{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.525 visninger | Oprettet:

Optisk kabel {{forumTopicSubject}}

Hej
jeg har lige købt dette optisk kabel:
http://www.av-cables.dk/optisk-kabel/high-grade-optisk-toslink-digital-kabel-1-5-m.html

mit spørgsmål er så, er lyden bedre med dette kabel:?

http://www.av-cables.dk/optisk-kabel/clicktronic-optisk-toslink-digital-kabel-2-m.html

kan se de skrive trueHD osv. ved dette lidt dyre kabel.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Optisk kabel
  • #4   11. nov 2013 S/PDIF (her under TOSlink) kan kun overføre 2 kanaler ad gangen, når vi snakker ikke-komprimeret lyd!

    Så trueHD, tjaaa... sandhed med modifikationer. HDMI kan, fordi der er multiplexet 4 x S/PDIF kanaler, ind i standarden (= 7.1)


    Om du kan høre forskel på de to kabler... Måske, men de er sandsynligvis begge, en plastik fiber med begrænset kvalitet. Du kan helt sikkert hente noget, ved at bruge et kabel, med en kvalitets fiber. Og ellers termineret korrekt. Og her tænkes IKKE på guldstik og andet salgsgas. Det er behandlingen og poleringen af den optiske linse der har noget at sige!

    Men skyd heller ikke gråspurve med kanoner, for udstyret i begge ender skal også kunne afsløre eventuelle kabel forbedringer. Ellers er der jo ikke så meget sjov i det smiley


  • #5   11. nov 2013 okay tak allesammen. smiley

  • Johnny R
    Johnny R Tilmeldt:
    nov 2010

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 36
    #6   12. nov 2013 VRØVL...
    Lysleder er et digitalt signal bestående af 1 taller og 0er, forklar mig lige hvordan der skal være forskel på lyden af et optisk lys der sendes igennem kablet??


  • #8   12. nov 2013 Ja, "1 taller og 0er"... Spørgsmålet i den digitale verden, er nok mere _hvornår_ det er 1 taller og 0er smiley Forvrængning på tidspektret, aka. Jitter.

  • Johnny R
    Johnny R Tilmeldt:
    nov 2010

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 36
    #9   12. nov 2013 Har stadig intet med kablet at gøre, enten er der lys igennem eller også er der ikke, det gør så absolut INTET forskel på selve lyden

  • #10   12. nov 2013 Hvis et toslink er af høj kvalitet, kunne jeg FORSTILLE mig, at den er bedre til at reflektere lyssignalerne internt i kablet, når der er buk på det.
    Det er for mig den eneste logiske forklaring på et toslink, skulle koste mere end et T-Hansen toslink...


  • Johnny R
    Johnny R Tilmeldt:
    nov 2010

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 36
    #12   12. nov 2013 Korrekt, men kan stadig ikke ændre lyden, eftersom det er digitalt, har kablet intet at sige for selve lyden

  • #13   12. nov 2013 okay tak igen for svarene smiley
    så beholder jeg sku bare dette. det spiller bare! smiley


  • #14   13. nov 2013 #12
    Har set optagelser, hvor man tydeligt registrere ændringer i jitteren, som følge af at fiberen fysisk bevæges. Så det må vist med al sandsynlighed, tilskrives som, kabel forstyrrelser smiley

    Så det er langt fra så simpelt, som at sige at det bare er digitalt, og derfor immunt.


  • Johnny R
    Johnny R Tilmeldt:
    nov 2010

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 36
    #15   13. nov 2013 Det har stadig intet med lyden at gøre.. Du kan ikke ændre noget som helst på lyden uanset om dit kabel har kostet en million.

  • #16   13. nov 2013 Hvis kablet har en del buk/rundinger, og kablet derfor ikke længere kan sende lysstrålen direkte mellem enderne (Kan ikke huske deres navn) så KAN der forkomme tabte 1'ere og 0'ere ! Det samme gør sig gældende hvis enderne ikke er ordentligt klare, fordi de er lavet for billigt/slidte, eller hvis selve stikket er af en så billig/ringe kvalitet eller slidt at det ikke sidder med enderne ordentligt i sender/modtager aparatet, så kan det også give manglende/tabte 1'ere og 0'ere!
    Men hvis først at de parametre er iorden, nej, så hjælper det ikke umilbart med dyere kabler! smiley smiley


  • Johnny R
    Johnny R Tilmeldt:
    nov 2010

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 36
    #19   14. nov 2013 enten er lyden der, eller også er den ikke, om den hakker, hopper, falder ud, jitter og jatter, ændrer stadig ikke selve lyden, den bliver hverken mere eller mindre fyldig, klar, mørk eller andet, uanset hvilket milliondyrt kabel man har købt sig.

  • #21   14. nov 2013 #19
    Tro mig, det direkte målbart smiley

    Men det kan da udmærket være, at et billig apparat med en clock præcision, på måske 500ppm (parts per million). Ikke er i stand til at afsløre forskel på 2 kabler, men bedre udstyr med en præcision på måske helt ned omkring 0,5ppm, i sagens natur er langt mere afslørende.

    (Man kan også hælde meget mere jord i en AK47, før den holder op med at skyde, end en M96. Men M96'eren er jo langt mere præcis, så længe den virker)


    Du kan eksempelvis heller ikke sammenligne PCM her under TOSlink, med andre typer data transmissioner.
    Da man ved konventionel data transmission, pakker dataene ned i foruddefinerede pakker, og sender dem af sted sammen med en checksum værdi. Modtageren parkere dataene i en buffer, og kontrollerer integriteten af dataene, i forhold til checksummen, og hvis der findes fejl så gentages transmissionen. Og inden dataene over hovedet slippes fri af bufferen, så clockes de jo med modtagerens egen clock frekvens, så den er synkron med andre punkter i signalvejen.

    Det sker ikke med PCM, da det er en tidskritisk data strøm, og i bedste fald skal modtager apparatet gætte sig til clock frekvensen.
    Og det hjælper alligevel ikke meget, som kompensation overfor jitter, da det er afvigelser i clock frekvensen over tid. Så selvom modtageren gætter den korrekte samplerate, så vil alle led i signalvejen indføre forvrængning og små afvigelser (jitter).
    Det du høre som decideret støj eller udfald, det er jo når der opstår så meget jitter, at sampleraten simpelthen hopper en takt, eller helt mister synkroniseringen. Bare én forskudt bit, kan jo ændre en værdi på den konverterede analog output til næsten det diametralt modsatte.

    Forestil dig bare en 4 bit data strøm der ser ud på følgende måde, forskydes bare én plads.
    0001:0001:0001 (analog værdierne 1:1:1)
    bliver til
    0000:1000:1000 (analog værdierne 0:8:8)

    Det kan godt gi et ordentlig plop i højtaleren smiley
    Ovenstående har intet med et PCM signal at gøre, men princippet i det, er det samme.


  • Johnny R
    Johnny R Tilmeldt:
    nov 2010

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 36
    #22   14. nov 2013 Jeg giver op.. Fastholder mine udtalelser, men denne debat er nytteløs, og er mundet ud i noget spørgsmålet trådstarter ikke spurgte om, netop om lyden ville være bedre med et andet kabel end det han havde i forvejen, og mit svar er stadig, nej det vil den ikke. Kan i have en fortsat god aften

Kommentér på:
Optisk kabel

Annonce