{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.945 visninger | Oprettet:

Stephan A
Stephan A
Tilmeldt:
28. maj 2006
Følger: 1 Emner: 10 Svar: 21

Hvilke kabler skal jeg bruge? {{forumTopicSubject}}

Jeg skal have nogle nye højtalere, men ved ikke, hvilke kabler jeg skal bruge!

Mit kommende sæt er et Dali concept 6 højtalersæt med en 12" sub.

Dvs.
2 gulvhøjtalere
2 baghøjtalere
1 sub på 12"
1 center

Kablerne skal helst findes her: (link fjernet)

kan i ikke skrive, hvilket kabel jeg skal bruge til hver højtaler? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilke kabler skal jeg bruge?
  • Stephan A
    Stephan A Tilmeldt:
    maj 2006

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 21
    #1   5. jun 2006 Kom nu! Nogle må da vide det!

  • #2   5. jun 2006 til gulvhøjtalere ville jeg bruge TARA LABS Omni 2 kabel

    til baghøjtalere og center ville jeg bruge TARA LABS Klara PS kabel

    til sub ville jeg bruge TARA LABS Prism 300S kabel


  • #3   5. jun 2006 men hvor meget vil du bruger

  • Stephan A
    Stephan A Tilmeldt:
    maj 2006

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 21
    #4   5. jun 2006 Så lidt som muligt! men det skal stadig lyde godt

    Jeg har nemlig det dilema, at jeg skal bruge næsten 40 meter.

    Er det muligt, at dele et kabel op i to, for har nemlig nogle ledninger, der løber paralelle...

    Jeg skal bruge 6.5 meter til gulvhøjtalerne
    og 18 meter til baghøjtalerne, hvor 5 meter løber parallelt
    og 10 meter til sub'en
    2 meter til center


  • #5   5. jun 2006 Du kan ikke dele Kablerne op !
    Og så skal de være lige lange (altså hvis du skal bruge 6.5 meter til front skal de hver være 3.25 og ikke noget med den ene er 2 og den anden 4.5 !


  • Stephan A
    Stephan A Tilmeldt:
    maj 2006

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 21
    #6   5. jun 2006 Lars K. Okay? smiley Hvorfor ikke?

    Jeg skal nemlig bruge 4.5m, og 2m til front

    2m til center

    og 6.5m og 11.5 m til bag


  • #7   5. jun 2006 Det er selfølgelig op til en selv !
    Men for at lyden har samme vildkår så som modstand og tiden det tager at "løbe" igennem så skal de være samme længde !

    Jeg har selv en meter til den ene og 3 til den anden og er i den uheldige sit at jeg så af denne grunde har 2 meter BlueHeaven kabel til 1400 kr metern der bare "ligger" af kun den grund !

    Men som sagt det er i småtings afdelingen så bestem selv !


  • Stephan A
    Stephan A Tilmeldt:
    maj 2006

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 21
    #8   5. jun 2006 Lars K.

    Okay, men kan jeg ikke få dig til, at finde nogel nogenlunde kabler til så billige penge som muligt. Det skal self. ikke lyde som en boomblaster smiley


  • #9   5. jun 2006 Lars-->>

    Rolig nu manden/drengen leger jo ikke med kabler til 1400kr/M eller anlæg til 100.000+ prøv at se på hvad han skal købe og hvad han skal bruge af kabler, jeg vil vove den påstand at hvis du satte hans anlæg op med lige lange ledninger og uens ledning ville selv du ikke kunne høre det.. det kræver langt bedre grej, uden at genere det stephans A vil købe..!

    Stephan A-->

    Jeg ville gå efter Tara- labs selv det er jeg meget stor tilhænger af.. men i dit tilfælde ville jeg måske nok kigge efter Bandbrigs eller hvad det nu hedder, der får du vildt meget kaler for en rimlig billig penge... så når du er nede og købe/bestille dit anlæg er det bare at sige du gerne vil have nogle Bandbrige kabler med så kan de sagtens fortælle dig hvad du skal bruge... men for guds skyld LADVÆR med at bruge dem der evt. følger med Forstærker eller DVD...


    Bare mit råd til dig... smiley

    Hilsen Emil...
    kig evt forbi med en komentar og en stemme


  • Stephan A
    Stephan A Tilmeldt:
    maj 2006

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 21
    #10   5. jun 2006 Emil J. Tak for svaret, men kan du evt. ikke smide et link til de kabler du henviser til?

    Og kan man fx. godt have 2 metet til den ene front, og 4.5 meter til den anden front?

    Har b.la. kigget på denne salgs annonce. Vil den kunne trække alle højtalerne?

    Og så skal jeg have et subwoofer kabel. Der har jeg set, at det øverste på hifiklubbens side koster 449kr for 10 meter.

    Hvad siger du til det?


  • #11   5. jun 2006 Tjo kan godt prøve at linke til nogle kabler... vender lige tilbage til det...

