{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.782 visninger | Oprettet:

Andreas J
Andreas J
Tilmeldt:
6. mar 2007
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 13

Indstilling af delefrekvens for SW {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg har købt en Denon AVR-1907 surround receiver, men er i tvivl om hvordan jeg skal indstille delefrekvensen for subwooferen (Crossover Frequency).

Mine fronthøjtalere har en Frequency response på 80-20.000 Hz (+/-3dB) og min center- og surroundhøjtalere 150-20.000 Hz.

Den kan indstilles til 40, 60, 80, 90, 100, 110, 120, 150, 200 eller 250 Hz. Mine fronthøjtalere (Argon 7011) har en frequency response på 85-20.000 Hz (+/-3dB) og center/surroundhøjtalerne på 150-20.000 Hz.

Skal jeg skære signalet allerede ved 150 Hz, som center- og surroundhøjtalerne egentlig kræver, eller ved 90 Hz og dermed 'favorisere' fronthøjtalernes behov???

De små surroundhøjtalere og centerhøjtaleren er vel mere følsomme end de store fronthøjtalere...


På forhånd tak,

AJ


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Indstilling af delefrekvens for SW
  • #1   10. mar 2007 Glem alt om specs i den sammenhæng, og lyt dig frem! Hvis du ønsker en linier frekevens kurve, så kræver det meget mere elektronik til at få kurverne til at skære rigtigt, og det vil i den sammenhæng nok være meget bedre bare at købe nogle højtalere der kan spille bas selv...

    Men som sagt, lyt dig frem, det er til enhver tid det bedste måle instrument! smiley


  • Andreas J
    Andreas J Tilmeldt:
    mar 2007

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 13
    #2   10. mar 2007 Jeg er sku ikke pro nok til at lytte mig frem - bliver usikker, når vi taler om så små marginaler c".)

  • #3   10. mar 2007 Din receiver har auto-setup.....

    Brug dét.... Det indstiller også den korrekte delefrekvens, og det måler meget præcist.


  • Andreas J
    Andreas J Tilmeldt:
    mar 2007

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 13
    #4   11. mar 2007 Andy P -

    Det har jeg også gjort - men delefrekvensen er 80 Hz som standard, og det var den også efter jeg havde kørt Auto Setup! Derfor troede jeg ikke at den havde rettet på delefrekvensen også...

    Er du sikker på at delefrekvensen også indgår i Auto Setup featuren?


  • #5   11. mar 2007 Sorry, my bad... Crossover indgår ikke i autosetup på 1907, huskede lige forkert, det gjorde det nemlig på min 3806.

    Men som Michael skriver, så prøv dig frem. Du kan fx starte med et 10hz overlap, i forhold til den opgivne frekvens. Er højttaleren opgivet til 80Hz, så sæt delefrekvensen til 90Hz.

    Det er også muligt, at bare indstille dem til Large, og så under Subwoofer setup indstille til Sub+main. Så skærer den ikke noget af på fronter, men subwooferen spiller alligevel signalet fra fronter, fra og med den delefrekvens du har angivet.

    Du må prøve dig frem, jeg ville nok bruge "small" også for at skåne højttalerne.


  • Andreas J
    Andreas J Tilmeldt:
    mar 2007

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 13
    #6   11. mar 2007 Lyder fornuftigt Andy P - har jeg også gjort...

    Tak for hjælpen, fortsat god weekend!


  • Andreas J
    Andreas J Tilmeldt:
    mar 2007

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 13
    #7   11. mar 2007 Forresten,

    Eftersom delefrekvensen kun kan indstilles for alle højtalerne på én gang, skal den så indstilles efter højeste fællesnævner (center- og surroundhøjtalere på 150 Hz) eller fronthøjtalerne på 90 Hz?


  • #8   11. mar 2007 For at få alle frekvenser med, så skal den gerne op og "hente" alle frekvenser. Men som Michael skriver, så lyt dig frem. Det kan komme til at lyde ganske forfærdeligt, når subwoofer skal spille ved de frekvenser.

Kommentér på:
Indstilling af delefrekvens for SW

Annonce