{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.193 visninger | Oprettet:

Afkobling/Tilkobling af HT {{forumTopicSubject}}

Hej

Emnet har været oppe flere gange, men har nu siddet og læst i timevis hvor folk bliver ved med at modsige hinanden. Så nu spørger jeg direkte til mit problem.

Jeg bor desvære i en lejlighed, hvor jeg aldrig har hørt eller oplevet noget værere angående lydisolering. Jeg har derved et stort problem med at bassen forsvinder (formentlig går i gulvet). Derfor har jeg læst meget omkring afkobling og tilkobling af højtalere, men uden at kunne komme frem til hvad det er at jeg skal prøve.

Kan lige fortælle lidt om rummet og udstyret.. Jeg bor på 3.sal og har trægulv i stuen (gulvet er ikke så fast, da det knirker når man går på det). Ja, væggene skulle man tro var bygget af pap smiley Højtalerne er et par Cerwin Vega AL-1002 (der er monteret 4 stk gummi-ben under hver, fra tidligere ejer).

Jeg har jo læst lidt om spikes, kork, fliser og gulvtæpper. Men hvilke af dem og evt. hvilken kombination af dem, ja det er jeg ikke blevet så meget klogere på. Efter at have læst lidt, ville mit bud være gulv->tæppe->flise->højtaler. Hvad siger i til denne løsning ?

Da jeg også er meget presset på pengepungen, søger jeg derfor de billige "hjemme-løsninger".


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Afkobling/Tilkobling af HT
  • #1   27. mar 2009 følger lige lidt med her da jeg har samme problem. der hvor min ht står nu er der først tyndt trægulv der knirker også gulvtæppe, ,men alt i hele huset ryster satme så man blir skør

  • #2   27. mar 2009 Som du beskriver dit gulv, vil spikes, kork og lign. være nytteløse.
    En højttaler skal helst stå på et fast underlag. Så en fortovsflise vil være en god og billig løsning, køb også en billig 50x50 cm gulvtæppeflise, til at lægge under fortovsflisen.


  • #3   27. mar 2009 jeg er enig med kent

    men jeg vil dog tilføje, at det ikke i alle tilfælde vil være en fordel med sådan en flise, idet den kan ødelægge højttalernes stereoperspektiv, men det kan variere meget i forhold til højttaler til højttaler, samt byggemåde på rummet


  • #4   27. mar 2009 At bassen forsvinder er helt sikkert også et akustisk problem... Har du forsøgt at ændre hjtalernes placering og vinkel.

    Bølgelængden af bassen er givet vis meget længere end dit lytterum, så det gælder om at finde en placering, hvor reflektionerne resonere omkring lyttepositionen.

    Der ud over så vil man kunne koncentrere energien fra bassen ud i lytterummet, ved at stille dem tæt op ad bagvæggen. Men det er dog ikke altid løsningen, da det nok ikke resultere i det bedste resonans punkt. Og har det desuden med at mudre diskanten helt vildt...

    Men nogle højtalere er nemmere at placere end andre. Men har da selv prøvet at gå og flytte højtalerne mm. ad gangen i over et halvt år, før jeg var sikker på det var optimalt...


  • #5   27. mar 2009 det kan mange gange være få cm som man skal flytte dem, som mica siger, men ofte g¨år det OGSÅ ud over højttalernes andre kvaliteter

    men hvis det bare er bas du søger, så bare flut rundt på det, evt mere op i et hjørne


  • #6   27. mar 2009 Takker for jeres input.. Lyder som om jeg skal ud og købe et par fortovsfliser og noget tæppe. Så kan prøve at rykke lidt højtalerne lidt frem og tilbage bagefter. Hvilket slags tæppe er at foretrække ? Læste lidt om noget kelim tæppe. Tror i at det er bedre med 2 stk fliser under hver eller er en nok ?

  • #7   27. mar 2009 Du kan godt prøve med 2 fortovsfliser, de koster jo kun 20,- pr stk.

    Nu ved jeg ikke hvordan, din lytteposition er ifht. højttalerne, men du kunne også prøve med et par fundaments blokke, måske du også vil få bedre stereo perspektiv, ved at få hævet højttalerne. Kommer som sagt an på din lytteposition, men det er da værd at prøve. Funda blokke koster kun 20-25,- pr stk.

    Virker det ikke, er du blevet et få kr fattigere, men en erfaring rigere ; )


  • #8   27. mar 2009 Ja jeg vil jo hellere prøve lidt med sådan noget, end at starte med de dyre butiksløsninger som så måske ingen gang virker.

    Omkring lytte position, så kan i se hvor anlægget og min sofa er i min profil. Dog sidder jeg tit ved pc'en, altså ved siden af anlægget. Men der også lidt mere bas bagved anlægget end foran syntes jeg.


Kommentér på:
Afkobling/Tilkobling af HT

Annonce