    Men ja jeg vil sagtens sige du kan have 4,5 til den ene og 2 til den anden... jeg har prøvet en test på mit anlæg en kammerat skiftede kabler og jeg sad med bind for øjne (hehe) og vi havde lånt 3 højttaler kabler med hjem fre hifi klubben... det vil sige det var taralabs omni 2 bi-wire mener jeg det hedder 2 kabler på 3M og et på 6M også prøve han at bytte rundt så det spille med to korte og en lang og en kort.. jeg kunne kun høre forskel på det musik jeg kender VILDT godt... og det er 2-3 numre og det er rock numre og kun når der bliver spillet instrument musik jeg kan ane en forskel.. men sættede han så noget crap techno kunne jeg sku ikke høre forskel.. sååå... ja... du kan sagtens have forskellige længder når vi er nede i de mål have vi snakket 2m og 45m havde det været noget andet...


    Men kigger lige på hifi klubbens hjemme side så vender jeg vilbage...


  • #12   5. jun 2006 altså til signal kabler ville jeg anbefale bandridge du kan se her hvad de laver...

    (link fjernet)


    så er det bare hvilke enhedder du skal slutte til din forstærker..?

    med hensyn til højttaler kabler snak med dem i hifi klubben.. der er trods alt forskel på dem så de kan nok bedre råde dig en jeg kan da jeg aldrig har hørt de nævnte højttaler spille eller noge...


  • #13   5. jun 2006 Lige for at blande mig en smule, kan jeg med sindsro påstå, at hjemmelavede ht kabler er bedre end de købte. Et hjemmelavet kabel til 10kr/m vil banke de "fine" kabler til en noget dyrere pris pr/m. Det kræver kun at det bliver rigtigt, og at der besides en lille smule fingersnilde. Hvis det laves korrekt, spiller det fuldt på højde med ht-kabel til 200kr/m uden problemer. Om det ser pænere ud end det dyre, vil altid være en smagssag, og et spørgsmål om hvor dygtig man er.

  • #14   5. jun 2006 Stephan A. man plejer at sige at 20 % af systemets totale værdi er det man skal bruge på kabler.... så har du lidt at gå ud fra. i stedet for alle de andre foreslag. det gør dig nok mere forvirrende end betsemmende for hvad du vil have.. selvom de er kanon gode..!

  • #15   6. jun 2006 hvis du ikke vil give så meget så gør som ole c siger lav nogde selv. et for slag er gå ind til en pc for hanler og spør efter nogde netkable (cat 5) i løse meter og bro 4 kabler til gulvhøjtalere og 2 baghøjtalere og center


  • #16   6. jun 2006 Skal det være helt godt, bruger man Solid Core installationskabel. Der bruges 3 ledere til plus, og 3 ledere til minus. Alle lederne afisoleres i hele kablets længde, og de 3 ledere flettes. Derefter isoleres det flettede kabel igen, og man står med et kanon velspillende kabel. Et kabel til plus og minus, består altså af 3 ledere ialt.

  • #17   6. jun 2006 det kunne man også smiley

  • #18   6. jun 2006 Lige en lille rettelse til min sidste kommentar. Et kabel til plus og minus består af 6 ledere ialt (2 x 3), ikke 3 som skreven tidligere. Beklager fejlen.

  • Stephan A
    Stephan A Tilmeldt:
    maj 2006

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 21
    #19   6. jun 2006 Hvor får man sådan noget signal kabel? Og vil jeg kunne lave det, uden noget udstyr?

  • #20   6. jun 2006 Jeg regner med du mener højttaler kabel, og ikke signal kabel. Hele denne tråd startede umiddelbart ud som ht-kabel, medmindre jeg har misforstået det. Hvis du ønsker at lave de omtalte kabler selv, kræver det kun du køber installationskabel i Bauhaus, Harald Nyborg eller et lignede sted hvor de forhandler dette. Et 3-ledet kabel ville være perfekt til dette her projekt. Man kan også købe en rulle med enkelt ledet kabel i stedet for. Det eneste du skal gøre, er at afisolere alle lederne helt ind til selve kobberet. Dette skal ske i hele kablets længde. De "nøgne" ledere skal derpå flettes på samme måde, som pigerne gør med deres fletninger. Hele kablet isoleres helst med en bomuldsstrømpe, da dette giver den bedste lydmæssige gevindst. Kan man ikke finde en sådan strømpe, kan krympeflex også benyttes.

  • Stephan A
    Stephan A Tilmeldt:
    maj 2006

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 21
    #21   6. jun 2006 Hvorfor kan man ikke bare lade det være i plastik isoleringen? Vil mene, at det bliver noget omfattende, hvis jeg skal bruge stømper til 35 meter kabel smiley

  • #22   7. jun 2006 Hele konceptet går ud på at få det flettet uden isoleringen. Tro mig det spiller.

Kommentér på:
Hvilke kabler skal jeg bruge?

Annonce