{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
773 visninger | Oprettet:

Marantz nr1608 bi-amp {{forumTopicSubject}}

Jeg har skiftet min gamle harman/kardon avr 360 ud med denne marantz, men hvad kan jeg reelt forvente af watt per kanal.
Nogle steder er den opgivet til 50w andre steder til 90w.
På min står der bag på 220w (strømforsyning gætter jeg på)
Er der så reelt 30watt per kanal?
Udover det har jeg et 5.1 setup og hvis man ikke bruger de to kanaler til 7.1 eller atmos kan de benyttes til bi-amp af fronterne.
Vil en bi-amp af fronterne så være ca 60watt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Marantz nr1608 bi-amp
  • #1   15. apr 2021 Det er nok fordi det er opgivet under forskellige normer..
    Din fronthøjtaler har : Front: 50 W + 50 W (8 O/ohms, 20 Hz – 20 kHz with 0.08 % T.H.D.)
    altså 50 watt i 8 ohm, tænker de 90 watt er (DIN norm) i 4 ohm.
    DIN norm er målt ved 1000Hz i meget korter tid en overstående hvor forstærkeren kan lever de 50 watt over hele frekvens området, normen kaldes normalt for FCT eller RMS
    De 220watt er som du selv er inde på, er hvad din strømforsyning maximalt kan trække fra lysnettet.


  • #2   15. apr 2021 Tak for din forklaringen skal det forstås sådan at RMS er 90 watt.
    Men hvis min strømforsyning er på 220 watt hvordan kan den så opgives til 50 watt per kanal?
    220 / 7 = 31,4
    Er det så ikke 31 watt den levere eller skal jeg tage højde for en masse tekniske ting?


  • #3   15. apr 2021 Nej, RMS er når man måler over hele frekvenskurven i en fastsat tid.. Så de 50 watt er FCT eller RMS.

    De 90 watt er i en laver ohm belastning i DIN normen (altså målt ved kun 1000hz)

    Glem forbruget på de 220 watt det er hvad din forstærker forbruger maximalt fra lysnettet og kan slet ikke udregnes som du viser.

    Din forstærker kan lever 50watt i 8 ohm og 90 watt i 4 ohm


  • #4   15. apr 2021 Tak søren smiley
    Jeg tror selvfølgelig på hvad du skriver men har du mod på at forklare mig hvordan det teoretisk set foregår at den kan levere flere watt end den kan trække fra el nettet, kondensatorer?
    Beklager men lige der er jeg lidt grøn.


  • #5   15. apr 2021 DC spændingen i udgangs trinnet fortæller noget om udgangs effekten.
    Din forstærker skal nok kan lever de 50 watt i 8 ohm på frontkanalerne MEN køre alle kanalerne så er det en anden snak, her har du kun omkring 110watt til rådighed (Konstant)
    strømforsyningen på 220watt siger en smule om hvad der maximalt kan leveres på en gang..I en klasse A/B forstærker
    der er et tab på 10-20% (lad os sige 15%) 187watt. effektiviteten er vel omkring 50-60% hvilket vil sige at de 2x50watt =100watt er hjemme når begge kanaler køre samtidigt.
    Men der er forskellige faktor der spiller ind så det kan svinge lidt afhængig af konstruktionen


  • #6   16. apr 2021 Så hvis jeg høre 2ch stereo så kan den levere 50 watt pr kanal.
    MEN køre alle kanalerne så er det en anden snak, her har du kun omkring 110watt til rådighed (Konstant)
    Er de 110 watt så til deling mellem alle kanaler?



  • #7   16. apr 2021 Ja det er til deling, men bemærk den kan lever ca. 110watt konstant og i den virkelige verden er der nok lidt overskud på den dynamiske effekt da dine Lytter (kondensator) jo funger som et batteri.

