{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.698 visninger | Oprettet:

Forøg lydkvaliteten >30% på din Pioneer receiver {{forumTopicSubject}}

Ja det lyder næsten for godt til og være sandt, men det er muligt hvis man kan finde ud af og bruge EQ Professional delen i MCACC setup'en. Har endeligt fundet ud af og bruge det efter jeg fandt dette på et andet forum:"

Get yourself a silent house, cup of tea – print these instructions off as you will never remember it all

I have not done a full cal in a while as I have been extremely happy so bear with me on the instructions - however to start you off.

First thing to do - save all your current settings into setup 1 - that’s done easily in the menu for data – copy all settings to 1.

Then copy all your data into Setup 2 (assuming you have run the auto cal before this) and then use that to tweak - that way once you have finished you can go back and forth on the fly to hear the difference

Download the Advanced MCCAC software from Pioneer - get a memory stick

Plug the setup mic in (put it in your main listening spot where you cal'd the setup be exact as possible as its very precise - camera tripod is best for this - get the height you sit at spot on!)

on amp go to Home -Advanced MCCAC – Option C (Manual) - then run reverb measurement

(one thing to bear in mind - dont have anything that can interfere with the reading ie. in the way of the mic - i.e. a tripod handle or anything - high frequency readings are very sensitive to this)

Then copy the data to your memory stick

Home – MCCAC Data Check – Option G copy data to memory stick

Load the info into MCCAC on your pc and look at the graphs using the AFTER setting (before shows you how bad it was to start with) Look at each channel /speaker individually and try and get your head around what you are seeing - it’s amazing - its showing you what your room is doing to the sounds from all 5 of your speakers per 9 (I think) different frequencies - to prove its right run it several times without touching anything - it will give you exact results time again !!!

Using the before setting you can see why in pure direct mode or with a non room corrected amp music can sound boomy or tinny or flat - if you are getting a room boost at 125htz (boomy) or if you are getting a boost at 4-16khz (tinny or bright) No matter if you put a £5k amp on the speakers they will still have the boom in the same placesas its the room! – this is why this amp is Sooo Gooood because you can look on a graph what your room is doing and sort it out!!!

There are 2 easiest ways to analyse the graphs for tweaking (you will be tweaking the equalizer settings after to compensate the room)

1 is side on in 2D so they look like lines rising and then steadying across the screen. From this you will clearly see gaps between the frequencies as they travel along

The other is - turn it all the way round so they look like bar graphs going up the screen again in 2D – you can see they all finish at different levels db's

If you think about it you want all the frequencies hitting you at the same volume at the same time (flat curve - reference) - the ideal graph would look identical for every frequency rising until they hit a calibrated level i.e. 80db and then they would travel along exactly straight (this is why you can look at in 3D – if it was like that then all the lines on the graph would be drawn over each other and they would only appear as 1 line in 2D)

My setup is miles off that before and even after the auto cal - but it’s much closer with the auto cal. I have found the auto cal (using the each channel adjust setting when calibrating is the best as all 5 speakers are in different parts of an untreated room and it tries to get a flat curve for each speaker individually - however its not uniform across the 5 speakers will explain that in a minute.  It also does its best to get them all flat but is not as good as you can do with a lot patience and some basic knowledge

So when tweaking - you need to select a level i.e. 80db and that’s what you are trying to get all the frequencies to hit for all 5 speakers - when you spin it round to a bar graph you can see easier where they all stop and again the same db level is what you want

It’s painful however you have to look at each channel in the MCCAC software and then note down on paper how many decibels each frequency of the 9 you think have to be increased or lowered and by how many decibels until they are on the 80db you have selected as your cal level.

So it could be 125 htz – 1 db, 250htz + 1.5 db etc for them all

If they all show up closer to 85 db then use that as your cal level, or closer to 75 use that - it doesn’t matter as long as all 5 are the same (uniform that I mentioned before) - you can use the trim to raise and lower all the frequencies at the same time - but I have found its best to leave that alone as it seems the throw the results off more than manually adjusting each frequency of the equalizer

It can be as low a tweak as 0.5 db that’s needed - but if you have a problem frequency it might be as much as +/- 6 decibels - therefore the auto cal has been miles off.

Therefore go into the amp menu – Home - Advanced MCCAC – Option C Manual – Equalizer Adjust

Make your adjustments and run the reverb measurement again – load the info onto your memory stick again on the amp and then load it up again on your pc and see how much closer you are to them all being the same.

