen vil du ikke høre forskel, men når de spiller på samme tid vil den ene skifte tone en anelse senere end den anden, og det vil lyde dumt...


    men du kan godt koble en større en til, du skal bare vide hvor meget effekt forstærkeren smider ved en given antal ohm...


  • #6   8. maj 2010 Jeppe S
    Øhhhm det ved jeg faktisk ikk :s


  • #7   8. maj 2010 der står på kassen hvor kraftig forstærkeren er...

    ellers står der på den anden side af forstærkeren, den der er inde i kassen...


  • #8   8. maj 2010 MikkL !
    Okay prøv og kigge det link der, der er oven over og så gå ind på specifikation Så er der nogle oplysninger om den smiley


  • #9   8. maj 2010 så lige i linket at den smider 188watt RMS ved 8 ohm...

    det er OK til at få liv i en ordentlig subwoofer... smiley


  • #10   8. maj 2010 Okay kan du anbefale en der ikk er for dyr smiley

  • #11   8. maj 2010 nej, kan jeg ikke... smiley

    kender ikke nok til stue enheder til at jeg vil anbefale noget endnu... smiley


    men den her kunne måske være et bud ??
    (link fjernet)


  • #12   8. maj 2010 Okay smiley
    er det lige til at bygge at bygge og afmonter forstærker fra den gamle sub altså med ledninger og sådan smiley


  • #13   8. maj 2010 det surround sound sæt jeg har haft... der kunne jeg skrue nogle skruer ud og afmontere ledningerne uden problem... self ikke den ledning til strømstikket... men alle de andre var ingen problem..

    og så er det bare at bygge det over i en anden kasse med 63 liter og 2 gange 70mm port, som er anbefalet til den enhed jeg har linket til..

    dog er der sikkert nogle enheder der er bedre end den jeg har linket til...


  • #14   8. maj 2010 MikkL !
    okay det er bare fordi at min far ikke tror på at det kan lade sig gøre (Han er lidt gammeldags hvad højtaler andgår) smiley

    men jeg tror godt at det kan gå med den sub du linket til jeg ska bare ha noget mere bas smiley
    og det bliver brugt til musik, film og Playstation spil smiley


  • #15   8. maj 2010 det kan sagtens lade sig gøre...

    for selve forstærker modulet kan du tage ud af kassen og så få det over i en anden kasse...

    dog kan det være at Logitech har gjort det sådan at du ikke kan tage forstærker modulet ud af kassen...

    men hvis du så ikke går efter udsendet, så kan du bruge subwoofer kassen som forstærker og så bare lade 2 ledninger gå ud til den nye bass fra udgangen på forstærkeren...

    så det kan sagtens lade sig gøre... det eneste problem kan være at forstærker modulet ikke kan pilles ud af kassen... men derfor kan du stadig få en anden subwoofer til at spille med den forstærker...


  • #16   8. maj 2010 Okay jeg prøver og se hvad der sker smiley

    jeg tror nok man kan tage den af der sidder i hvert fald skruer og jeg mener at jeg har set en film på youtube om det.

    så det er jo bare og komme i gang:D

    Mange tak for hjælpen smiley


  • #17   8. maj 2010 christian T

    Jeg tror vist ikke at du skulle snakke, vedr. Om at anskaffe sig et bedre anlæg. Alle anlæg kan være "lige gode", men der hvor forskellen virkelig er, det krav vi som forbuger/ejer stiller til anlægget om kvalitet og om lydkvalitet osv.

    Rasmus Collstrup P

    Jeg har lige kigge på spec. over den subwoofer som du havde har, jeg ser at det er en 10 tommer enhed som der sidder i den som du har nu, men det som er et rimelig vigtigt oplysning, det er hvor meget strøm din forstærker trækker ud af din stikkontakt. For hvis strøm forbruget ikke er særlig højt, så vil jeg ikke anbefalde dig at anskaffe dig en 12 eller en 15 tommer enhed, fordi det kræver en stor forstærker med en stror strømforsyning, for at kunne trække den størrelse enhedder korrekt.

    Så kan du se bag på din nuværende sub og se hvor meget den bruger i strøm?


  • #18   9. maj 2010 Dennis V
    Der står 230V - 50HZ 1,5A smiley


  • #19   9. maj 2010 hehe oki der står ikke noget om hvor mange watt?

