{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.944 visninger | Oprettet:

Ny subwoofer - kæmpe forbedring {{forumTopicSubject}}

Nu her jeg endeligt fået min subwoofer, og det har bare givet nogle fantastiske forbedringer.

I min stue har jeg problemer med, at bassen under 80Hz forstærkes sindssygt meget af rummet, omkring 10dB. Derfor har jeg altid haft rigeligt med bass fra 803D fronter, til gengæld også alt for meget bass.

Nu er subwoofer'en så kommet til, og de lydmæssige forandringer er meget store. Efter nogle test (blandt andet med en traditionel Radioshack, jeg har ikke sådan noget smart autosetup) blev alle højttalere er indstillet til "small" med en delefrekvens 80Hz. Det at jeg nu har mulighed for, at skrue ned for bassen i den dybeste bass har givet en meget bedre balance i lyden. Diskant og mellemtone er pludseligt blevet klarere og mere levende og taleforståelsen er blevet markant bedre. Det virker i det hele taget som om, at hele systemet har fået kæmpe lydmæssigt/effektmæssigt overskud (nu skal effektdelen heller ikke længere trække den dybeste bass.) Subwooferen blander sig fremragende/perfekt i musik, det er umuligt at høre, at det er subwooferen som laver bassen. Bassen fra sub'en kan dog nemt genkendes i sin klang, da den er meget tør og præcis.

LFE effekterne i film er pludseligt blevet meget mere differentierede. Tidligere var der bare altid enormt meget bass. Nu er lydene blevet meget mere individuelle. I nogle film er der en del mindre bass end før i nogle film med meget dybe effekter er bassen markant voldsommere og igen i andre film er bassen stram, tør og kontant. De fleste kender sikkert scenen fra Star Wars II, hvor rumskibet eksploderer på landingsplatformen, det siger godt nok skrald.

Subwooferen kan i øvrigt spille enormt højt. På billedet fra on-screen menu'en fra forforstærkeren, hvor sub'en står til kl. 10-11, er den dæmpet 12dB og spiller stadig 2-3dB højere end resten af systemet. Nu står den til omkring kl. 20 og er stadig dæmpet 4dB, så er den på niveau med resten af systemet.

Indkøbet af én subwoofer er uden tvivl den komponent som givet den største lydmæssige effekt på mit system, på stort set samtlige områder. Har du problemer med meget bass, er det helt sikkert værd, at lege med large/small indstillingen. Resultatet af, at få styr på bassen kan give en lige så stor forbedring af i de øverste frekvenser. Jeg fortryder jeg ikke længe har lavet opgraderingen.

Det er i øvrigt samme subwoofer som Abbey Road studio bruger i deres studio 3 samt Penthouse studio. Abbey road har blandt andet brugt B&W til Ringenes Herre og Star Wars.


Se billeder her:

http://www.hifigalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=5259&kommentarID=57204


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny subwoofer - kæmpe forbedring
Kommentér på:
Ny subwoofer - kæmpe forbedring

Annonce