{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.075 visninger | Oprettet:

søger Foto ekspert ?? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen. Jeg har brug for lidt hjælp. Jeg skal i weekenden ind og se Tiësto Koncerten i Parken sammen med de 23.554 andre mennesker smiley og vil jo selvfølgelig os gerne ha nogle billeder der inde fra, men problemet er jo så bare at det er svært at tage gode billeder (uden rystelser) uden blitz.

så jeg vil høre om der er nogen der ved hvordan man skal sætte sit kamera op for at få de bedste billeder uden blitz.. for vil blitzen ikke ødelægge billedet ? gøre det meget lyst tæt ved kameraet, men mørkt længere væk ?

jeg har prøvet at indstille lidt på mit kamera et CANON IXUS 700.. jeg kan gå ind og stille på ISO følsomheden, (hvad gør det ?) jo højere ISOen står jo mere grynet blir det, men faktis os bedre end hvis det er med blitz. er der andre muligheder for at jeg kan indstille det ?

på forhånd tak / Michael


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  søger Foto ekspert ??
  • #1   9. nov 2007 ISO værdien angiver følsomheden på filmen/sensoren. Jo mindre ISO, jo mindre billedestøj, da sensoren ikke registrere nær så mange små finesser, som ved en højere ISO.
    I anden sammenhæng bruger du lav ISO ved højt belyste motiver, og høj ISO værdi til lavt belyste motiver.

    ISO værdien bruges ofte i sammenhæng med lukketids indstillingerne, for hvis du netop skal tage et billede ved lav belysning og med mange bevægelser, så er det en fordel at benytte en høj ISO og en hurtig lukketid. På den måde så når kamaraet ikke at registrere nær så mange rystelser, som hvis lukketiden havde været længere. Men det er somsagt på bekostning af mere billedestøj i billedet!

    En anden lille finte som er meget aktuel på de små kompakt kamaras, det er optikkens F nummer (F nummer = lys følsomheden i selve linsen) Jo lavere F nummer jo mere følsom er linsen, og derfor kan en linse med lav F nummer være rigtig god til indendørs/lav belysning. Desværre er optikker med F på 2 eller mindre ret kostbare, og 4 - 5 er nok mere normalt.
    Men finten går i alt sin enkelthed ud på, at du undgår at bruge zoom funktionen smiley Jo større vidvinkel / jo mindre zoom du benytter, jo lavere er F nummeret også.

    ISO, Lukketid og F nummer er nogle af de mest gængse værdier på et kamara, og de burde alle sammen være tilgængelige i enten dets indstillings menu, eller du kan aflæse automatiske vælg i søgeren eller på displayet.



    Nu kender jeg ikke specifikt dit kamara, men desværre er den med billedestøjen ret dårligt i kompakt kamara, så hvis du skal tage nogle gode billeder til koncerten, så skal du lige tage nogle test billeder, og se hvor lavt du kan tvinge ISO værdien, uden at det bliver for rystet og for mørkt. Så brug lige 10min. på at finde de bedste indstillinger inden du begynder at knipse løs smiley


  • #2   9. nov 2007 Michael:
    super.. lige det svar jeg ledte efter smiley ja jeg må bare prøve mig lidt frem til koncerten.. problemet er jo det at man KUN må ha lomme kamerae med.. ingen spejrefleks kamera.. (ville ellers havde været fedt) men det hvad jeg har hørt..
    Det mest optimale ville jo være hvis jeg kunne slæbe mit stativ med, men tvivler på det ville hjælpe under en sådan koncert, tror ik det ville kunne stå stille smiley

    lukketiden, det er den tid det tager før billedet er taget når man trykker på knappen, ikke ?

    men jeg vil så bare prøve mig lidt frem når jeg kommer der ind..


  • #3   9. nov 2007 Tjaaa... stativet hjælper jo nok ikke så meget hvis man skal fange et hurtigt skiftende lysshow e.lign. Det er jo mere til statiske motiver, hvor man netop vil bruge en længere lukketid.

    som sagt kender jeg kun begrænset ixus modellerne, men mange kompakt kamara, har også sådan nogle idiot sikre modes, hvor de selv indstiller til "nær" optimale forhold, og i nogle tilfælde også laver noget billedebehandling efterfølgende. Har selv et HP i reserve, og det har noget de kalder adaptive lightning, hvor de kan lave forskellig belysning i billedet, så skygger eksempelvis bliver fremhævet. Så på den måde kan de jo være lidt smarte, men self. ikke noget man ikke kan trylle frem i photo programmet på computeren bagefter. smiley


Kommentér på:
søger Foto ekspert ??

Annonce