  • #20   9. maj 2010 Nej der står ikke noget med watt smiley

  • #21   9. maj 2010 oki, så vil jeg ikke anbefalde dig at gå højre op end 10 tommer enheder, for jeg tror ikke at din forstærker får strøm nok til at trække en større enhed.

  • #22   9. maj 2010 Når okay kan man så sætte en ekstra til eller er det dumt? smiley

  • #23   9. maj 2010 ja hvis der udgange til det og den anden subwoofer også har sin ejen forstærker, så ja. Men ellers ville jeg ikke gøre det.

  • #24   9. maj 2010 Når okay så må jeg nok heller lade vær med det smiley

  • #25   9. maj 2010 men ellers mange tak for hjælpen smiley

  • #26   9. maj 2010 Ville du sige at det godt kan lade sig gøre? smiley

  • #27   9. maj 2010 nok lidt et dumt spøgerosmål men Hvad er det?

  • #28   9. maj 2010 Okay men der er jo surround
    og så er sådan en forstærker jo ogs lidt dyr smiley


  • #29   9. maj 2010 Jeg ville bare have haft en anden enhed til mit Logitech system og så bare ha brugt forstærker der sidder i men hvis ikk det kan lade sig gøre gidder jeg ikk til at eksperimentere med noget andet smiley

  • #30   9. maj 2010 Okay øv smiley
    jeg lader bare vær så smiley


  • #31   10. maj 2010 jeppe s:
    hvad er det for noget vrøvl...

    selvfølgelig har størrelsen på en enhed noget at sige hvor svær den er at trække...

    jo større enhed, jo større membran areal = mere kontrol kræves fra forstærkeren...

    og så at du også anbefaler ham at få en mere bas i hans system... ? du mener vel hvis det er den samme enhed ikk... ??
    for ellers vil de 2 subwoofere lave forskellige toneskift da der er forskel på membran vægten, kvaliteten og hvad der er bygget til SQ og SPL...

    så med 2 forskellige enheder vil det resultere i at den ene enhed ALTID vil halte lidt efter den anden...

    det kan IKKE høres når man høre en ad gangen, men når de begge 2 spiller, så vil det lyde ad helvedet til...


  • #32   10. maj 2010 Jeppe S

    Jeg tror lige at du skulle lidt på sagerne inden at du udtaler dig. For størrelsen på enhed har en indflydelse på hvor stor og stærk forstærken skal være, lige som MikkL siger:

    jo større enhed, jo større membran areal = mere kontrol kræves fra forstærkeren...

    Og igen selve bas området kræver utrolig meget fra en forstærker, altså betyder det at en forstærker skal bruge en stor mængde strøm for at kunne trække og kontrollere bas enhedden korrekt.

    F.eks. Min M&K MX350 har 2 styks 12 tommer basenhedder, men forstærkeren levere kun 350watt, MEN den tager lidt mere end 500watt ud af stikkontakten, igen jo mere strøm forstærkeren bruger jo bedre og jo mere kontrol har forstærkeren over enhedden.


  • #33   10. maj 2010 Arr Jeppe S det der skal du vist længere ud på landet med.

    For hvis du går ind i en HIFI butik, og stiller det samme spørgsmål vil de også sige at store enhedder kræver en god stærk forstærker, her snakker jeg ikke noget om watt opgivelsen, men hvordan forstærkeren er sat sammen og hvor strøm stræk den er.

    følsomhed fortæller bare noget om hvor højt enheden kan spille.


  • #34   10. maj 2010 Jeppe S:
    det du snakker om er at have en enhed til at spille ved lav volume... så er der ingen forskel på hvor stor enheden er når det er ved samme effekt...

    udover at en enhed med større membran areal spiller højere og fylder mere...


    men hvis du skal smække en enhed med fuld gas, så kræves der mere kontrol at en forstærker at drive en 15'' end en 10''... og det kan du ikke benægte... hvis du gør det, så benægter du den fysiske lov... og det kræver satme gode beviser at modsige den fysiske lov...


    følsomhed HAR noget at gøre med hvor højt en enhed spiller... det der afgør hvor højt en enhed spiller er følsomhed og effekthåndtering, og længere er den bare ikke...

    jo højere følsomhed, jo højere spiller den ved en given antal effekt end en anden enhed med lavere følsomhed... og det er ikke kun ved 1W det vil give det samme resultat med 1000W...


