{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.249 visninger | Oprettet:

hvad er forskellen på højtalerkabler? {{forumTopicSubject}}

det er muligt det er mig der stiller et dumt spørgsmål op, men hvad er forskellen på højtalerkabler, tildels et til 30kr pr meter og et til 130kr pr meter.

ved godt at der kun bruges forskellige ledelse materiale, kobber, sølv, kulfiber osv. og tykkelsen af det.

og at isoleringen kan være forskelligt.

men hvor meget skal man tænke over om sit kabel er godt nok?

bruger selv et par billige Argon kabler til mine højtalere.
men har lige skiftet mine signalkabler ud til Coax og Optiske kabler i rigtig god kvalitet og som har givet en ufattelig forandring i forhold til mine udemærket phonokabler som jeg havde førhen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvad er forskellen på højtalerkabler?
  • Kenneth M
    Kenneth M Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Emner: 17 Svar: 127
    #1   14. mar 2010 Søg i forum. Der er tusindvis af den slags tråde.
    Og er det ikke nok så smut på Hifi4All og søg i deres forum. Der er faktisk så mange af den slags tråde der, at admin er begyndt at slette dem når nye dukker op.


  • #2   14. mar 2010 den forskel, du kan høre er som ikke pga du har udskiftet kabler, du har ved at skifte fra analog kabler over til digitalkabler ændret på hvilke DAC der hånterer lyden. ved at bruge analog kabler, bruger du DAC i DVD/CD afspilleren, men ved at bruge digitale kabler bruger du istedet DAC i din forstærker.

    kabler gør en forskel. det kan ikke diskuteres om det gør, det gør det.

    men i dit tilfælde er der ikke nogle desideret lydmæssig forskel på at købe Coax kabler til 100kr eller til 1000kr. det kablet overfører er digitale signaler, altså 0-1 taller og der kan ikke rigtigt forkomme interferance på et digital signal. hva end om det er elektrisk eller optisk. men på din måde ved at skifte fra analog til digital gør jo at du vælger at bruge en anden DAC og der kan man høre en forskel. pioneer, denon, og technis har jo hver deres måde at bygge deres DAC = digital til analog converter. og derved også hver deres egen lyd.

    men at skifte fra iltet 0,5mm2 ringeklokkeledning, til et 6mm2 koldtrykket iltfrit kable belagt med 99% rent sølv kan bestemt også høres. men om der er nogle spec lydmæssig forskel på 20kr kabel til 30 kr kabel. tror jeg nu ikke.


  • #3   14. mar 2010 Rasmus L
    heh ja ved at det er fordi jeg har skiftet fra analog signal til digital. tænkte bare på om jeg kunne forbedre lyden yderligere i det område (ledninger) og skiftede hovedmæssigt fordi jeg havde fået læst at surround-lyden i et phonokabel ikke bliver til som de havde tænkt sig fra start, pågrund af komprimering af surroundsignalet ned til et stereo signal, og derefter til et surroundsignal igen.

    men hvad er det vigtigste for et godt højtaler kabel at have, god tyk isolering, guldbelagte plugs, oxygen fri metaller.


  • #4   14. mar 2010 tykke kabler koster mere end tynde, pga det mere matriale. DVS tynde kabler er som reglen billigere. kan du bi-wire dine højttalere, kan du købe tynde god kabler til diskant og mellemtone. og tykke kabler til bassen. der hvor mest kraft bliver afsat i dine højttlaere er i bassen.

    tykke kabler er altid at fortrække, da der på afstand vil være mindst spændingsfald over kablet. men hvis der ikke bliver afsat ret meget spændinge i gennem kablet " f.eks til mellemtone og diskant. kan du istedet vælge og købe lidt bedere og tyndere kabler til de små enheder.

    og så købe nogle monsterkabler til bassen. OFC Oxygen free cable er altid at fortrække. guldstik er hip som hap, guldstik er normalt noget man bruger i bil, men self også i hifi. men guld er et spec matriale og kan ikke ire, eller ruste, der vil altid være fuld kontakt igennem guld, det er altid blankt. og f.eks i en bil, hvor der er varmt, koldt, fugtigt, tørt, lyst og mørkt, vil almindelig stik, begynde og ire og ruste, og kontaktfladen vil blive forringet. så derfor bruger man guld.

    Sølv er en bedere leder end guld, guld har ikke nogle spec gode lydmæssige fordelen, men sørger for optimal kontakt altid.

    jeg kan personligt ikke høre forskel på om der er guldstik eller ej i hjemmet. jeg har det pga det er brugervenligt, og for ikke at ødelægge enderne mere end højts nødvendigt på mine dyre kabler. jeg har kabler til 400kr meteren, og hvergang man skal pille kabler af en højttaler går enderne mere og mere i stykker, og man er nød til at klippe et styk af for at afisolere et nyt stykke. når kablerne er dyre skærer det i hjertet at klippe2-3- cm af pga enderne er gået i stykker, derfor bruger jeg stik, for så kan jeg undgå at ødelægge kablet og undgå at skulle klippe i det..

    men ellers hvis det er pengene der kniber, så bare køb nogle matrialemæssigt tykke og
    oxygenfrie kabler f.eks 2,5mm2 OFC eller tykkere . undlad stik til at starte med de kan købes senere. brug pengene på kablet i 1. omgang. at klippe i kabler til 50kr pr meter, er mere acceptabelt end at klippe i kabler til 400kr meteren.

    men vigtigts er nok at undgå spændingsfaldet over kablet. hvilket stiger med hvor meget strøm kablet skal transportere, jo tyndere kabel jo større spændingsfald, igen afhængigt hvor mange ampere det skal transportere.

    tykke mm2 kabler skal du focucere på til at starte med. kan de blive OFC er det bedst. resten kan du tænke over når din penge pung er til det.


  • #5   14. mar 2010 ps jo længere kabler du bruger, jo endnu mere spændingsfald opstår der over kablet. så skal du bruge 10M kabler er tykkelsen endnu mere vigtig. smiley

Kommentér på:
hvad er forskellen på højtalerkabler?

Annonce