It’s not as simple as getting it right the first time you might have to do it again and again – Sometimes it takes a 1.5db adjustment to get an actual 0.5 db difference in the graphs. Sometimes you have to look at it from the side and then as a bar graph to notice the adjustment needed – is why you can use the software to spin it 360

I promise you the closer you can get all the lines together / finishing at the same level the better your system will sound ! It makes a Massive difference to the overall sound you can improve it by about 50% if you ask me – in terms of it sounding about 50% better overall Overall

Aims – you are ultimately trying to get a completely flat uniform curve for all the frequencies across all 5 of your speakers, once turned round to a bar graph they should all be at the same or very close db levels – if they all hit you at the same db then you will be hearing a true reference curve!Its not the rising of the curve thats important its the level it finishes at, if they all rise the same that even better.

Take your time and be patient depending on your speakers/ room, it can be hard to get it right – my B&W 805 are real sods – where as my B&W HTM4s is easy

Loads of Important things to consider –

1. Ignore the frequencies below your cross over point – if you cross over at 80htz there is no need to adjust the 60htz if it even lets you – but its good to know what response your getting - you may see a boom there or no 60 htz bass then you will know that’s what you are getting from your front 2 speakers if you run the amp in pure direct mode for stereo!!

2. Have a look and think about the rate at which your frequencies are climbing and hitting the top db but don’t worry too much (you want them as similar as possible) – some of this is caused by silly things – speaker not being solid on the ground (can be changed) or it being very close to a wall (cant be changed)

3. Don’t expect to get them perfect – you want them as close as possible, 0.5-1db I would accept slightly more if I have to with a problem frequency

4. Dont Move your mic – leave it where it is until you are finished – refrain from listening until you are happy will all the frequencies across all 5 speakers then test it.

5. Problem frequencies – I have a problem with 16khtz on my front main 2 speakers B&W 805 – I have changed the tweeter and Nautilus tube and its still the same – its the room. It doesn’t matter how much I change the equalizer the 16khtz frequency rises up and off the chart for both front left and right – I have had to guestimate the 16khtz equalizer reduction amount based on the graph and listening to what sounds best to me

6. Make sure you have all your sound tv and blu ray upscaled to 32bit – can sound bright until you have a proper cal done yourself then it sounds amazing!

7. Also make sure you have full band phase control on as its essential for best sound!!

 

Once you hear a full reference flat (or close to) curve based system you will hear where it is wrong in other systems and in your own system before – it brings true balance and brings out even more intricate details.

It works for music as much as it does films/ tv – if you go from your cal to Pure Direct its interesting to hear the difference – reference is not always preference until you realise anything other than reference means you are hearing / liking distortion fact

Once you hear and actually see what the room correction is doing and how it benefits the sound look to invest in a DSPeaker Antimode - £220ish it does exactly the same for your sub – it is awesome !!

I hope this helps – Me and my cousin (both LX 83 owners) worked this out between us trust me this is how you get the full magic from your LX-83 !!!!! Any questions ask? Also turn PQLS on your blu ray I think it is excellent now with the newer firmware."

Først tog jeg det med et gran salt, men her hvor jeg er blevet færdig efter 2 timer, siger jeg bare WOW! Sikke et løft det har givet, dog er mit 63hz bånd ikke liniært med de andre da jeg godt kan lide lidt ekstra bas.
Prøv det, det er seriøst tiden værd!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forøg lydkvaliteten >30% på din Pioneer receiver
  • #1   29. okt 2011 hmmmm

    ved ikke helt hvad jeg skal sige

    men MIN erfaring med sådanne rum korrektioner er klart at de giver lidt på at det bliver mere liniært, men på grund af den behandlingsprocces, der mister lyden meget af den homogenitet, naturlighed og letflydenhed

    og dette har jeg erfaret på møgdyre rumkorrektions apperater, så hvorfor skulle piooneer så bare lige finde ud af at *vupti* her er muligheden, du får mere og ingen ulemper...... aaaaahhh den hopper jeg sgu ikke på

    CITAT
    "If you think about it you want all the frequencies hitting you at the same volume at the same time (flat curve - reference)"

    lige netop dén sætning gør at jeg virkelig ikke tror på hvad der skrives

    for du kan under INGEN omstændigheder få dine frekvenser til at ramme dig på samme tid

    men det manden derimod mener, er at han udligner delayet imellem de forskellige enheder

    men det kan han bare ikke helt bare gøre på den måde, for der skal udregnes for hver enhed i højttaleren, er klar over at denne procces gør det ved akustisk måling

    men når du ikke har TOTALT styr på det, så vil du altså få nogle fase fejl i dit lybillede

    og jeg er SIKKER på at der sker flere fasefejl med det EQ PÅ, end ved at man får justeret sine højttalere ordentligt ind


  • #2   29. okt 2011 Det er meget muligt rigtigt alt det du siger. Det her er en hjælp til "almindelige" mennesker, og ikke high-end entusiaster.

