{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.576 visninger | Oprettet:

Anders P
Anders P
Tilmeldt:
14. nov 2013
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7

Hvordan forbedrer jeg akustikken i det her rum? {{forumTopicSubject}}

Jeg ved ikke særlig meget om hi-fi og endnu mindre om akustik, men jeg er ved at opgradere mit anlæg, så jeg vil derfor også gerne forbedre akustikken i min stue. En del af opgraderingen bliver nok også et sæt gulvhøjttalere i stedet for de små, der hænger på min væg nu.

Så spørgsmålet er: Hvad vil I anbefale, at jeg gør i stuen på billederne nedenfor? Jeg havde forestillet mig, at det skulle være nogle lydabsorberende plader på væggen, da jeg gerne vil have en løsning, jeg kan tage med til næste lejlighed/evt. fremtidigt hus, da vi med sikkerhed skal flytte om et halvt års tid. I en anden diskussion her på siden blev pladerne acoustic weave nævnt. Ville det være en god løsning? Hvad med de der skumgummiflader, der ligner æggebakker (selvom de absolut ikke er pæne på væggen)? Sidstnævnte ville nok være den billigste løsning af de to, kunne jeg forestille mig.

En anden faktor, jeg hellere må nævne, er, at jeg med stor sandsynlighed sælger de fleste af mine grammofonplader, så den store pladereol vil nok blive sløjfet helt (så ville pladerne komme over i bogreolen) eller bare gjort mindre, hvilket giver en del plads. Jeg ville dog så skifte dem ud med cd'er, hvilket selvfølgelig også ville tage plads. Jeg burde også godt kunne flytte rundt på møblerne, selvom jeg dog umiddelbart ikke ved, hvordan jeg ellers skulle placere dem (især da lædersofaen helst ikke bør stå i direkte sollys). Jeg har et rack til at hænge anlægget på væggen, men jeg overvejer i stedet at købe et, der kan stå på gulvet pga. vægten på forstærkersættet (ca. 25 kilo).

På forhånd tak for hjælpen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan forbedrer jeg akustikken i det her rum?
  • Anders P
    Anders P Tilmeldt:
    nov 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7
    #1   13. jan 2014 Et billede mere:

    profilbillede
  • Anders P
    Anders P Tilmeldt:
    nov 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7
    #2   13. jan 2014 Og det sidste:

    profilbillede
  • Johnny R
    Johnny R Tilmeldt:
    nov 2010

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 36
    #4   13. jan 2014 Hvad skal du have for de skumfiduser ?

  • Johnny R
    Johnny R Tilmeldt:
    nov 2010

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 36
    #7   14. jan 2014 Vil gerne hente en sjat, sender du mig en pb med kontakt info

  • Anders P
    Anders P Tilmeldt:
    nov 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7
    #9   14. jan 2014 Jeg kunne ikke finde billederne af dine "æggebakker", Strecker, men det er måske godt noget, jeg kunne tænke mig at prøve.
    Er der andre, der har prøvet Acoustic Weave-pladerne eller endda prøvet både dem og æggebakkeskumpladerne, så de kan vurdere, hvad der virker bedst?


  • #11   14. jan 2014 Jeg ville starte med at finde en lytte position, det der kan umuligt give særlig god lyd. Var det mig ville jeg flytte hele arrangementet over på væggen hvor sofaen står, vende sofa 180 grader og sidde der.

    Det bedste du kan gøre er at dæmpe første reflektion. Den finder du ved at sidde i lytteposition og så få en anden person til at holde et spejl på væggen. Der hvor du i spejlet kan se dine højttalere skal du placere en absorber som dem strecker henviser til eller selv lave nogle ud af rockwool bats og trærammer beklædt med stof. http://www.hfb.dk/uploads/pics/Vaegabsorbenter.jpg

    Det samme kan du gøre i loftet med absorber eller troltek plader. Troltek plade loft i hele stuen er også en fin løsning.

    Denne film viser tydeligt akustiske forbedringer

    http://www.youtube.com/watch?v=cp56A6TcL1E


  • #12   14. jan 2014 Du kunne evt. når nu sofaen ikke må flyttes, kunne du få dig en god lænestol, eller lign. som du kan stille midtfor dine højttalere... smiley
    Jeg ville også ommøblere hvis det var mig... smiley
    Du vil opleve at akustikken vil ændre sig betydeligt hvis du begynder at spille på langs af rummet istedet for på tværs smiley

    Og når du skal sælgeud af pladerne, ser jeg gerne en liste med hvad du har ! smiley
    Men det kan vi tage over PB ^^


  • morten t
    morten t Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 851
    #13   14. jan 2014 Hvis du alligevel flytter om 6 måneder, så leg lidt med de billige løsninger til at starte med..

    Streckers tilbud kan du dæmpningsmæssigt kombinere i det uendelige, så henter du for en 3-400 kroner der, så kan du lege dig frem til gode erfaringer og bedre resultater...

    Når du så er flyttet, kan du opsøge muligheder der ikke ligner lort (og sjovt nok koster både arme og sjæl) smiley


  • Anders P
    Anders P Tilmeldt:
    nov 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7
    #15   14. jan 2014 Tak for hjælpen, alle sammen.
    Jeg kunne desværre ikke se Søren P's film, men gjaldt det kun mig? Du får I hvert fald tak for indsatsen, Søren P smiley

    Jeg vil prøve med skumpladerne eller rockuld (eller de Acoustic Weaves, hvis der er nogen her, der har prøvet dem). Ved I, om skum og rockuld giver et forskelligt resultat og på hvilken måde?
    Kan jeg også sætte et stykke stof over æggebakkeskummet? Jeg tænkte, at overfladen ville virke som diffusere frem for dæmpere, så det måske ville ødelægge effekten, hvis jeg satte stof over.


  • Anders P
    Anders P Tilmeldt:
    nov 2013

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7
    #16   14. jan 2014 Nu kan jeg godt se videoen, underligt nok.

  • #17   15. jan 2014 Det er bare om at komme i gang - det er en af de billigste og bedste upgrades man kan lave smiley

Kommentér på:
Hvordan forbedrer jeg akustikken i det her rum?

Annonce