{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Brokobling af NAD 2200
  • #1   27. jan 2013 Brokobling er noget lort, hold dig LANGT væk fra det, medmindre du vil massakrere dine højtalere

  • #3   28. jan 2013 Når du brokobler en forstærker får du godt nok 4x watt ud af forstærkeren. Men det er også på en bekostning.

    1. Forstærkeren SKAL have en meget stor køleenhed, for at kunne holde til dette. Når du brokobler en forstærker, gør du også presset på den større hvilket også betyder at den nemmere bliver overophedet.

    2. Når du brokobler en forstærker, får du ofte flere watt end højtaleren er på. Hvis jeg sidder med en højtaler på 500 watt, og smider en brokoblet forstærker der yder 2000 watt på den, så har jeg MEGET nemmere ved, at brænde højtaleren af da det er nemt at give den for meget power.

    3. Når du brokobler en forstærker, skal wattene også komme et sted fra. Det går på bekostning af forstærkerens ohm. Dette betyder at du nedsætter kvaliteten af den lyd du får ud, og samtidig mere end FORDOBLER din højtalers forvrængning. Enhver med en almindelig hjerne, ved at forvrængning IKKE er godt for en højtaler.

    4. Hvis din forstærker ryger under 2 ohm, så ødelægger du højtaleren med det samme du begynder og spille op, fordi det forvrænger så meget.


    ALT I ALT - hold dig væk fra brokobling.

    Istedet for brokobling, er det LANGT bedre, at købe en forstærker der faktisk er bygget til at give de watt du har brug for, i stedet for at "narre" forstærkeren til at yde mere end den er bygget til.


  • Karsten M
    Karsten M Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Svar: 94
    #4   28. jan 2013 "Når du brokobler en forstærker får du godt nok 4x watt ud af forstærkeren"

    forkert - man får ikke en eneste watt mere ud af forstærkeren ved brokobling, man fordobler spændingen (den maximale spænding) på udgangen

    f eks 2 kanaler; 100 watt hver i 4 ohm , brokoblet; 1 kanal 200 watt i 8 ohm
    i begge tilfælde 200 watt


  • Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    nov 2007

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 50
    #5   28. jan 2013 ""Når du brokobler en forstærker får du godt nok 4x watt ud af forstærkeren"

    forkert - man får ikke en eneste watt mere ud af forstærkeren ved brokobling, man fordobler spændingen (den maximale spænding) på udgangen

    f eks 2 kanaler; 100 watt hver i 4 ohm , brokoblet; 1 kanal 200 watt i 8 ohm
    i begge tilfælde 200 watt"

    Ja det er så rigtig nok at man får mulighed for at trække den fire dobbelt effekt.!

    Det siger ham der OHM i hvert fald..! Og der er endnu ikke nogen der har modbevist ham endnu så ham stoler jeg på indtil videre.!


  • Karsten M
    Karsten M Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Svar: 94
    #6   28. jan 2013 nej det siger han ikke noget om og han har i øvrigt aldrig sagt noget om brokobling smiley

    i det ene eksempel giver forstærkeren i alt 200 watt og det gør den også i det andet eksempel , hvordan får du det til 4 gange mere?

    du har vel bemærket at hvis en forstærker har 4 ohm som laveste impedans i stereo så har den 8 ohm som laveste impedans brokoblet


  • #7   29. jan 2013 Karsten M

    Når du brokobler en forstærker, lægger den kanalerne sammen og den yder samlet mere. En forstærker der er på 2x 500 watt i 8 ohm, giver eksempelvis 1x 2000 watt når den er brokoblet.

    Du har ret i at forstærkerens SAMLEDE watt ikke bliver firedoblet, men kun bliver fordoblet. Men de watt der ryger ind i hver højtaler, bliver firedoblet.

    Hvis du vælger og brokoble en forstærker, skal du også have flere forstærkere da en brokoblet forstærker kun trækker 1 højtaler.


  • #8   29. jan 2013 Den effekt, som går til hver højttaler bliver kun fordoblet, som Karsten siger.

    Den firedobling sker kun, hvis du går udfra at du pludselig har en forstærker mere.

    Du har ret i, at det er hårdere for forstærkeren at være brokoblet, men det kommer af halveringen af impedansen, men at det er dumt at smide en alt for kraftig forstærker bag ens højttalere er jeg ikke enig i. Jeg vil til enhver tid foretrække den headroom, som ekstra effekt giver. Jeg mener heller ikke det er nemmere, at brænde en højttaler af med for meget effekt end for lidt. Nærmere tværtimod.

    "Hvis din forstærker ryger under 2 ohm, så ødelægger du højtaleren med det samme du begynder og spille op, fordi det forvrænger så meget."
    Den må jeg altså trække lidt på smilebåndet af smiley


  • #9   29. jan 2013 Enig med Casper I
    Hvis du har "for mange Watt" så vil højttalere "opleve" et overskud. Det overskud kommer til at opleves som at:
    Din forstærker er ikke så presset (Samlign med en bil med lille motor der skal følge en anden bil med større motor) lyden bliver ikke forvrænget, fordi der er overskud fra forstærkeren. Hvordan det ellers lige skal formuleres, så må jeg have hjælp fra en anden der har samme mening, og erfaring på området, som Casper I og jeg... smiley

    Hvis HiFi Tossen ville komme på banen, ville det hjælpe gevaldigt ! smiley


  • #10   29. jan 2013 Men det er også forskelligt fra forstærker til forstærker hvordan den reagere med Ohm, når den bliver brokoblet.
    Desuden så hvis højttaleren ikke kan spille ved eks. 4Ohm, så spiller den ikke, hvis forstærkeren så levere strømmen i 4Ohm ! !! !!

    Men det ville (altid?) være at fortrække at have 2 eens forstærkere brokoblet, så een til hver højttaler. Eller bare en effekt forstærker med forforstærker, eller en MEGET kraftigere stereo forstærker/effektforstærker med integeret forforstærker


Kommentér på:
Brokobling af NAD 2200

Annonce