{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.503 visninger | Oprettet:

Hvilke højtalere spiller realistisk? {{forumTopicSubject}}

Jeg har den sidste uges tid gået og spekuleret lidt. Der er flere herinde som har et rimelig dyrt anlæg som spiller rigtig godt og der bliver af og til skrevet at det lyder som om at de spiller live i ens stue.

Det jeg spekulere på er om de dyre anlæg nu også spiller realistisk eller om det er sådan vi ønsker at det skal lyde? Den eneste måde man kan teste det på er ved at tage akustiske instrumenter der ikke er tilsat noget ekstra udstyr og så spille i et rum hvor der befinder sig en microfon der vidersender det til et par andre rum af samme størrelse og opbyggelse hvor det så bliver spillet ud af flere forskellige højtalere.

Jeg har lidt mine tvivl på at de kan få det til at lyde ens for hvis det lød ens så ville alle højtalerne spille ens hvilket de jo ikke gør.

Så er det virkelig nogen af de dyre højtalere der spiller realistisk sådan som lyden virkelig er eller er det mere dem i den billige ende?

Dette indlæg er ikke ment som noget som helst negativt mod noget anlæg men mere ment som et interessandt indlæg og så håber jeg at jeg fik mig formuleret korrekt så det er forståeligt smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilke højtalere spiller realistisk?
  • #1   22. jan 2013 tror det afhænger meget af folks høre sans og hvad de synes der er bedst for nogen kan et kabel til 30kr meter spille pisse godt hvor nogen bare kan høre det extra det gir at smide et par kabler til et tusind kroner til sit anlæg så igen kommer an de øre der høre det og hvordan man selv definere god lyd smiley

    faldt over den på youtube for et par år tilbage det lyder virkelig til at kunne trylle men det os os den virkelig dyre ende af diy/ selvbyg

    http://www.youtube.com/watch?v=CeHaVqcaCB0


  • #2   22. jan 2013 Tja det vil jeg nu ikke sige, selvfølgelig er det nok kun elektronisk at man kan teste om det lyder ens men jeg vil da mene at en lyd er en lyd og det jeg mener er ikke hvilke højtaler der behager os mest men hvilken der rent faktisk lyder som det gør i virkeligheden smiley

  • #3   22. jan 2013 Svært at vudere på klippet da microfonen ikke opfanger det særlig godt men billigt ser det ikke god smiley

  • Holger W
    Holger W Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    sep 2005

    Følger: 25 Følgere: 25 AV-enheder: 3 Emner: 142 Svar: 1.482
    #4   22. jan 2013 Lidt i samme bold gade..

    der findes PA folk og Hifi folk.... men til koncerter bruger de jo PA, og til koncerter er lyden da i top?

    men hvorfor er folk så altid imod PA ?

    igen hvad giver den mest realistiske lyd?


  • #5   22. jan 2013 Holger nemlig, det er faktisk et godt spørgsmål dog tror jeg at der er en god forklaring på den del da pa er bygget til at kunne spille højt og spille for mennesker der står 100 m væk( bare et tal for aner ikke hvor langt derfra man står) hvor hifi er til pæn lyd smiley

    Men hvilken der kommer tættest på ved jeg ikke smiley


  • Holger W
    Holger W Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    sep 2005

    Følger: 25 Følgere: 25 AV-enheder: 3 Emner: 142 Svar: 1.482
    #6   22. jan 2013 jeg vil da nu stadigvæk mene, at til de fleste koncerter jeg har været stil, ahr lydkvalitet da været ret meget i top..

    men kan da godt være jeg tager fejl?


  • #7   22. jan 2013 Det skal jeg ikke kunne svare på, jeg har aldrig været til koncert af hvad jeg husker smiley

  • Karsten M
    Karsten M Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 1 Svar: 94
    #8   22. jan 2013 "og til koncerter er lyden da i top?"

    her tror jeg rigtig mange vil være uenig med dig, ofte lyder live musik meget dårligere end samme band spillet på en cd over bare et rimeligt godt anlæg....


  • #9   22. jan 2013 Karsten men hvilken lyd er realistisk?

  • #10   22. jan 2013 karsten m afhænger det ik os meget hvilken kunstner der spiller nogen er bedre live andre er på på en cd.. de fleste koncerter jeg har været til at lyden været i god kvaltiet. rene realistisk er svær at definere da man aldrig vil 100% kun genskabe den samme lyd som derfra hvor den er optaget vil jeg mene smiley

  • #11   22. jan 2013 Michael det har du helt ret men når folk så siger et den ene højtalere spiller dårligt og en anden god hvad angår lydkvalitet så syntes jeg da ikke at det er noget man rent faktisk kan sige for lyden er anderledes i begge i forhold til den originale lyd og det bliver godt nok svært at bevise hvilken der faktisk spiller bedst (altså tættest på den originale lyd) smiley

  • #12   22. jan 2013 det er jeg helt enig med dig i smiley men igen er jo kun folks øre der kan svare på hvad der er godt.. jeg er cv fanboy fordi jeg kan godt lide lyd med en remlig god dyb og kraftig bass i.. men jeg er nu os meget til jbl af deres gamle i de større serier desværre er da bare så pisse dyre smiley

  • #13   22. jan 2013 Jeps det er helt korrekt smiley Hehe det ved jeg og er jo selv cv fan fordi at jeg godt kan lide lyden af dem og jeg kender mange andre der også syntes at det er en god lyd der kommer ud af dem smiley Sådan er vi alle forskellige hvad vi kan lide. Jeg hælder så så mere til b&o ( når det er andet end cv) da jeg godt kan lide deres stilrene design samtidig syntes jeg at de har en flot lyd som også falder mig godt smiley

  • #14   22. jan 2013 mange af B&O ældre modeller spiller os virkelig overaskene godt smiley kan godt lide deres ms150 den er virkelig flot lavet:)

  • #15   22. jan 2013 ja tak. jeg ville sælge min mor for et sæt beovox ms150.2 i nystand smiley

  • #16   24. jan 2013 Altså, PA højtalere er jo bygget til at kunne gengive lyden præcist på meget høje lydniveauer, og af samme årsag gør de det ikke godt ved lave (menneskelige) lydniveauer.

    Derfor egner Hifi sig bedre til hjemmebrug, da du jo ikke spiller koncerthøjt hjemme i stuen smiley


  • #17   24. jan 2013 michael, lige den model kender jeg ikke og det er ved at være for længe siden at jeg satte mig lidt ind i b&o til jeg kan huske de forskellige:)

    anders, Ja men hver højtalere spiller anderledes så derfor er det svært at sige hvilken der lyder realistisk smiley


  • #18   24. jan 2013 Helt enig, men mener også som de andre at det er en smagssag hvad realistisk er smiley

    Men hvis man skal generalisere, så er PA-højtalere til brug ved meget høj lydstyrke, mens Hifi er mere til moderate lydniveauer smiley


  • #19   24. jan 2013 kommer an på om de lyde som vi hører lyder ens ( ikke ment men hvad vi syntes lyder bedst) hvis du spiller på en akustisk guitar, så har den en hvis lyd og teoretisk set så skulle det lyde ens for os alle hvis vi var i samme rum men hvis du kørte det igennem højtalere så bliver lyden ændret:)

  • #21   25. jan 2013 det mærke kender jeg ikke:)

Kommentér på:
Hvilke højtalere spiller realistisk?

Annonce