  • #8   18. apr 2021 Hvordan ved du at den kan levere 110 watt?
    Er der et regnestykke jeg har overset?
    Hvis jeg som almindelig forbruger skal købe en ny surround receiver hvordan finder jeg så rundt i deres tekniske specs, hvis vi antager at den er opgivet til 50 watt per kanal rms?
    Som udgangspunkt tror jeg mange ville tænke at det så er 50 watt i alle 7 kanaler.


  • #9   18. apr 2021 En tommelfinger regel siger at strømforsyningen har et tab og derefter en effektivitet på det jeg skrev tidliger, dine ladelytter har naturligvis også en betydning MEN jeg vurder den kan lever 100-120Watt kontinuerlig og derfor nok til at kunne lever de i specifikationen 2 x 50watt. Havde der stået 7 x 50 watt RMS så kunne strømforsyningen ikke følge med på max.
    Så vil jeg mene vi skal op på 600-800Watt


  • #10   18. apr 2021 Ja det giver god mening men det bringer mig også tilbage på tråd starten.
    100 - 120 watt er nok til de opgivet 50 watt x 2.
    Men hvor meget kan den integrerede bi-amp funktion enlig bidrage med.
    ( jeg bilder mig selv ind at jeg kunne høre en positiv forbedring efter de blev bi-amp'et)


  • Lars E
    Lars E Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 258
    #11   22. apr 2021 Det er minimalt hvad det kan give af forbedring, det er jo samme strømforsyning der trækker læsset.
    Du kan overveje at køre fronterne til en effektforstærker og så lade Marantz'en om at trække center og bagkanaler.


  • #12   22. apr 2021 Er den eneste fordel ved bi-amp at de kan få mere effekt?
    Jeg beklager hvis det er dumme spørgsmål, jeg er stadig ved at lære


  • Lars E
    Lars E Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 258
    #13   23. apr 2021 Ved passiv biamp til f.eks. en to-vejs højttaler har du mulighed for at blande typer af forstærkere. F.eks. er der nogen som kan lide at bruge en rørforstærker til diskanten og en alm. til bas.

    Aktiv bi-amp er det bedste - her er signalet delt op inden den når forstærkeren via et aktivt delefilter frem for et passivt. Så kan forstærkeren tilkobles direkte til højttaler enheden og det giver nogle fordele.

    Bi-amp fra den samme forstærker giver ikke rigtig nogen fordele.


  • #14   23. apr 2021 Så det jeg har gang i her er mere eller mindre bare bi-wire? Hvor signalet bliver splittet inde i forstærkeren i stedet for ved terminalerne.

  • #15   23. apr 2021 Ved aktiv bi-amp hvordan kommer man uden om det indbyggede delefilter i højtaleren?


  • Lars E
    Lars E Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 258
    #16   23. apr 2021 Ja jeg vil mene det er mere bi-wire end det er bi-amp
    Hvis du vil dele aktivt med en højttaler hvor der i forvejen er indbygget passivt filter så skal du bypasse det indbyggede filter. Typisk kan man lade det sidde men bare fjerne kablingen til det. Og så trækker du nye kabler fra det ene sæt terminaler til diskanten og ditto for bas enheden.


  • #17   23. apr 2021 Jeg har aldrig hørt om et aktivt delefilter, er det sådan at man selv stiller delefrekvenser og om der skal mere eller mindre lyd på eks mellemtone osv

  • #18   23. apr 2021 Passiv bi-amp.
    Jeg lytter til 2 stk ikon 6 mk1 når jeg høre musik, og efter skiftet fra H/K til marantz kan jeg godt forstå dem der siger at de er meget skingre i diskanten.
    Ville jeg så i teorien kunne benytte en H/K effektforstærker til at drive diskanten for at ramme en lyd der passer mig?


  • Lars E
    Lars E Tilmeldt:
    feb 2007

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 258
    #19   25. apr 2021 Ja et aktivt delefilter kan du selv indstille og dæmpe f.eks. en lidt hidsig diskant.

Kommentér på:
Marantz nr1608 bi-amp

Annonce