{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.263 visninger | Oprettet:

Yamaha 7.1 forstærker - 4 højt. på main er underlige på bassen? {{forumTopicSubject}}

Hejsa.
Håber virkelig nogen kan hjælpe her !

Har mig en Yamaha 7.1 Kanals forstærker RX-V396RDS
Har i 14 år haft mig et par Baze E4000 højtalere på, ja ikke de vilde high-end osv. men sagen er at jeg har kendt dem i 14 år og de spiller fantastisk og højt og god bass osv. Har så købt mig 2 mere af PRÆCIS samme model og sat på de 2 andre udgange.
Har A og B med 2 udgange på hver, de 2 første højtalere har kørt fejlfrit i de 14 år mit "system" efterhånden er.
Til problemet: Synes at bassen/effekten falder når jeg slår de andre til ?!
Skal siges at jeg har en generel forståelse af el og hifi osv. men den dybere forståelse mangler - Kan det passe at min forstærker på en eller anden måde enten sender A+B effekten ud på f.eks A udgangen når det kun er den er i igang og så deler effekten når både A og B er tilsluttet ?
Er sgu lidt i tvivl også fordi at jeg er ude i om det er "hørelse-bedrag" (Synsbedrag med hørelse, hvad hedder det :D?) Da jeg har 4 halvstore gulvhøjtalere der spiller samtidigt og at bassen måske på en måde modvirker hinanden osv. men synes altså at når jeg slukker enten A eller B så bliver bassen (på samme lydstyrke osv.) meget vildere, mere rungende og på en eller anden måde dybere og mere tydelig.
Udover det er der ingen problemer, det er bare ligesom om de mister effekt.
Det kan ikke være noget faseforskydelse noget så den ene indgang skal kobles "omvendt" altså rød til sort i stedet for rød til rød eller lign. ?


Giver det mening ? Håber nogen kan belære mig lidt her, så ved jeg da også det til en anden god gang smiley

Kan sagtens uploade billeder hvis det skulle være nødvendigt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Yamaha 7.1 forstærker - 4 højt. på main er underlige på bassen?
  • #1   25. okt 2016 Når du kobler et sæt højttalere mere til, så vil effekten falde. Receiveren har kun 1 strømforsyning til alle kanaler. Min er opgivet til 150 watt i 2 kanaler og det falder til 80 watt i surround.

  • #2   25. okt 2016 Så giver det hele pludselig mening ! Tak for det hurtige svar.

    Hvad er alternativerne ? Findes der surround der har f.eks 2 strømforsyninger så effekten ikke falder ? eller skal man over i noget andet end surround forstærkere ?


  • #3   25. okt 2016 Altså...nu kan jeg ikke lige læse ud af dit indlæg, om du bruger receiveren til surround, eller kun til stereo? Hvis du skal ha samme power i alle kanaler, er du nok ude i en high-end surround receiver(f.eks. Anthem) eller en processor+effektforstærker. Hvis du kun bruger stereo, vil jeg anbefale en ren stereo-forstærker og kun 1 sæt højttalere. At sætte højttalere til A+B, på een gang, er mig bekendt sjældent en god løsning. Det kan medføre faseudligning og vil medføre et dårligt lydbillede, i visse tilfælde.

  • #4   26. okt 2016 Det meget sandsynligt fase problemer du oplever. Da højttalerne ikke har samme afstand til sofa, så ankommer lyden en anelse forskudt i tid og fase. Du kan muligvis minimere det ved og stille højttalerne ovenpå hinanden, hvis de kan være der for loftet smiley Vil tro det fungerer bedst hvis du vender den øverste på hovedet, altså med diskanter mod hinanden.

  • #5   26. okt 2016 Morten J - Nej bruger den ikke til surround nemlig. Hehe øv, købte 2 mere fordi jeg ikke lige havde tænkt over at den delte effekten, så troede jeg ville få vildere og højere lyd, men det er ikke tilfældet.
    Well, dyre var de ikke så må nøjes eller dele dem og lave noget god lyd til værkstedet i stedet eller lign. smiley Så må jeg ud og have mig et par gode dyre højtalere i stereo i stedet, fx hifiklubben ? og så en nice forstærker til.

