{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.874 visninger | Oprettet:

jakob I
jakob I
Tilmeldt:
2. maj 2009
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Musikvogn med god lyd {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg står og skal til at bygge en trækvogn med indbygget musik. Det skal helst kunne spille meget højt, da den jo naturligvis skal bruges udenfor. Mit budget er på 4500,- for anlæg (højtalere, sub, forstærker, kabler osv..) og bilbatteri.

Hvad ville i anbefale?

ps. da jeg er helt ny inden for selvbyggeri må i meget gerne komme med et par gode links (især omkring brokobling og tilslutning af forstærker).. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Musikvogn med god lyd
  • #1   10. maj 2009 jeg ville nok spare subwooferen væk og så bare købe nogle sæt 6*9 højttalere, for tror det er for krævende at få den til at spille ordentligt udenfor og med så begrænset midler som det som regel er i en musik vogn

  • jakob I
    jakob I Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #2   10. maj 2009 Altså nu har jeg prøvet sådan 4*(6*9") højtalere, og det var godt, men ikke høj nok bas..

    Jeg har skrevet hvad budgettet er på, synes ikke selv det er så lidt...


  • #3   10. maj 2009 lad vær med at bygge en plade som i min.. bassen er mega ringe.. smiley

    lav en kasse til bassen for sig selv, og en til 6x9'erne.. det vil du blive noget gladere for ..


  • jakob I
    jakob I Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #4   10. maj 2009 Tak for det konstruktive indlæg smiley

    Jeg synes at din vogn ser super fed ud! Jeg har dog et par spørgsmål:

    "Mister" man ikke ret meget lyd, når de spiller direkte opad?
    Har du sådan en komplet liste over de ting du har brugt? (mangler nemlig lidt inspiration)
    Hvor højt kan dit anlæg spille (ved godt det er subjektivt, men bare sådan et indtryk)?


  • #5   11. maj 2009 en god ide. er at bruge små digital moduler til at give effekt. de er meget effektive og bruger derfor ikke meget mere strøm, end de de sender ud.

    digital moduler koster ca 250kr for 2 x 25W rms. og kører på 12V. så et par stykket af dem. og du har godt med effekt, som vil kunne spille i lang tid på et batteri. en stor bil forstærker kan måske spille i max 1 time og så er batteriet fladt. men de små digital trin, kan måske spille i op til 10 timer før du skal lade op igen. smiley

    det lydder ikke af meget med 2 x 25W rms.. men en bil radio leverer ca kun max 4 x 12W rigtige RMS watt- for der er ikke plads til mere i en auto radio. selv om der står 4 x 50W så er det langt fra realiteten. smiley

    jeg har 2 små trin på 4 x 15W og de kan spille ret så højt.


  • #6   11. maj 2009 og hva angår batterier. så lad være med at købe det billigeste batteri fra harald skrald, de er ikke egnet til den slags brug. det er start batterier til store strømstyrker i kort tid, brug den 1000kr på at få et GEL batteri til camping, dets ligende, de holder noget længere på en opladning, selv om det ikke umiddelbart ser sådan ud når du kikker på specifikationerne. de er bygget til forbrug af den slags vil vil lave der.

  • #7   11. maj 2009 Rasmus .. Jeg har bestilt Class-T forstærkeren magen til din. Hvor lang var leveringen?

  • #8   11. maj 2009
    ca 8 dage. er leverings tiden fra kina land-


  • #9   11. maj 2009
    jamen søde ven. så er dit anlæg nok ikke så stort alligevelle ;-). for lad og lave et simpelt regnskab. hvis du har 2000W rms, på 50% effektivitet. så er tilsvarrende at du skal levere 4000W konstant fra dit bilbatteri. " nu snakker vi MAX styrke. og det vil så være 4000w / 12,6 v = et ampere forbrug på 317ampere kontinureligt, og måske de dobbelte i spids ampere. det kan du dividere på i et std bilbatteri op 60ampere timer. og så har du ialt effekt nok til at levere nok strøm til 0,18 time " uden at indberenge MAX peak amp.. hvis altså dit syrebatteri teoretisk set var i stand til at holde spændingen oppe. det gør du så kunstigt med en CAP. men capen kan ikke lade en større spænding en det batteriet kan levere. så hvis batteriet bliver presset i knæ pga voldsomt strømforbrug, så falder spændingen, om du har cap på eller ej. der er grund til at folk bruger tørbatterier når de har " store anlæg i bilerne" for så er cap overflødig, for de er i stand til at holde spændingerne til sidste øjeblik, og kan lavere det meget hurtigere end en cap.

    min bimmer med 2 bilbatterier = 120amp timer, kunne spille max i 20min med fuld skrald og der var ca 2000W rms på papiret. . .. og så kunne den ikke starte.


    vi kan sammenligene det med et genopladeligt batteri og et alcaline batteri.. et alcaline batteri vil stille og roligt falde i spænding jo mere og mere slidt det bliver.. et genopladeligt batteri det holder spændingen til sidste øjeblik, og så pludsligt så går det stejlt ned af bakke og det er faldt. det er den sammen forskel der er på forbrugs batterier til bilbatterier.

    nu var det ikek for at nedgøre dit stereo. for det kan sikker spille højere end jeg kan holde ud, men det var en forklaring på hvorfor jeg skriver som jeg går.

    et bil batteri er et start batteri, til store strønstyrker i kort tid, et forbrugs batteri er til alm. forbrug over længere tid.


  • #10   11. maj 2009
    ps- som en extra information. hvis du belaster et std. bilbatteri med 320ampere konstant, og måske 600 i peak. så afliver du batteriet. det er det samme som at montere en såkaldt " batteri dræber" på batteriet, sådan en kender enhver automekaniker. en starter på en bil tager ca 150ampere. og det er meget hårdt for batteriet, og det kræver umiddelbar opladning lige bag efter for at få det tilbage til orginal kapasitet. men det får det også med ca 40ampere lige så snart bilen er startet og du begynder at køre.. et bilbatteri er ikke til forbrug, det kan ikke sige tydligt nok. der er en grund til at der er opfundet forbrugs batterier smiley hvis ikke der var forskel, så brugte alle nok syrekasser i deres campingvogne og både.. " der ligger lidt mere til det. " men et forbrugs batteri kan holde til det, det kan en syrekasse bare ikke. og skal jeg give dig den kemiske reaktion der forgår i et bil batteri så kan jeg også give dig den. for så forstår du. smiley


Kommentér på:
Musikvogn med god lyd

Annonce