    Faktum er at mit resultat er LAAANGT bedre end den automatiske setup med mikrofonen. Jeg har gemt det i forskellige profiler så jeg kan skifte over on the fly, så det er nemt og høre at der er en kæmpe forbedring. Og hvis jeg vælger "pure direct" forsvinder der også en masse detaljer i forhold.


  • #3   29. okt 2011 hej Thomas.

    det lyder virkelig spændende, det må du lige komme og hjælpe mig med engang over en kold pilsner, for det tror jeg sgu ikke selv jeg kan hitte ud ad smiley


  • #4   29. okt 2011 nu siger du jo ALMINDELIGE mennesker

    hvordan skulle vi nogensinde få trænet ørene til ved at bruge den slags korrektioner hele tiden

    der er jo en tommel regl, den hedder, jo mindre i signalvejen, jo bedre bliver lyden

    en hundelort bliver jo heller ikke til en lagkage bare fordi man pynter den med flødeskum vel ?

    det jeg bare vil frem til, er jo at hvis du bruger tiden på at lytte dig frem, og prøve at dæmpe nogle af dine rum gains, så er du LANGT bedre stillet, for det tidspunkt du begynder at justere OP for nogle frekvenser, så får du uden diskusion en højere forvrængning i det område du har skruet lidt op for..

    men hvis DU synes det er bedre, jamen så er det jo godt for dig, men ikke derned sagt at du absolut får en >30% bedre lyd, du får nærmere op >30% anderledes lyd



  • #6   29. okt 2011 Kim:

    Ja nu skriver han jo godt nok at man skal bruge "a cup of tea", men jeg tror nu også en kold pilsner vil fungere helt fint smiley Så du siger bare til, så skal vi nok finde ud af noget.

    Majik:

    Det der er tale om her er IKKE bare en ændring i klangen/anderledes lyd. Der kommer mange flere detaljer frem, og det lyder meget mere naturligt og klart. Jeg er ikke så god til alle de fine ord til og beskrive lyd, men det bliver meget mere som at være der selv agtigt. Det er man slet ikke i tvivl om når jeg skifter mellem den gamle og den nye profil.

    Man behøver jo heller ikke at hæve nogle af båndene, det handler bare om få graferne på en lige linje, så man kan jo bare sænke alle dem som ligger over den nederste.


  • #7   29. okt 2011 jeg er stadig ikke enig med dig, men du kan da invitere mig på besøg, så vil jeg da glædeligt dele en kande kaffe eller andet, for at høre foreskellen

    jeg KUNNE jo tage fej


  • #8   30. okt 2011 Tja, det kunne jeg da, men det er da lidt langt og køre fra aarhus bare for det smiley

    Nu kan vi se om Kim vil ha' mig op og gøre det samme på hans Pioneer, og bagefter høre hvad han syntes. Her er der ihvertfald ingen tvivl, alle som har hørt det indtil videre giver mig ret det er en stor forbedring i forhold til før.


  • #9   30. okt 2011 Jeg har så også meget dårlig akustik, det er muligt der er mere og hente i sådan et rum kontra et rum med god akustik jo.

  • #10   30. okt 2011 Andreas H

    Hvis i ikke kan høre nogen særlig forskel må auto calibreringen ha lagt meget tæt op af dit færdige resultat, eller hvad?

    Det gjorde min nemlig ikke, der var en kæmpe spredning af de 9 bånd. Nogle af båndene har jeg justeret med over 5db, og det gør noget ved lyden! F.eks hvis 8khz båndet ligger 5db under de andre i output, så vil du jo mere eller mindre gå fuldstændig glip af alle de instrumenter som rammer det område, de vil ihvertfald lyde meget anderledes end de skulle ha gjort.

    Men hvordan er deres rum, har en en god akustik? Og hvilke højttalere er der spændt efter? Jeg tror generelt jo dårligere akustik man har, og jo bedre højttalere man har, jo mere kan der hentes i forhold til auto calibreringen.

    Dennis H

    I mit tilfælde har det intet med individuelle meninger og gøre, der er tale om så stor en forbedring at 9 ud 10 nemt kan høre det. Den gamle profil lyder ligesom et telefonrør i forhold. Ja okay overdrivelse fremmer forståelsen :-). Der kommer meget liv og glød til især guitar og vokaler, men generelt også alt andet. Den gamle profil lyder meget lukket i forhold.


  • #11   30. okt 2011 Hmm ok. Ja jeg mangler tæpper og billeder, har en del ekko.
    Men har også et par kammerater hvor jeg skal ud og prøve og lave de her kalibreringer. Bliver spændende og høre om de får lige store forbedringer som jeg gjorde.