    Thomas A - Vil jeg prøve og lege lidt med for at se effekten at den opstilling smiley Tak


  • #6   26. okt 2016 Hifiklubben har mange fine højttalere og forstærkere. Jeg handler dog mere i AV-Connection, da de også har mange lækre ting og er lidt nemmere at lave en god handel med. De ligger på Dalumvej i Odense.

  • Benny J
    Benny J Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 1 Svar: 1
    #7   1. nov 2016 Du bør lige tjekke om du har højtaler kablerne rigtig koblet hvis du har en omvendt om hæver det også bassen det hedder mod fase og flere højtaler sænker lyden ved mindre effektfulde forstærker meget og tænker du på ny forstærker så hold øje med hvordan efekkten er målt nogle opgiver effekten i en kanal og nogle i mindre ohm osv

  • Jørgen M
    Jørgen M Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 57
    #8   1. nov 2016 Jeg er tilbøjelig til at give Morten J ret. Prøv at sørge for, at du har samme afstand til alle dine højtalere. Men spørg også lige dig selv, hvorfor du valgte at købet et ekstra par?
    Lige en lille bemærkning til at ”dele” effekten. Hvis de to højtalerpar er ens (sådan samme model), så vil der komme den samme effekt til alle, men effekten burde ikke falde, blot fordi du kobler et par ekstra højtalere til. Det kan godt være at forstærkeren kommer til at arbejde mere, men så længe strømforsyningen kan levere og udgangstrinet kan holde til det, vil udgangstrinets modkobling sikre, at du stadig får den samme spænding til alle højtalere – udgangstrinet kommer blot til at levere dobbelt så meget strøm. Når du kobler et ekstra sæt højtalere på samme udgange halverer du den impedans, som forstærkertrinet ser ud i – derfor dobbelt så meget strøm.
    Hvis du ved at skrue højt op, eller kobler så mange sæt på, at strømforsyningen ikke kan levere vil du høre det som ”clipping” – en kraftig forvrængning, som let kan ødelægge dine diskanter. Dette er fordi strømforsyningen ikke kan levere den spænding, som udgangstrinet skal bruge for at ”tilfredsstille” modkoblingen.
    Nå, men jeg har ”snyt” lidt, og kigget på manualen til din forstærker. Der sidder en impedansvælger på bagsiden, som jeg synes, at du skulle lege lidt med. Bemærk, at den i venstreposition kun lide impedanser i hver højtaler ned til 8 ohm og i højreposition kun ned til 16 ohm – Det er et meget skrapt krav, da jeg de fleste højtalere ved visse frekvenser, har langt under 4 ohm – så jeg læser det mere som en måde hvor Yamaha fraskriver sig skylden ved eventuelle skader – i øvrigt læste jeg et andet sted, at forstærkeren var god til at håndtere lave impedanser. Men mit budskab er, at du nok skal sikre dig, at den er i venstreposition.
    En anden mulighed er: Jeg kan se, at der er 5 effekttrin i din forstærker – og de alle kan levere samme effekt (de er nok ens), så hvorfor kun benytte de to af dem? Det kommer selvfølgelig an på, om du kan ”programmere” forstærkeren til at spille det samme på baghøjtalerudgangene (rear) som på fronthøjtalerudgangene (main) – og ikke få den til at tro du vil surround. Dette kaldes at sætte den op som bi-amp (jeg aner ikke hvorfor det hedder sådan, men min egen Onkyo kalder det det – og det virker – jeg bruger de to ekstra udgange til at drive en passiv subwoofer). Dette vil samlet set selvfølgelig ikke få forstærkeren til at kunne mere effekt, da effekttrinene (nok) deler samme strømforsyning, men forstærkertrinene vil hver især have en lettere arbejdsdag og vil ikke være nær så tilbøjelig til at nedlægge arbejdet. Du vil også opnå en mindre THD, da et effekttrin bedre styrer udgangssignalet, når impedansen er ”høj”.


Kommentér på:
Yamaha 7.1 forstærker - 4 højt. på main er underlige på bassen?

Annonce