{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
236 visninger | Oprettet:

Køling af forstærker {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige fået nye højtalere

Det er blevet til et par passive fronter med indbygget basser drevet af en Yamaha a1080 sorround forstærker.
Før havde jeg aktive subwoofere og lidt mindre front højtalere.

Mig og min søn så en action film for lige at teste de nye fronter af, det skete på ret høj styrke.
Da vi havde set ca 1 time og 45 minutter slukkede forstærkeren pludseligt.
Prøvede så at tænde den igen, og efter ca 1 minut skete det samme igen.
Den var blevet ret varm.

Tænker det er fordi forstærkeren skal levere alt nu da subwooferne før jo havde deres egen kraft og den så bliver overbelastet og slår fra før det går helt galt.

Mit spørgsmål er nu om det er muligt at montere en form for køling i skabet med forstærkeren, som kører på en udgang i forstærkeren eller har sin egen strømforsyning. Den skal være helt lydløs.
Forstærkeren er ude af syne så udseende betyder ikke noget.

Håber i har nogle gode ideer.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køling af forstærker
  • Andreas S
    Andreas S Tilmeldt:
    sep 2022

    Følger: 1 Følgere: 5 Svar: 33
    #1   27. apr 2 stk 12 volt blæsere i hylden forstærkeren står på så de blæser luften op gennem forstærkeren (varme stiger)
    De 2 blæsere sættes i serie på en 12 volt 2 ampere strømforsyning, så de kun kører ved halv styrke, så høres de ikke.



    profilbillede
  • #2   27. apr Lige nu har jeg ca 9 cm frirum over forstærker.
    Har mulighed for at lave det om så det bliver 16-17 cm frirum.
    Vil det ændre noget i forhold til mit problem eller skal der stadig blæser køling til.
    Har også tænkt hvis man laver et hul i bunden af skabet (det vil ikke kunne ses) om det vil gøre noget i forhold til bedre cirkulation. Synes nemlig ikke den bliver det mindste varm under forstærker. Al varmen er over.


  • Andreas S
    Andreas S Tilmeldt:
    sep 2022

    Følger: 1 Følgere: 5 Svar: 33
    #3   27. apr Det kan sagtens give en del at lave hul nederst.
    Varme stiger jo opad og hvis varme kan komme ud i toppen af skabet, så har man skorstenseffekten. Altså hvor der trækkes kold luft nedefra når varmen stiger.

    Kan varmen ikke komme ud i toppen, altså at der ikke er "flow", så skal der "tvangskøling" til i form af blæsere.
    Det handler om at flytte luften væk fra forstærkerens køleplader.


  • #5   29. apr Jeg er blevet anbefalet denne her Noctua NF-S12A FLX og så slutte den til min 12v trigger udgang.

    Kan den anbefales i jeres øjne?
    hvordan virker det så med en trigger udgang?
    Tænder den selv op sammen med forstærker og slukker sammen med?
    Skal jeg have andet kabel end hvad der følger med i æsken?

    Mvh. Dennis.


  • Andreas S
    Andreas S Tilmeldt:
    sep 2022

    Følger: 1 Følgere: 5 Svar: 33
    #6   29. apr Det er en fin løsning men jeg tror bare at en 12 Volt blæser på 12 Volt vil støje mere end godt er.
    Brugt på "Triggeren" vil blæseren starte når du tænder forstærkeren og slukke når du slukker forstærkeren.
    Triggeren vil også virke med 2 stk 12 Volt blæsere i serie.


    profilbillede
  • #7   29. apr Super.

    Skal jeg bruge et speciel kabel til at forbinde blæser med forstærker.
    De nævner 3 og 4 pins stik i det sæt men ved ikke hvad det vil sige.
    Hvis jeg vil prøve det med at bruge trigger udgang hvad type kabel skal det forbindes med.

    Mvh. Dennis.


  • Andreas S
    Andreas S Tilmeldt:
    sep 2022

    Følger: 1 Følgere: 5 Svar: 33
    #8   29. apr Det skal være et minijack stik mono



    profilbillede
  • #9   5. maj Hej Dennis.

    Du skal under alle omstændigheder sænke temperaturen i skabet, hvor forstærkeren er placeret. De fleste ikke professionelle audio systemer, er dimensioneret ud fra en omgivelses temperatur på 22 grader Celsius.

    Når du tænder for forstærkeren, er temperaturen i skabet sikkert omkring 20-22 grader, men den vil stille og roligt stige, når forstærkeren tændes, selv uden belastning. Udgangstrinene er jo koblet i klasse AB mode. (prøv at placere et termometer i skabet) Når forstærkeren tilmed belastes, vil temperaturen på køleprofilerne stiger yderligere, samtidig med at temperaturen i skabet stiger. Til sidst slår forstærkerens termosikring fra.

    At støjen fra en blæser eller to skulle skabe problemer i lydmæssig henseende, tvivler jeg på. Allerede en meter fra blæseren, er støjen man opfatter der fra, faldet med 6dB. Samtidig er der fuld knald på højtalerne!

    Min ide til en løsning vil være, at bore to huller i bunden af skabet. Hullerne bør have en diameter på 6 - 8 cm, og placeres sådan, at de er lige under køleprofilerne, i henholdsvis venstre og højre side af forstærkeren.

    I toppen af skabet placeres to blæsere, som skal suge den opvarmede luft ud. Afstanden mellem de to blæsere, bør være minimum 2 gange diameteren på blæserne, så luftstrømmen fra blæserne ikke generer hinanden. Altså, hvis det er to 10 cm blæsere, skal afstanden, kant til kant, på de to blæsere, være minimum 20 cm.

    Jeg tror ikke der er problemer med såkaldte "hot spots" på grund af dårligt monterede udgangs transistorer, det har Yamaha i hvert fald ikke ry for!

    Mvh Tommy.


Kommentér på:
Køling af forstærker

Annonce