  • #12   25. nov 2011 Har nu udført denne "kalibrering" på min spritnye Pio SC-LX75:
    http://www.pioneer.eu/dk/products/22/98/405/SC-LX75/index.html

    Og igen har jeg opnået langt bedre lyd, end hvad der kommer ud med standard mikrofon opsætningen. Skal snart over og lave det samme på min storebrors LX-52/Dali Concept hjemmebio. Han har langt bedre akustik end jeg, så er stadig spændt på om der er ligeså meget og hente på hans setup.


  • #13   25. nov 2011 Majik
    CITAT:"
    "If you think about it you want all the frequencies hitting you at the same volume at the same time (flat curve - reference)"

    lige netop dén sætning gør at jeg virkelig ikke tror på hvad der skrives

    for du kan under INGEN omstændigheder få dine frekvenser til at ramme dig på samme tid

    men det manden derimod mener, er at han udligner delayet imellem de forskellige enheder

    men det kan han bare ikke helt bare gøre på den måde, for der skal udregnes for hver enhed i højttaleren, er klar over at denne procces gør det ved akustisk måling

    men når du ikke har TOTALT styr på det, så vil du altså få nogle fase fejl i dit lybillede"

    Du skal lige se denne bette video, der forklarer på fin vis hvad Pioneer receiveren gør med dens Full Band Phase Control:

    http://www.youtube.com/watch?v=jm0GM-qImnI


  • #14   25. nov 2011 ja der kan man jo se hvor meget du ved omkring højttalere og dens opbygning, for i delefilteret tager men netop delay/groupdelay med i beregningen på filterkomponenterne

    så det der er noget BS ret sagt.....................


  • #15   25. nov 2011 Nu er det lille klip noget som kommer fra Pioneer Corporations, ikke noget som jeg har lavet. Gik såmænd bare ud fra at de nogenlunde ved hvad de laver, og hvorfor de laver det smiley

    Man kan vel heller ikke tage højde for forsinkelsen i delefilteret for alle højttalerne i et surroundsystem. De står jo næsten aldrig alle sammen med samme afstand til lyttepositionen. Det er jo typisk også vidt forskellige størrelse enheder man har i sine front, side og bag. Desuden påvirker rummet vel altid lyden, så det vil jo altid være forskelligt fra rum til rum hvornår de forskellige frekvenser når frem til ørerene og med hvilken lydstyrke de når frem med i forhold til hinanden. Nogle frekvenser vil jo blive boostet i forhold til andre afhængig af akustik/placering osv.. Ret mig endelig hvis der er noget jeg ikke fatter smiley


  • #16   25. nov 2011 jeg kan godt rette dig

    for hvis de skulle kunne ændre dit delay for hver enhed i hver enkelt højttaler, så skal du have 1 forstærkerkanal til hver eneste enhed, og det er jo langtfra tilfældet, DERFOR er det umuligt for dem at de kan udligne delay for hver enhed i hver enkelt højttaler.

    men derfor kan de godt udregne et delay for hver højttaler hver især, for at lyden rammer dig på det rigtige tidspunkt, men det er der jo ikke en masse voodoo med i, det handler bare om at de tilbageholder lyden i de fjerneste højttalere til det hele passer sammen

    men det kan du OGSÅ gøre ved at placere dem præcist rent fysisk i samme afstand fra lyttepositionen.

    og til deres frekvensoptimering, tjaaa er stadig i den holdning at det er bedre at tæmme rummet end at fjerne noget af signalet i lydvejen......


  • #17   25. nov 2011 Hmm ja det kan jeg godt følge dig i. Men tror heller ikke det skal forstås sådan, at de sætter delay på hver enkelt enhed. Jeg havde forstået det sådan at de var de forskellige frekvenser der fik et delay. Altså som en slags delay EQ, med bånd for hele frekvensområdet hvor der så blevet lavet delays hist og pist. Men pyt med det, jeg er selvfølgelig enig i at det perfekte rum med akustik, placering osv er det optimale. Jeg er så bare ikke interesseret i at bygge sådan et dedikeret rum kun til hjemmebio, kun hvis jeg havde uanede mængder af penge og tid til det.

    Er meget tilfreds med det som det spiller nu, og det ændrer sig nok ikke før den dag jeg får fornøjelsen af og lytte til en hjemmebio som spiller endnu bedre.


  • #18   25. nov 2011 altså jeg tør ikke sige hvordan lige præcist det er strikket sammen, men ÉN ting er sikkert, det fungerer slet ikke så optimalt som de selv proklamerer.

    et delay imellem de forskellige højttalere kan være gavnligt hvis du har større forskellige afstande på dine side højttalere fx

    men den frekvensoptimering den tror jeg simpelthen ikke på, man kan jo måle det med et clio system hvis det var noget.


Kommentér på:
Forøg lydkvaliteten >30% på din Pioneer receiver

Annonce