  • #35   11. maj 2010 Jeppe S

    Jamen Jeppe så tro du bare på at de ikke er svære at trække de store enhedder.
    Nu ved jeg ikke hvad du laver til hverdag Jeppe. men jeg arbejder med højttaler hver dag, både store som små.


  • #36   11. maj 2010 Jamen super, jeg gider ikke bruge min tid på at skrive formlerne, da jeg følger at denne diskution er spild af tid.

  • #37   13. maj 2010 Jeg må gi' Jeppe ret - om en enhed er svær at trække, har intet med størrelsen at gøre. I mange tilfælde vil en større membran kræve en større forstærker, men det er langt fra i alle tilfælde at det vil være sådan. Her er et hurtigt eksempel på to forskellige basser fra Monacor:

    15" PA-bas på 150 Wrms
    http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-pa15-18/vnr/103320/

    12" Sub på 1000 Wrms
    http://www.monacor.dk/produkter/bilstereo-subwoofer/vnr/100210/

    Er det stadig den største af disse to der er sværest at trække?

    Det er lidt ligesom den evige diskussion, hvor folk påstår at små enheder er hurtigere end en stor. smiley

    En stor membran skal arbejde meget minde (et mindre membranudsving) for at skabe samme lydtryk, så der er slet ikke noget problem i at bruge en stor enhed (bl.a. pga. følsomheden). Men selvfølgelig er en stor forstærker altid at foretrække, for hvis den går i knæ bare af at sætte enheden i gang, så giver det ikke mening. Umiddelbart tror jeg ikke der er meget saft og kraft i den pågældende Logitech forstærker, så en let-drevet enhed vil helt klart være at foretrække.

    Læs også denne artikel, der står en masse nyttige ting om de grundlæggende principper i højttalerkonstruktion:
    (link fjernet)

    Theis


  • #38   21. maj 2010 jeppe...

    et større membran areal er jo = med mere luft der bliver flyttet... og der bliver ikke diskuteret effekten, en blot størrelsen... ellers kan man jo blive ved...

    en 18'' subwoofer på 500watt RMS med 90db følsomhed VIL være sværre at trække end en 10'' subwoofer på 500watt RMS og følsomhed på 90db...

    det er det der bliver diskuteret...


    og det med den fysiske lov, jamen en større overflade der skubber mere luft kræver mere kontrol...

    det går jo heller ikke at en lille 13 årig knøs går igang med 100kilos bænkpres når han kun vejer det halve...


  • #39   21. maj 2010 der er sgu intet lommefilosofi over det jeg skriver...

    nu er jeg desværre en anelse bagstiv så det er nok ikke de rigtige ord der bliver brugt, MEN, here we go's...

    den mængde luft der skal flyttes er altid større ved en 18'' fremfor en 10''...

    derfor vil den kræve flere kræfter og mere kontrol fra forstærkeren... og her bliver der snakket om fuldstændig identiske enheder hvor den eneste forskel ER membran arealet... effekten og følsomheden og alt det andet fis er også helt identisk... !

    så der vil en 18'' kræve mere kontrol fra forstærkeren end en 10'' da membranen er tungere og den skal flytte mere luft = mere luftmodstand...

    derfor kan en lille 1.5A forstærker jo umuligt trække en 15'' enhed ligegyldigt hvor latterlig ringe den enhed er...


    du kan ikke modargumentere det, i så fald, så må du gerne snart gøre det da du ikke er kommet med noget andet end at skrive vi tager fejl...


    og JO... det der afgøre hvor højt en enhed spiller er følsomheden og effekt håndteringen...
    følsomheden er hvor højt den spiller ved 1 watt... men den med den højeste følsomhed vil spille højere ved 100watt end en med lavere følsomhed...

    så HAR følsomheden jo noget med hvor højt en enhed spiller...


    syntes du er ude på dybt dybt vand lige nu...


  • #40   21. maj 2010 formler... ?? hvem snakker formler... ??

    DU begynder på lydtryk, det er slet ikke det der bliver diskuteret... hold dig til emnet... !

    og en 10'' enhed kan sagtens ha højere følsomhed end en 18''... ?? ingen problem der...

    læs lige min kommentar efter igen og du vil finde ud af at jeg ikke nævner lydtryk, men derimod Effekt, også kaldet Watt eller P...

    lydtrykket er forskelligt, det jo logisk... men det er slet ikke det der bliver snakket om... emnet kontrol er det der bliver snakket om, ikke lydtryk...


  • #41   22. maj 2010 Mikkel, du skriver: "den mængde luft der skal flyttes er altid større ved en 18'' fremfor en 10''..."

    Hvis de to membraner skal lave samme lydtryk (flytte samme mængden luft), så skal den store membran bevæge sig langt mindre end den lille (det siger jo sig selv, det må du give mig ret i). Derfor giver det ikke helt mening når du skriver:

    "så der vil en 18'' kræve mere kontrol fra forstærkeren end en 10'' da membranen er tungere og den skal flytte mere luft"

    - Hvorfor skal den det? Hvis lydtrykket skal være det samme, så skal der flyttes præcis samme mængde luft.

    "og en 10'' enhed kan sagtens ha højere følsomhed end en 18'' "

    - Snakkede du ikke om to helt identiske enheder, bortset fra membranarealet?

    Endnu en gang vil jeg henvise dig til denne artikel, da jeg tror de fleste vil kunne lære en del om de grundlæggende principper. Prøv at læse den - det er ikke en skam at lære noget nyt! smiley

    (link fjernet)


  • #42   22. maj 2010 Theis K:
    den sidste kommentar var blot en kommentar til Jeppes udsagn om at en størrer enhed har højere følsomhed... og blev faktisk ikke brugt i den sammen sætning med de 2 identiske enheder... så hvordan du kan blande de 2 ting sammen som jeg ellers hårdt prøver at adskille fra hinanden, tjah...


    og ja, det er korrekt at en 18'' skal bevæge sig mindre end en 10'' for at lave samme lydtryk... kom til at tænke på den kommentar hvor jeg skrev det i om aftenen... og kunne godt se der at det ikke rigtig gav mening...


    sådan som det skulle ha været skrevet:

    2 identiske enheder som er på 10'' og den anden på 18'', de får begge 500watt RMS... så vil 18'' være sværre at kontrollere end 10''... og det er fordi at 18'' flytter mere luft og har en tungere membran... den kan self heller ikke være identisk på de 2 enheder...


  • #43   22. maj 2010 jeppe s:
    nææh, egentlig ikke... det kaldes logik... det er da også sværre for dig at løfte 20kg fremfor 10kg... ??

    det er sværre for en forstærker at skubbe en 18'' membran frem og tilbage end en 10'' membran... det kræver satme ikke mange hjerneceller at regne den ud...


  • #44   22. maj 2010 "det er sværre for en forstærker at skubbe en 18'' membran frem og tilbage end en 10'' membran... "
    Igen handler det om hvilket arbejde der skal udføres. smiley Jeg forstår udmærket hvad du mener, Mikkel, men hvis enhederne skal give det samme lydtryk, skal de ikke arbejde lige meget, og derfor kan (KAN!) det være lige så nemt/svært for forstærkeren at trække en 18" som en 10" enhed (og dette afhænger naturligvis af hvilken enhed der er tale om).

    Hvis der er tale om to enheder af samme type, hvor den ene er større end den anden og der ønskes det maksimale lydtryk fra hver af enhederne - ja, så vil det kræve mest energi for at få den største enhed at yde sit maksimale. Men ønskes der det samme lydtryk, så er det andre faktorer der afgør hvilken enhed der er sværest at drive.


  • #45   22. maj 2010 self self... ingen tvivl der... en 18'' skal jo bevæge sig meget mindre end en 10'' for at skabe samme lydtryk... det er mig der har rodet lidt rundt i det i mine tidligere kommentarer...

    men ja, hvis en 18'' kører på fuld knald, så vil den kræve mere af forstærkeren end en 10'' på fuld knald...


  • #46   23. maj 2010 "men ja, hvis en 18'' kører på fuld knald, så vil den kræve mere af forstærkeren end en 10'' på fuld knald.."

    - Hvis den eneste forskel på enhederne er membran-størrelse, så ja. Og det vil det være i mange tilfælde, men ikke nødvendigvis.

    Mon ikke også den hest er barberet nu. smiley God søndag.


  • #47   23. maj 2010 jo, det er vist blevet afdiskuteret nu... og tak i lige måde... smiley

Kommentér på:
Ny sub

Annonce